امروز: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

طراحی و اجرای ساختمان سبز حلقه مفقوده مدیریت انرژی در کشور و جزیره کیش

اجتماعی , استاندارد , انرژی , دانشگاهی , فرهنگی , گزارش مکتوب , محیط زیست تاریخ انتشار: 00/08/27 بدون نظر   1963 بازدید

اندازه فونت    
طراحی و اجرای ساختمان سبز حلقه مفقوده مدیریت انرژی در کشور و جزیره کیش

طراحی و اجرای ساختمان سبز حلقه مفقوده مدیریت انرژی در کشور و جزیره کیش؟!!

 

یاداشت؛
مصیب شیرانی- کارشناس محیط زیست ومنابع طبیعی

شاید این روزها اخبار مبنی بر کمبود گاز و مشکلات تامین سوخت مردم در زمستان و دوباره مشکلات قطعی برق و غیر را زیاد شنید اید./ چرا؟

ما به اینجا رسیده ایم حقیقت داستان این است که سال هاست متخصصین فریاد زدند که باید سیستم ساخت ساز کشور اصلاح شود اما منفعت طلبی سازندگان و بی دانشی مدیران، نخبگان علمی و دلسوز کشور را به حاشیه رانده است.

مبحث ۱۹ مقررات ساختمان که بر بهینه سازی ساختمان ها در استفاده از انرژی تاکید دارد. فقط یک قانون است. در همین جزیره کیش اولین کارگاه آموزش بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ۱۴ سال پیش برگزار شد .اما انچه رخ نداد کار برد این دانش در ساخت و ساز بود است.

اگر طی این سالها در کل کشور به جد این موضوع پیگری می شد به گفته کارشناسان و متخصصین تا ۴۰ درصد در مصرف انرژی و سوخت های فسیلی صرفه جویی می شد.؟!!!!

فقط کافی است به عداد ارقام نگاه کنید……
نگرش جدید برای طراحی ساختمان با تاکید بر ابعاد زیست محیطی که با عناوین ساختمان زیست محیطی (Environmental House)، ساختمان پایدار (Sustainable Building) و ساختمان سبز (Green Building) نامیده می شود در دهه اخیر در کشورهای صنعتی مورد توجه قرار گرفته و زمینه های حرفه ی جدیدی نیز فراهم نموده است. دیدگاه (ساختمان سبز) تمام مراحل طراحی، ساخت، نگهداری و بهره برداری و نحوه برخورد با مصالح پس از پایان عمر بهره برداری را در بر می گیرد و تاکید بر افزایش بهره وری در استفاده از انرژی، آب، مصالح و بازیافت آنها و تامین تهویه مناسب می باشد که حداقل زیان به محیط زیست را فراهم می آورد.

در پنج سال اخیر برخی آئین نامه ها و استانداردهای ساختمان بر اساس دیدگاه (ساختمان سبز) در کشورهای صنعتی اصلاح گردیده و تلاش گسترده ای در سطوح مختلف سیاست گذاری، برنامه ریزی، طراحی و اجرا برای تحقق ساختمان سبز به عمل میاید. نمونه سازی ساختمان سبز، اجباری نمودن اصلاحات و بازسازی ساختمان های دولتی، هدایت یارانه ها و همچنین تعمیم تفکر ساختمان سبز به سایر فعالیتهای ساختمانی و شهر سازی مانند مصالح سبز (Green Materials) معماری سبز (Green Architecture)، محله سبز (Green Community)، پارک صنعتی زیست محیطی (Eco-Industrial) از جمله جهت گیری جدید در این زمینه است.
– نقش و اهمیت ساختمان در اقتصاد کشور و جزیره کیش
فعالیتهای ساختمانی و صنایع جانبی آن از مهمترین فعالیتهای اقتصاد کشورها میباشد. در ایران حدود ۱۵ درصد اشتغال در بخش ساختمانی است که بطور مستقیم و غیر مستقیم فعالیت دارند. علیرغم گستردگی فعالیتهای ساختمانی، سهم تکنولوژی در بخش ساختمان نسبت به سایر بخش های صنعتی ناچیز بوده و روش هایی اجرایی عمدتاً سنتی است.
در امریکا ده میلیون نفر در بخش ساختمان فعالیت دارند. ارزش ساختمانها پنجاه درصد ثروت ملی را تشکیل می دهد و ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی از بخش ساختمان سازی حاصل گردیده است. سرانه مصرف در آمریکا حدود ۱۰ تن است که ۹۰ درصد به صورت ضایعات دفع میشود و علیرغم تکنولوژی بکار گرفته شده در این بخش، در گزارش سال ۱۹۹۶ نشان داده است چهل درصد زمینه صرفه جویی و بهبود در کارهای ساختمانی وجود دارد.
هر گونه اصلاحی که در بخش ساختمان در ایران صورت گیرد و در جهت فنی نمودن امور باشد کمک مهمی به صنعتی شدن بخش خواهد نمود. نگرش (ساختمان سبز) که برای بهبود محیط زیست در ساختمان می باشد می تواند ضمن صنعتی نمودن فعالیتهای ساختمانی، صرفه جویی های مهمی در بخش انرژی، آب و مصالح بوجود آورد که کمک ارزنده ای به اهداف اقتصادی کشور نیز می باشد. در جزیره کیش حدوده ۲۲تا ۲۵ هزار واحد مسکونی احداث شد وجوددارد. براستی ارزش اقتصادی جزیره چقدر است اینها بخشی از ثروت ملی کشور است.
ساختمان سبز (Green Building –GB)
هدف ساختمان سبز تامین محیط سالم برای زندگی و کار با حداقل آثار منفی زیست محیطی می باشد. با اعمال نگرش جامع به ساختمان از ابتدای طراحی تا پایان دوره بهره برداری و بکار گیری روش های مناسب برای کاهش اثرات زیست محیطی می توان ساختمان مانوس با طبیعت را بنا نمود.
یک تجربه جهانی تا سال ۲۰۵۰ هفتادرصد جمعت جهان شهر نشین خواهد بود که نقش مهمی در انتشار گازهای گلخانه رابه خود اختصاص خواهند داد. در هیمن حال افزایش گازهای گل خانه اهی توسط بخش ساخت و ساز از یک سو تغییرات اقلیمی از سوی دیگر باید مورد توجه قرار گیرد. از این رو فراهم نمودن رفاه و کاهش هزینه های و بهبود کیفیت ساخت و ساز در گسترش عدالت و کاهش فقر تاثیر گذار خواهد بود. از این رو بهبود کیفیت و کمیت ساخت و ساز مؤسسه مالی بین‌المللی (IFC) به عنوان یکی از فعال ترین بازوی های اجرایی گروه بانک جهانی سیستم صدرو گواهی نامه ساختمان سبز را در قالب نرم افزار لبه EDGE طراحی ودر ۱۴۰ کشور جهان در حال ترویج و توسعه است. این نرم افزار برای ساختمان های جدید شامل خانه مسکونی ، هتل ها، ادارات، ساختمان های تجاری مانند مراکز خرید و یا بیمارستان استفاده می شود اصولا برای ایجاد هر کدام از سازه های ذکر شده سه نو ع منابع مورد استفاده قرار می گیرد. (انرژی، آب و مصالح) وقتی طراحی و برنامه ریزی در این پروژه منجر بر کاهش هزنیه های مصرف انرژی و آب و مصالح به میزان ۲۰درصد معمول برسد این ساختمان می تواند گواهی ساختمان سبز را دریافت نمایید. شاید با یک برنامه ریزی دقیق شورای شهر سازی بتواند با تصویب استفاده از این نرم افزار ایجاد بستر تعامل مشترک با یانک جهانی بتواند به عنوان یک مرجع محلی صدور گواهی ساختمان سبز نیز عمل نمایید.شاید جالب است بدانید مجری و توسعه دهنده فنی این نرم افزار در بانک جهانی اقای دکتر امید صابری است. اولین دروه آموزشی مدیریت انرژی در ساختمان با همان مبحث ۱۹ ساختمان توسط ایشان در سال ۱۳۸۶ درجزیره کیش برگزار شد.به همین جهت داداها و اطالاعات جزیره کیش برای استفاده از این برنامه درج شده است. برای اطلاعات بیشتر مراجعه شود به :
https://app.edgebuildings.com/project/homes
توضیح برنامه اج به زیان فارسی در لینک زیر بصورت کامل آمده
: https://edgebuildings.com/wp-content/uploads/2020/06/200513-EDGE-User-Guide-Persian.pdf

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه