امروز: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

دو قطره سلامتی

سلامت تاریخ انتشار: 97/11/17 بدون نظر   587 بازدید

اندازه فونت    

گزارش مکتوب؛

به سختی راه می‌رفت انگار یک پایش از آن یکی کوتاه‌تر بود یا دست کم اینطور نشان می‌داد.به گزارش خبرنگار دولتخانه کیش به نقل از  خبرگزاریصداوسیما مرکز کیش، می لنگید و گاهی هم تعادلش به هم می خورد. روی سینه پایش پینه های زمختی بسته شده بود گویی به جای کف پا با روی پاهایش راه می رفت.

دوقطره سلامتی

کفشی که به پا داشت نظرم را جلب کرد کاملا از قیافه افتاده بود نو بود اما  له شده بود.
با صدایی آرام گفت :من به این نگاه ها عادت دارم.
خجالت کشیدم و خودم را جمع و جور کردم و گفتم نه، ببخشید اگر کمک می خواهید من می توانم کمکتان کنم.
دستش را برای دست دادن جلو آورد و گفت: مژگان هستم ممکن است با هم از پله بالا برویم؟
با هم راه افتادیم هم کلام و هم قدم، چیزی نپرسیدم اما ذهنم پر از سوال بی جواب بود، خودش سر حرف را باز کرد و گفت: تا ۱۰سالگی سالم بودم خوب یادم هست، شب امتحان علوم کلاس چهارم بود که تب سنگینی کردم و بعد از آن دیگر نتوانستم روی دو پایم کامل بایستم.
یک پایم فلج شد و تا الان که ۳۴ ساله شدم این پای از پا افتاده را یدک می کشم. 
۹بار عمل کردم تا به این شکل توانستم راه بروم.
چشمانش پر از اشک بود از قربانی شدن به علت یک سهل انگاری و بی توجهی سخن می گفت.
دختر کوچکی که تا دیروز در حیاط مدرسه، پارک و خیابانها می دوید و بازی می کرد حالا بانوی بزرگسالی است که برای بالا رفتن از پله ها باید از دیگری کمک بگیرد.
هزاران تاسف پیش روی این پدیده تلخ است و هزاران پشیمانی پشت سرش.
اجرای طرح ریشه کنی فلج اطفال در ایران
به هر حال دولت و وزارت بهداشت تصمیم گرفت برای رفع این بیماری که به نقص عضو می انجامد تدبیری بیاندیشد.
کار از سال ۱۳۴۶ آغاز شد و خوراندن دو قطره از واکسن فلج اطفال به کودکان، طیف گسترده ای از کودکان را از ابتلا به این بیماری مصون نگه داشت. 

دوقطره سلامتی

اما این بیماری به طور کامل در کشور ریشه کن شده است؟
پاسخ این پرسش را ابراهیم مرادی مسئول واحد کنترل و پیشگیری از بیماری های مرکز توسعه سلامت داد.
او گفت: سال۱۳۷۳ سازمان بهداشت جهانی یک روز را به عنوان روز ایمن سازی فلج اطفال نامگذاری کرد و در این روز ۹میلیون کودک زیر ۵ سال واکسینه شدند.
چرخه ویروس وحشی فلج اطفال سال۱۳۷۶در ایران قطع و کشورمان موفق شد گواهینامه پیش حذف این بیماری را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کند.
از سال۱۳۷۷ اجرای طرح در تمام کشور غیر ضروری شد و تنها استانهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی که با افغانستان و پاکستان مرز مشترک و یا نزدیکی داشتند موظف به اجرای این طرح شدند.

دوقطره سلامتی

گفتگو با آقای مرادی اطلاعات زیادی به ما داد مثلا، الان موردی از این بیماری در کشور دیده نشده اما نزدیکی به دو کشور افغانستان و پاکستان  همچنان اجرای طرح ایمن سازی را ضروری کرده است.  

دوقطره سلامتی

ایمن سازی بیش از ۴هزار کودک در کیش 
دکتر محمدرضا رضانیا رئیس مرکز توسعه سلامت کیش در نخستین روز از اجرای طرح ایمن سازی فلج اطفال در سال۹۷ (۶ بهمن) از مشارکت مردم برای ایمن سازی کودکانشان سخن گفت البته به این نکته هم اشاره کرد که با وجود اطلاع رسانی های مداوم بازهم خانواده هایی هستند که در این طرح مشارکت نمی کنند!!
او البته آمار مشارکت را روز اول اجرای طرح هزارو ۱۷۱کودک عنوان کرد و گفت: از این تعدا ۳۱کودک غیر ایرانی و ۱۳کودک مسافر بودند..
رضانیا با اشاره به اینکه این طرح تا نهم بهمن ادامه دارد گفت:تمامی کودکان زیر پنج سال  متولد ۶بهمن۱۳۹۲ به بعد در دو مرحله و با فاصله یک ماه قطره فلج اطفال دریافت می کنند.
۴۸تیم عملیاتی پای کار ایمن سازی فلج اطفال 
برای اجرای طرح ایمن سازی فلج اطفال ۴۸تیم عملیاتی، ۱۵۷نیروی فعال ۳۰تیم عملیاتی ۲نفره و حدود ۱۲پایگاه ثابت به مدت۴ روز به کودکان خدمات رسانی کردند.
مرحله اول طرح ایمن سازی فلج اطفال در سال۹۷، نهم بهمن به پایان رسید و ۴هزار و ۵۱۰کودک واکسینه شدند.
مرحله دوم این طرح اسفند۹۷ در کیش اجرا می شود.
مسئولان بهداشتی کیش میزان مشارکت مردم در این طرح را بالای ۹۵درصد عنوان کردند اما از همکاری نکردن گروهی از خانواده ها هم ابراز تاسف کردند.
ذکر این نکته در اینجا ضروری است که این طرح خانه به خانه اجرا شد و پایگاههای ثابت هم مسئول دادن قطره به کودکان شدند اما باز هم برخی خانواده ها به دلایلی عجیب با رابطان سلامت همکاری نکردند.
یکی از این دلایل خواب بودن کودکان و دیگری نگرانی از  احتمال عقیم شدن فرزندان در بزرگسالی و دیگری اطمینان نداشتن از سلامت واکسن بود.
البته یکی از مسئولان بهداشتی کیش گفت : برخی خانواده ها نه تنها در طرح ایمن سازی فلج اطفال بلکه دریافت واکسن های دیگر نیز مشارکت نمی کنند و اعلام می کنند واکسن ها ساخت کشورهای بیگانه به ویژه رژیم صهیونیستی است و استفاده از این واکسن ها خالی از اشکال شرعی و بهداشتی نیست.
ابراهیم مرادی مسئول کنترل بیماری های مرکز توسعه سلامت با قاطعیت به خانواده ها اطمینان داد تا کنون عوارضی برای واکسن ها اعلام نشده است و خوشبختانه بسیاری از واکسن ها در موسسه رازی و انستیتو پاستور کشورمان تولید می شود.
او حتی من را به محل نگهداری واکسن ها برد و استاندارد بودن محیط نگه داری واکسن ها را نشان داد.
اعظم شاکری مسئول واکسیناسیون مرکز توسعه سلامت نیز به دماسنج های داخل یخچال ها اشاره کرد و گفت: بهترین دما برای نگهداری  واکسن ۲تا۸ درجه بالای صفراست و تمام واکسن ها در این شرایط نگهداری می شوند.
البته روی تمام واکسن ها برچسبی نصب شده است که در صورت نامطلوب شدن شرایط نگهداری تغییر رنگ می دهد و مسئول واکسیناسیون متوجه  غیرقابل استفاده بودن واکسن می شود.

دوقطره سلامتی

سیم بلندی که از جعبه کوچکی روی دیوار به داخل یخچال نصب شده بود نظر ما را به خود جلب کرد که خانم شاکری گفت: این سیم مجهز به صفحه حساسی است که اگر برق قطع شود با پخش آژیر مسئول مربوطه را مطلع می کند.
آقای مرادی هم یک نکته جالب را عنوان کرد که قطع شدن برق و یا خارج شدن سیستم های خنک کننده محل نگهداری واکسن با پیامک به مسئولان بهداشتی کیش اعلام می شود تا در اسرع وقت واکسن ها جا به جا یا مشکل برطرف شود.
پس بنابراین واکسن ها در محیط سالم نگهداری می شوند ، بیشتر تولید داخل هستند و تزریق آنها عوارضی ندارد.
خانواده ها از تزریق واکسن و خوراندن قطره های ایمن سازی به فرزندانشان امتناع نکنند.
چرا که در صورت بروز هر بیماری مرتبط با تزریق نکردن واکسن، شاید در آینده باید به کودکانشان  پاسخ دهند.
 این تلاش جدی و مشارکت نیروهای مرکز توسعه سلامت در اطلاع رسانی و اجرای طرح های ایمن سازی نشان از اهمیت سلامت جامعه دارد چرا که جامعه ناسالم و بیمار بسیار پر هزینه تر از جامعه سالم است و صرف هزینه های کلان درمان و نگهداری معلولان ناشی از بیماری بسیار بیشتر از هزینه ایمن سازی برای دولت و مردم است.
فلج اطفال چیست؟
بیماری پلیومیلیت (التهاب ماده خاکستری نخاع) از عفونت با ویروسِ پولیو عارض می شود. ویروس پولیو تنها از انسان به انسان منتقل می‌شود و راه انتقال این ویروس دهانی ـ دهانی یا مدفوعی ـ دهانی است.
تا قبل از انجام واکسیناسیون جهانی، اپیدمی‌های این بیماری در ماه‌های تابستان و بخصوص در نواحی حاره و نیمکره شمالی رخ می‌داد.
در سال۱۹۵۲، یعنی ۳سال پیش از آنکه اولین واکسن بر ضد این بیماری تأیید شود، ۲۱٬۰۰۰مورد کودک مبتلا به فلج اطفال در آمریکا به ثبت رسید.
تظاهرات بالینی عفونت با ویروس پولیو از یک بیماری ناپیدا و غیرمشخص تا فلج شدید و مرگ متغیراست. 
بیمار مبتلا به ویروس فلج اطفال دچار  تب، سردرد، میالژی، استفراغ، سفتی گردن، علایم تحریک مننژ و افزیش سلول‌های التهابی در مایع مغزی‌نخاعی می‌شود و پس از آن فلج عضلات آغاز می‌شود.

دوقطره سلامتی

نزدیک به ۴۰سال از تاریخ تولید اولین  واکسن سه ظرفیتی خوراکی فلج اطفال در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی می‌گذرد. 
اطفال در کشور ایران بر اساس برنامه ایمن‌سازی همگانی کودکان کمیته کشوری ایمن‌سازی وزارت بهداشت و درمان که از اول سال ۱۳۷۳ مصوب شده واکسینه می شوند . 
این واکسن خوراکی در بازه های زمانی  بدو تولد، ۲ماهگی، ۴ماهگی، ۶ماهگی، ۱۸ماهگی و ۶سالگی به کودک خورانده می‌شود.
اجرای طرح ایمن سازی فلج اطفال در۴ استان کشور 
به علت هم جواری خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان  با افغانستان و پاکستان همچنان طرح ایمن سازی فلج اطفال در کشور اجرا می شود.
خبرهای خوب  حفظ سلامت و پیشگیری در راه …
ابراهیم مرادی از افزوده شدن ۴واکسن تا یکی  دو سال آینده  به کارت سلامت خبر داد. 
واکسن اچ پی وی برای تزریق به بانوان ۱۸تا۲۴ ساله به منظور جلوگیری از ابتلا بانوان به سرطان دهانه رحم (شایع ترین سرطان در زنان)، واکسن پونوموکوک برای تزریق به کودکان ۲تا۲۴ ماهه به منظور جلوگیری از ذات الریه و افزودن واکسن آبله مرغان به واکسن پنجگانه(کزاز، سیاه سرفه، دیفتری، هپاتیت و مننژیت  اطفال) و واکسن جلوگیری از اسهال حاد کودکان زیر ۲سال واکسن هایی است که افراد جامعه را از ابتلا به بیماری های حاد و کشنده مصون می کند. 
هزینه تولید و تامین  واکسن جلوگیری از اسهال  از صندوق ذخیره ارزی تامین شده است و وزارت بهداشت متولی ساخت و تامین این واکسن مهم برای کودکان شد. 
حالا تلاش ۴۰ساله مسئولان بهداشت و سلامت کشورمان به جایی رسیده که فلج اطفال، آبله و بسیاری از بیماری ها در کشورمان  ریشه کن شده است و واکسن های ایمن سازی با تلاش متخصصان داخلی ساخته می شود و فرزندان این سرزمین پهناور، برای آینده درخشان این مرزو بوم تلاش می کنند.
حالا مژگان برای فرزندان این سرزمین خوشحال است با اینکه خودش سالهاست از نعمت سلامتی محروم است اما حس نوعدوستی او قلبش را سرشار از شعف می کند و از اینکه کودکان و نوجوانان کشورش را سرپا  و پویا می بیند خوشحال است.
او یک نقاشی به ما نشان داد که در کودکی کشیده بود کودکان در حال شادی و راه رفتن  روی کره زمین

دوقطره سلامتی

نویسنده: سالومه افلاکی منبع: خبرگزاری صداوسیما

برچسب ها:
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه