امروز: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

تصمیم جدی مجلس برای حذف دریافت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد کشور 

تصمیم جدی مجلس برای حذف دریافت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد کشور 

تصمیم جدی مجلس برای حذف دریافت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد کشور

نوید خوش رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به مناطق آزاد کشور

مجلس مصمم است بتواند معافیت مالیات ارزش افزوده در مناطق آزاد را عنایت به ماده ۱۰ قانون معافیت مالیاتی به حالت سابق بازگرداند.
به گزارش خبرنگار دولتخانه کیش ، محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که چند روزی مهمان جزیره کیش بود در نشست با اعضای مجمع سازندگان و نوآوران کیش ابتدا دغدغه‌ها و نگرانی‌های سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را شنید و سپس با توضیح در خصوص برخی مشکلات اقتصادی و فعالیت های تجاری در کیش از تلاش مجلس برای ایجاد بستر مناسب فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد خبر داد و گفت : مناطق آزاد دروازه توسعه و سرمایه بزرگ اقتصادی کشورند و جزیره کیش هم از این قاعده مستثنا نیست .
وی گفت : تغییر مدیریت ها و فاصله گرفتن مناطق آزاد از اهداف اصلی کار را بسیار سخت کرده است اما سرمایه گذاران کیش با تلاش و عرق به کشور از هیچ کوششی فروگذار نکرده اند و طرح‌های اقتصادی قوی در جزیره کیش اجرا شده است .
وی به طرح‌های بزرگ مانند میکامال اشاره کرد و گفت : این طرح ها باید برای کشور تبلیغ و تبیین شود تا همه مسئولان بدانند که در مناطق آزاد با تمام محدودیت‌ها تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی سرمایه‌گذاران کار را پیش برده اند و دستاوردهای مطلوبی به دست آوردند .
وی در خصوص تحریم ها هم گفت : بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ریشه داخلی و اجرایی دارد و ربطی به آمریکا و تحریم ها ندارد .
وی گفت : معتقدم نباید همه مشکلات را گردن خارج از کشور بیاندازیم ، رویکردهای اجرایی خودمان اشکال دارد که در بعضی حوزه ها دچار ایراد هستیم .
پورابراهیمی گفت : دشمنان با تمام قوا ایستاده اند که ایران رشد نکند و این کاملاً درست است و شکی در این مورد هم نیست اما هر چه می توانستند علیه جمهوری اسلامی ایران انجام بدهند تا کنون انجام داده اند .
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : بسیاری از کارشناسان اقتصادی آمریکا از سال ۱۳۹۰ سعی کردند با ارائه طرح های هوشمندانه تحریم‌های زیادی بر علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهند و رئوس تجارت ایران را بررسی کردند تا کشورمان را دچار فلج اقتصادی کنند .
وی گفت : یک نمونه از این فعالیت های کارشناسی زمان ریاست جمهوری اوباما رخ داد که یک محقق اقتصادی و ایرانشناس که استاد دانشگاه هم بود ، بانک ، بیمه و بورس را با تحلیل های قوی اقتصادی هدف قرار داد تا بتواند اقتصاد ایران را به زانو در آورد .
وی افزود : دولت ترامپ هم با بررسی‌های کارشناسی حلقه جریان قبلی تحریم های هوشمندانه اوباما را تکمیل کرد و سال ۹۷ دولت آمریکا رسما اعلام کرد جشن کریسمس را در ایران می گیرد .
وی با اشاره به تاب آوری کشورمان در حوزه اقتصادی گفت : هیچ کشوری توان تحمل یک صدم این تحریم ها را هم نداشت اما جمهوری اسلامی ایران با این تحریم ها مقابله کرد و در چند روز اخیر مسئولان آمریکایی اظهار نظر کردند که با فشار حداکثری باز هم جمهوری اسلامی مقاومت کرده است .
وی گفت : سیاست های ارزی و پولی روابط جنگ و دوستی در دنیا را ایجاد میکند تا نظام های اقتصادی نتیجه بدهد ، به طور مثال جنگ اقتصادی آمریکا و چین تنها بر سر نیم درصد تراز اقتصادی بود و تحریم کالای چینی در امریکا و کاهش ارزش پول ملی چین نتیجه این نزاع اقتصادی بود اما ارزش پول ایران در سال‌های اخیر ۲۵ درصد کاهش یافت که این هجمه بسیار سنگینی برای کشور بود .
پور ابراهیمی با اشاره به این که قله سختی را سپری کرده‌ایم و در شرایطی که دولت و مجلس با هم همسو هستند بخش عمده مشکلات قابل حل است .
وی گفت : حضور بخش خصوصی در اقتصاد کاملا منطقی است و رهبر معظم انقلاب هم به این مورد تاکید فراوان دارند اما در عمل می بینیم که موانع و مشکلات زیادی بر سر راه جذب سرمایه گذار بخش خصوصی وجود دارد .
وی گفت: اقتصاد ایران به همت و با مشارکت بخش خصوصی متحول می‌شود و کاملا مشخص است که این حوزه باید تقویت شود .
وی با اشاره به صنعت خودروسازی در کشورمان گفت : نسل جدید دانشجویان بسیار با سواد ، توانمند و خلاق هستند و می‌توانند با ارائه طرح‌های مهم در صنعت خودروسازی و ورود بخش خصوصی این صنعت را نجات دهند ، البته دولت هم باید حمایت کند .
وی گفت : اگر قرار بود صنعت خودروسازی در کشور موثر عمل کند تا الان این اتفاق افتاده بود دولت باید بپذیرد واگذاری ها در بخش صنعت خودروسازی انجام شود تا این صنعت رشد کند .
وی با اشاره به قوانین مناطق آزاد هم گفت : اگر این قوانین در مناطق آزاد به صورت کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود .
مناطق آزاد جدا از قوانین کشوری و متناسب با قوانین خودش باید اداره شود .
وی گفت : تخلف و عدول از قانون در همه جا اتفاق می‌افتد دولت باید بخش نظارتی خود را افزایش دهد و همچنان از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استقبال کند .

پور ابراهیمی با اشاره به افزایش مناطق آزاد در جای جای کشور گفت : این سیاست تقریبا درست نیست ، در بعضی از مناطق کشور سرزمین اصلی با مناطق آزاد مرزبندی درستی ندارد و بسیاری از تخلفات در این مناطق اتفاق می‌افتد ، اگر مرزبندی ها در مناطق آزاد به درستی انجام شود جلوی بسیاری از تخلفات هم گرفته می‌شود و بسیاری از افراد که به اسم مناطق آزاد تخلف می‌کنند دیگر نمی توانند اسم مناطق آزاد را تخریب کنند .
وی گفت: بسیاری از پرونده تخلفات به نام مناطق آزاد ثبت شده است و دلیل آن نبود مرزبندی درست و کمبود نظارت دولت است ، این مشکلات باعث شده است که تخلفات به پای کل مناطق آزاد نوشته شود و مجلس نیز نگاه نظارتی بیشتری به این مناطق داشته باشد .
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : ضوابط مناطق آزاد باید کاملاً اجرایی شود .
وی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده که از سیزدهم دی در مناطق آزاد اجرا شد گفت : معافیت مالیاتی یک کار تحقیقاتی و مطالعاتی چهار ساله بود که در قانون مادر تصویب شد اما دولت در قالب لایحه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد را دوباره مطرح کرد و خواستار دریافت مالیات از مناطق آزاد شد .

پورابراهیمی گفت امیدواریم مجلس بتواند معافیت مالیات ارزش افزوده را به حالت سابق بازگرداند .

پورابراهیمی گفت : بر اساس اجرای ماده ۱۰ قانون ، ارزش افزوده در بودجه ، قانون مادر وجود دارد که باید از آن پیروی کرد، اگر دولت هم با مجلس همسو باشد در صحن علنی معافیت مالیاتی به مناطق آزاد برگشت داده می‌شود و مجلس از این قانون کاملاً دفاع خواهد کرد .
پور ابراهیمی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس نگاه ویژه و کارشناسی به مناطق آزاد دارند و مناطق آزاد را فرصت بزرگ اقتصادی برای کشور به ویژه در شرایط تحریم می‌دانند گفت : یکی از مهمترین اقدامات مناطق آزاد این است که اهداف محقق شده این مناطق را تشریح و تبلیغ کند .
وی گفت : جذب سرمایه گذاری خارجی یکی از مهمترین اهداف مناطق آزاد است که مغفول مانده است به طور مثال کیش باید اعلام کند در یک سال گذشته چند دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده است اگر محقق نشده است اشکال کار کجا بوده است.
در مناطق آزاد دیگر از جمله قشم ، ارس و مناطق دیگر هم این رویکرد باید وجود داشته باشد.
پور ابراهیمی با اشاره به اینکه رویکرد اصلی جزیره کیش گردشگری است گفت : جزیره کیش در حوزه جذب گردشگر خارجی موفق عمل نکرده است و باید آسیب شناسی شود تا مشکلات برطرف شود .

وی با اشاره به اینکه از محل تهاتر نفت درآمدی برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده است گفت : مناطق آزاد باید درآمدزایی داشته باشند و دولت نیز زیرساخت های مناسب را برای بخش خصوصی تامین کند ، تا طرحها ناقص اجرا نشود و سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تشویق شوند .
وی گفت : بزرگ‌ترین چالش مجلس در حال حاضر ماهیت مناطق آزاد است که زیر سوال رفته است ، دولت باید ماهیت مناطق آزاد را برای مجلس تشریح و اهداف محقق شده را بیان کند تا مجلس هم از اختیارات قانونی خود برای توسعه مناطق آزاد استفاده کند .
وی با اشاره به اینکه در قانون بازار سرمایه ، افزایش سواد مالی مورد تاکید است گفت : از مردم نمی شود انتظار داشت بدون سواد مالی در بازار سرمایه فعالیت کنند .
وی با انتقاد از اینکه اقتصاد مقاومتی در کشورمان به درستی اجرا نمی شود گفت: اقتصاد مقاومتی کاملاً در آمریکا اجرا می شود طرحی که باید در کشور ما به درستی اجرا شود .
وی گفت : نظام اقتصادی با منافع شخصی ارتباط کامل دارد و اگر کارآفرینی در کشوری توسعه یابد سود و منافع فردی هم حاصل می شود ، ماهیت اصلی اقتصاد مقاومتی کارآفرینی افزایش درآمد ، سود اقتصادی و منافع فردی است که نظام اقتصادی را متحول می کند .
پورابراهیمی گفت : در مناطق آزاد سرمایه گذاران خارجی می توانند سرمایه گذاری کنند و ارزآوری مناسبی برای کشور به همراه دارد .

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران داخلی هم در شرایط فعلی می توانستند سرمایه های خود را به خارج از کشور ببرند گفت : بسیار قابل تحسین است که سرمایه‌گذاران داخلی به دلیل عرق به کشور و عشق به میهن در کشورهای همسایه سرمایه گذاری نکرده‌اند و فعالیت‌های خود را با تمام مشکلات در کشور خود ادامه دادند .
وی از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی خواست ارتباط خود را با مسئولان منطقه و کشوری تقویت کنند تا اثرات سرمایه گذاری در مناطق آزاد را منعکس کنند .

پور ابراهیمی از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران خواست در فضای مجازی فعالیت گسترده تری داشته باشند تا اطلاع‌رسانی درستی از نحوه رونق اقتصادی مناطق آزاد صورت گیرد.

پور ابراهیمی با اشاره به فعالیت سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت : حضور آقای سعید محمد فرصتی برای مناطق آزاد است و ظرفیت و فرصت حضور وی نقاط قوت بیشتری دارد .
وی با اشاره به اینکه سعید محمد روحیه انقلابی و جهادی دارد و پشتکار خوبی در پیگیری امور نشان می‌دهد گفت : به هر حال همراهی با مجلس نیز می تواند در پیشبرد اهداف مناطق آزاد تاثیر گذار باشد .

وی با اشاره به اینکه سعید محمد تعامل خوبی هم تاکنون با مجلس داشته است گفت : ظرفیت اجرایی دبیر شورای عالی مناطق آزاد بسیار بالاست و امیدواریم در برنامه هفتم توسعه که تقریباً با یک سال تاخیر از سال ۱۴۰۲ آغاز می شود ساختار مناطق آزاد طوری تعریف شود که از زیر نظر وزارت اقتصاد خارج شود و این منوط به ارائه طرح پژوهشی و مطالعاتی است که بتواند مجلس را متقاعد کند تا مناطق آزاد زیر نظر رئیس جمهور یا وزارت اقتصاد اداره شود و یا اینکه به صورت مستقل فعالیت کند.
وی گفت : ساختار مناطق آزاد باید جدید ، قدرتمند و منطقی باشد ، مجلس هم نظارت دقیق بر فعالیت ها دارد. پورابراهیمی گفت : حضور سعید محمد بیشتر فرصتی است برای توسعه مناطق آزاد و تاکنون هم توانسته است ارتباط خوبی با مجلس برقرار کند .
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : مشکلات و موانع مناطق آزاد را می توانید از طریق رئیس منطقه آزاد کیش به عالی ترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس جمهور برسانید ، قبلا ، این امکان وجود نداشت اما در حال حاضر این فرصت برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی مناطق آزاد وجود دارد .
وی با اشاره به خلاهای آیین نامه های اجرایی در مناطق آزاد گفت : سرمایه‌گذاران تمامی این خلأها را بررسی و به مجلس اعلام کنند .
پورابراهیمی به زیرساخت های جزیره کیش نیز اشاره کرد و گفت : در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ مگاوات ناترازی در تولید برق در منطقه آزاد کیش وجود دارد که باید حتماً بررسی و برطرف شود .

وی گفت : سرمایه‌گذاران راهکار جدیدی برای سرمایه‌گذاری در تولید آب و برق جزیره کیش ارائه دهند و سازمان منطقه آزاد کیش و دولت نیز برای رفع این مشکل عزم خود را جزم کند .
وی گفت : اگر طرح های بزرگ مانند میکا مال در جزیره کیش راه‌اندازی شود حتماً کیش با مشکل خاموشی روبه‌رو خواهد شد و این موضوع با جدیت باید پیگیری شود .

پور ابراهیمی با اشاره به تفویض اختیار رئیس جمهور به مدیران اجرایی خود گفت : در ماده ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون آمده است که رئیس جمهور می تواند اختیارات خود را تفویض کند وقتی اختیارات رئیس جمهور به فردی تعویض شود و آن رئیس یا مدیر بتواند با اختیارات تام کار را پیش ببرد ، موانع نیز برطرف می شود .
وی با اشاره به اینکه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کیش هم فقط می تواند جنبه نظارتی داشته باشد گفت : بهتر است دبیرخانه در اجرای امور دخالت نکند چرا که اگر قرار بود دبیرخانه فعالیت ها را انجام دهد دیگر نیازی به تعیین مدیرعامل نبود دبیرخانه بهتر است ، سیاستگذاری کند و مدیرعامل سیاست‌های ابلاغی دبیرخانه را اجرا کند .

پورابراهیمی در خصوص اعطای تسهیلات بانکی بر اساس گردش مالی به سرمایه گذاران هم گفت : هیچ بانکی مجاز نیست ارائه تسهیلات بانکی را به تعویق بیندازد ، برخی بانک‌ها اضافه برداشت دارند و ناترازی نظام بانکی در ارایه تسهیلات تاثیر منفی دارد .
وی با اشاره به اینکه ناترازی نظام بانکی در کشور اگر بیشتر از تحریم ها اثرات سوء اقتصادی نداشته باشد کمتر هم نیست گفت: باید جلوی ناترازی بانک ها گرفته شود . پورابراهیمی گفت : در برنامه هفتم توسعه حتماً ماهیت مناطق آزاد تبیین می شود و نباید قانون مناطق آزاد را برهم بزنیم بلکه باید قوانین منطقه کامل اجرا شود.

وی به تغییر مدیریت ها نیز اشاره کرد و گفت : انتصاب ۳ مدیر در یک سال رویه درستی نیست و همین تغییر مدیریت ها آسیب جدی به مناطق آزاد می زند .

وی در خصوص سیاست‌های ارزی و تراز تجاری هم گفت : تراز تجاری دو به یک است یعنی دو برابر صادرات برابر یک دوم واردات منطقی است اما تراز تجاری ما ، در یکی دو سال گذشته منفی بود و پیش‌بینی ما این است که امسال تراز تجاری کشور صفر شود که این دستاورد خوبی است .
وی گفت: تجارت ما تا پایان امسال ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دارد و قطعا تحولات اقتصادی رخ می دهد .

وی در خصوص ممنوعیت واردات خودرو هم گفت : وقتی کشور ۳۰ میلیارد دلار صادرات دارد و ۳۴ میلیارد دلار واردات ، اولویت با واردات دارو است ، البته قاچاق کالا هم ارز از کشور خارج می‌کند .

 

وی گفت : پیش‌بینی مجلس این است که سال آینده ممنوعیت واردات خودرو نیز برطرف شود و با رشد تراز تجاری مشکلات اقتصادی حل شود .
منطقه آزادی که ارزآوری دارد می‌تواند از محل ارز خود برای واردات از منابع ارزی خود برداشت کند ، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کیش این طرح‌ها را باید به مجلس و دولت ارائه کنند.
وی در خصوص راه‌اندازی بانک و بورس بین الملل هم گفت : بیمه ، بورس و بانک سه محور اصلی توسعه اقتصادی است که در مناطق آزاد نادیده گرفته شده است ، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی باید از دولت و مجلس مطالبه کنند و با ارائه طرح‌های پیشنهادی راهکارهای جدیدی برای تاسیس بانک ارائه کنند تا سرمایه گذار خارجی هم در مناطق آزاد جذب شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تعامل مجلس و دولت برای توسعه مناطق آزاد هم خبر داد و گفت : مناطق آزاد دروازه بزرگ اقتصادی کشور هستند و مجلس نگاه مطلوبی به مناطق آزاد دارد اما خود مناطق آزاد هم باید فعالیت‌ها و رونق خود را تبلیغ و تبیین کنند .
با گفتگو و ارائه راهکارهای منطقی و افزایش تعاملات مناطق آزاد با دولت و مجلس حتماً در سال آینده اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

در این نشست مهم اندیشی صاحبان سرمایه و فعالیین بزرگ اقتصادی مجمع سازندگان کیش با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  نادر کشتکار ، حسین رباطی ، جواد سلماسی ، نصرالله حاتمی ، علیرضا نوری، هیراد غفوری ، محمد احمدپور ، روزبهانی ، زمانی و طهمورث قاسمی دبیر مجمع سازندگان اقدام به ایراد مواردی مهم از مشکلات و مسائل روز جزیره کیش از جمله نبود ثبات مدیریتی مشکلات زیرساختی و زیر بنایی کیش و موانع مختلف پیش روی در پروژه های خود پرداختند.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه