امروز: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

برق مازاد و آماده وصل به شبکه داریم کار شکنی میشود

انرژی , تفاهم نامه , صنعت و معدن , عمران و شهرسازی , فناوری , فناوری تاریخ انتشار: 00/04/06 بدون نظر   1330 بازدید

اندازه فونت    
برق مازاد و آماده وصل به شبکه داریم کار شکنی میشود

برق مازاد و آماده وصل به شبکه داریم کار شکنی میشود

دست های پنهان سنگ اندازی میکنند عدم همکاری و عدم انجام تعهدات مانع اتصال برق مازاد و تولیدی نیروگاه ماهتاب جنوب کیش به شبکه اصلی کیش میشود .

نشست خبری مدیر عامل شرکت ماهتاب جنوب کیش با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش دولتخانه کیش قطبی مدیر عامل نیروگاه ماهتاب جنوب در این نشست خبری اسناد مکاتبات این مجموعه با سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص اسناد خرید مولدهای گازی نیروگاهی خریداری شده را به روئیت خبرنگاران رساند و گفت: از سال ۹۵ زمان تصدی آقای مونسان به سمت مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش موضوع خرید این دو‌مولد پیگیری شده اما به نتیجه نرسیده است.

وی گفت: این موضوع به مدیر عامل بعدی سازمان منطقه آزاد کیش یعنی دکتر ابراهیم انصاری لاری هم کشیده شد اما علیرغم دستور ایشان جهت پرداخت قدر السهم سازمان پاسخ داده نشد و به سرانجام نرسید .

وی افزود در مجمع عمومی شرکت در سال ۹۷ و پس از رشته مکاتبات بدون نتیجه، با حضور نماینده رسمی سازمان (آقای جیریایی) مصوب شد که هر یک از سهامداران اگر در وقت تعیین شده سهم خود را نپردازند، حق بهره برداری از سهام افزایش یافته به سایر سهامداران خواهد رسید.

نکته قابل ذکر اینجاست که سازمان منطقه آزاد کیش سهامدار نیروگاه ماهتاب کیش است اما همکاری لازم با این نیروگاه برای تولید برق و استفاده از دستگاههای مولد انرژی را در آن برهه نکرد.

قطبی گفت: آقای جیریایی نماینده سازمان منطقه آزاد کیش زیر این صورتجلسه را امضا کرده است و با اختیار دادن به هیات مدیره و پرداخت نکردن حق السهم مربوط به خرید مولدهای گازی، در مهر ماه ۱۳۹۷، ۸ درصد از سهام سازمان منطقه آزاد کیش به شرکت ماهتاب گستر منتقل شد و به این ترتیب سهام سازمان منطقه آزاد از ۳۳ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافته است.

وی عنوان کرد قبل و بعد از این انتقال سازمان یک عضو از ۳ عضو را داشته که همچنان حق رای سابق را دارد همچنین اگر ما بخواهیم معاملات درون گروهی انجام دهیم حق هر یک از اعضا محفوظ است و کاهش سهام سازمان منطقه آزاد کیش موجب کاهش حق رای این سازمان نشده است.

مدیر عامل شرکت ماهتاب کیش در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم شفافیت مسئولان در پاسخگویی و اینکه برخی مسئولان به خبرنگاران برچسب می زنند تا پاسخ صحیح ندهند.

گفت تلاش خبرنگاران برای انعکاس رویدادهای کیش بر کسی پوشیده نیست و هرآنچه منتشر می شود با هدف رفع مشکلات مردم و توسعه کیش است.

 

وی افزود تلاش رسانه در کیش مثبت است و نیت خبرنگاران تعالی شهر است اما مسئولان فضای پاسخگویی و اطلاع رسانی را مغشوش کرده اند و واقعیات را بیان نمی کنند.

وی افزود: حقایق باید کشف تا مشکلات برطرف شود چرا که پس از مصوبه کمیته بحران که ازشنبه اجرایی شد (کاهش ساعت کاری سازمان منطقه آزاد کیش و ادارات تابعه )حجم نارضایتی در شهر ایجاد افزایش یافت و انتقادات ناصحیح را سمت نیروگاه جنوب روانه کرد.

 

 

 

وی افزود: تلاش می شود مقصر گم شود و هجمه ها بر علیه ما شود.

وی گفت طی این چند روز بیش از ۲۰ متن و گلایه مطالبه از طریق روابط عمومی شرکت از نشریات و افراد مختلف علیه شرکت ماهتاب کیش جمع آوری شده و ارسال گردیده در حالی که ما هیچ نقشی در وقوع این معضل نداریم.

خبرنگاری از قطبی پرسیدند قرار بود از اول تیر ۱۰ مگاوات برق به ظرفیت تولید کیش از طریق نیروگاه ماهتاب افزوده شود که با این افزایش تولید نیازی به کاهش ساعت کار سازمان منطقه آزاد کیش نبود چرا این امر محقق نشد ؟

قطبی در پاسخ چنین گفت: از ابتدای این هفته با اجرای مصوبه کمیته بحران مبنی بر کاهش ساعت فعالیت سازمان منطقه آزاد کیش و ادارات تابعه به اتهام اینکه در تولید برق کوتاهی می کنیم مورد انتقاد مردم قرار گرفتیم .

دامنه این انتقادات گسترش پیدا کرده است اما شرکت ماهتاب کیش براساس موافقتنامه سال ۹۳ بین سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت ماهتاب گستر به منظور تامین نیازهای آب و برق کیش ، بوجود آمده است.

 

این شرکت با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با هدف تولید ۱۰۰ مگاوات برق و ۲۵ هزار متر مکعب آب در شبانه روز با سرمایه ۱۰۰ درصدی سرمایه گذار احداث گردیده است.

فاز اول سرمایه گذاری ۵۵۰ میلیارد ریال و برای تکمیل تاسیسات ۱۷۵۰میلیارد ریال بر اساس قیمت های جاری پیش بینی شده است.

وی افزود شرکت ماهتاب گستر ۵ درصد برق کل کشور معادل ۵ هزار مگاوات را تولید می کند و یکی از معتبرترین شرکت های بخش خصوصی است و در این دو سال اخیر همیشه به نیروگاه ماهتاب کیش کمک کرده است.

این شرکت از سال ۹۳ تا ۹۵ در حال ساخت بود و سال ۹۵ با ظرفیت ۶۳ مگاوات برق نصبی و ۵ هزار متر مکعب آب در شبانه روز شروع به تولید کرد.

اما در بخش تولید برق فرصت ارائه همه توانایی خود را بخاطر برخی سنگ اندازی ها نداشته و پیدا نکرده ایم. چرا که وظیفه ای در توافقنامه با سازمان منطقه آزاد کیش بابت ایجاد شبکه توزیع بر عهده سرمایه گذار نبوده و نیست. اما پس از شروع به کار برای برق رسانی به مشتریان مجبور شدیم شبکه مستقل داشته باشیم و بسیاری از این خطوط را خودمان ایجاد کردیم. از آبان ۹۹ تا پایان اسفند و با تغییر نسبی رویکرد سازمان موفق شدیم ۳۷ کیلومتر شبکه برق و ۳۵ کیلومتر شبکه آب اجرا کنیم تا شبکه آب و برق خودمان را به شرق و غرب جزیره برسانیم اما شبکه ما دارای نفوذ کافی در مراکز اصلی مصرف نیست.

قطبی گفت ، از سال ۹۵ تا سال ۹۷ توانستیم از ۶۳ مگاوات برق تولیدی تنها ۲ مگاوات برق به مردم ارائه کنیم از سال ۹۸ تا الان این ۲ مگاوات را به۱۲ مگاوات رساندیم.

برق فروخته شده ما تا کنون حدودا ۵۰ درصد ظرفیت و تولید حال حاضر ما ۲۰؟درصد ظرفیت است و این مشکل به خاطر نبود شبکه است که از سال ۹۲ به شرکت آب و برق واگذار کردند و انحصار استفاده به دست نیروگاه آب و برق است و دو نیروگاه امکان اتصال به هم را به دلیل هم فاز نبودن ندارند.

وی افزود الان هم که ما به هم متصل می شویم در واقع بخشی از شبکه شرکت آب و برق کیش را جدا می‌کنند و به برق ما متصل می‌کنند که کاملا غیر اصولی است و هر لحظه ممکن است نیروگاه ماهتاب کیش به علت انجام این کار غیر استاندارد آسیب ببیند.

ما پارسال ۵ مگاوات برق را مبادله کردیم و امسال هم متعهد به تبادل ۱۰ مگاوات برق از اول تیر هستیم اما سازمان منطقه آزاد کیش به جای بهره گیری از این امتیاز ،به منظور کاهش مصرف مصوبه کاهش ساعت کاری را ابلاغ کرد و عملا این توافقنامه را اجرایی نکردند.

قطبی مدیر عامل شرکت ماهتاب جنوب گفت: امسال به تدریج با درآمدی که از فروش انشعاب داریم تولید خود را افزایش می دهیم.

وی افزود: برای حل مشکل آب و برق راه حل وجود دارد.

۳۱ فروردین ۱۴۰۰ به دعوت آقای قلی نژاد جلسه ای تشکیل شد ، قبلا تبادلی انجام داده بودیم چون در زمستان نیروگاه را اورهال می کردیم از آب و برق کمک گرفتیم و توافق کردیم که در بخشی از آن یک مگاوات برق می گرفیتم و ۲ و نیم مگاوات برق تحویل دهیم عملا ۹ میلیون کیلو وات برای ما تعهد ایجاد شد. علیرغم آمادگی ما برای پرداخت نقدی این بدهی مقرر شد از اول تیر بصورت برق تحویل آب و برق کیش شود.

در زمستان برق را گرفتیم و در تابستان آمادگی پس دادن بدهی را داریم مولد آماده تولید است اما شرکت آب و برق هنوز بعد از گذشت یک هفته اقدام نکرده است.

حالا مطرح می کنند بیت کوین تولید می شود اگر هم این صحت داشته باشد که ندارد ظرفیت خالی دارم اما کسی از این ظرفیت استفاده نمی کند.

وی در ادامه اظهار داشت ، کمبود برق ابتدای امسال مطرح شده و سازمان منطقه آزاد کیش از زمستان می دانستند کمبود وجود دارد.

اما این بحران اگر حل شود توجیهات هم پایان می یابد و این خوشایند و مطلوب افراد ذی نفع نیست.

وقتی ظرفیتی وجود دارد اما پنهان نگه داشته می شود و از آن استفاده نمی شود جای سوال دارد.!؟

هر جایی از جزیره که شرکت ماهتاب ورود می کند یعنی ظرفیت وجود دارد و باید از آن استفاده شود.

اینکه از این ظرفیت استفاده نمی شود و دنبال راه حل دیگری هستند کاملا جای تعجب دارد.

 

خبرنگار دولتخانه کیش و روزنامه حمایت پرسید درباره دستگاه های بیت کوین که در مجموعه موجود است توضیح دهید، قطبی در پاسخ گفت:در مرداد ۹۸ قراردادی را با مجموعه ای برای تامین برق ۱۵ مگاوات جهت تولید رمز ارز امضاء کردیم و نقش ماهتاب کیش فقط فروش برق بود در همان زمان برقی را که به بخش مسکونی حدود ۸۰ تومان می فروختیم چون مازاد داشتیم برق را ۴۲۰ تومان فروختیم .

قرار داد مشروط به تکمیل تجهیزات و اخذ مجوز اقتصادی مرتبط از سازمان منطقه آزاد کیش بود.

در تاریخ ۲۰ آبان ۹۸ شرکت آرین پیرآمید موفق به اخذ پروانه تاسیس شد و از آن زمان به مدت ۱۰ روز به این شرکت برق تحویل دادیم و واحدهای ما دچار سانحه شد و این امر طبیعی است .

از همان تاریخ تا ۲۳ بهمن ۹۸ از شرکت آب و برق کیش برق درخواست کردیم چون مولدها تحت تعمیر بود.

از بهمن ۹۸ تا خرداد ۹۹ با مجوز سازمان منطقه آزاد کیش به این شرکت برق دادیم اما مجدادا با دستور سازمان برق ایشان را قطع کردیم و تا ۱۵ مهر ۹۹ به علت کمبود برق مجموعه تولید بیت کوین متصل نشد.

از ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان ۹۹ مجدد برق واگذار شد اما بعد از دریافت نامه ای که به تحریک فردی از سوی وزارت نفت دریافت شد و بهای گاز ماهتاب را بر پایه قیمت گازوییل صادراتی لیتری ۶ هزار تومان از سوی شرکت نفت اعلام کردند شرکت آرین پیرامید دستگاهها را خاموش کردند و سرمایه گذار خارجی شرکت مذکور که لهستانی است ایران را ترک کرد.

قرارداد این شرکت مرداد ۱۴۰۰ به پایان می رسد و تقاضای تمدید تا کنون هم نداشتند.

قطبی افزود اگر این مجموعه فعالیت میکرد می توانست بخشی از مشکلات ارزی کیش را حل کند و این شرکت هیچ گونه ضرری برای تولید برق نداشت و کمبودی ایجاد نمی کرد.

 

وی در ادامه نشست خبری گفت اساس ایجاد شبکه بر عهده حاکمیت است از نوبنیاد مدارهای کابل شبکه ۱۳۲ کیلوولت بصورت سه مدار آمده است میدان ملل و بعد رفته کرانه مجددا از کرانه آمده با ۳ مدار به میدان پرواز این شبکه ظرفیت ۲۰۰ مگاوات نقل و انتقال دارد اما سازمان منطقه آزاد این شبکه خالی را که در اختیار دارد و استفاده نمی کند تحویل نیروگاه جنوب نمی دهد که مشکل توزیع حل شود.

کمبود برق این مناطق با ورود نیروگاه جنوب کاملا برطرف می شود.

نیروگاه جنوب می تواند با در اختیار گرفتن این شبکه مشکلات اهالی کیش را برطرف می کند و تداخلی هم با فعالیت نیروگاه شمال و آب و برق ندارد.

قطبی افزود: علی اصغر مونسان مدیر عامل اسبق سازمان منطقه آزاد کیش به واسطه فردی به شرکت پیغام داد چرا نیروگاه ماهتاب جنوب به وظایف خود عمل نمی کند؟

 

البته این مورد درست است که مورد تاکید قرار گرفت اما ماهتاب جنوب را رها کردند و اجازه فعالیت هم به ما نمی دادند.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید برق در نیروگاه ماهتاب وجود دارد اما به جای استفاده از این توان ، شرکت آب و برق کیش از مپنا کمک گرفته است و این موضوع جای سوال دارد .؟؟

 

وی گفت توسعه شهری کیش نیاز به برق را در آینده افزایش خواهد داد و نیروگاه های کیش باید این نیاز را برطرف کنند.

قطبی گفت: سازمان منطقه آزاد کیش با ایجاد زمینه لازم باید سرمایه گذاری بخش خصوصی را افزایش دهد نه اینکه با کارشکنی چوب لای چرخ سرمایه گذاران بگذارد.

مدیر عامل شرکت ماهتاب جنوب در پاسخ به پرسش خبرنگار دولتخانه کیش در خصوص خرید ۴۰ مگاوات برق از مپنا گفت:این قرارداد به واسطه شرکت برق حرارتی دولتی بسته شده است چون با مپنا نمی توانستند مستقیم قرار داد ببندند.

شرکت برق حرارتی با مپنا این قرارداد را بست و اکنون مپنا با سرمایه گذاری ۴۰ مگاوات برق تولید می کند تا به تعهدات شرکت آب و برق کیش به مردم راحت تر عمل شود.

وی گفت: این همه تشریفات در حالی است که ظرفیت تولید ۵۰ مگاوات برق در نیروگاه ماهتاب کیش وجود دارد.

البته این هم یکی از آن چرخش لقمه در دهان است که هزینه سنگینی در پی دارد، ناگفته نماند قطبی هزینه پروژه را با قاطعیت اعلام نکرد اما گفت حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه در پی خواهد داشت !

وی گفت ، حالا این هزینه سربار مشترکان برق می شود یا نه .؟؟

 

خود جای تامل دارد!

 

عجیب است هزینه ای که می شود صرف افزایش سرمایه و تولید شود صرف خرید برق از مپنا می شود.؟

وی در مورد اتصال برق کیش به سرزمین اصلی گفت ،

 

کیش شرایط متفاوتی دارد و هر زمان به امکانات سرزمین اصلی تکیه کرده‌ایم ضربه خوردیم.

وصل شدن برق کیش به سرزمین اصلی از طریق بندر گرزه برای زمان بحران و کمبود است و این طرح مستلزم خرید تجهیزات زیاد و صرف هزینه های بالاست.

تنها هزینه کابل زیر دریایی ۷۲ میلیون دلار است و هزینه کل بیش از ۱۵۰ میلیون دلار است و اجرای این طرح زمانی که نیروگاه ماهتاب در کیش وجود دارد ضرورتی ندارد.

این هزینه را سازمان منطقه آزاد کیش باید پرداخت کند که بخشی از آن را پرداخت کرده است .

مرحوم علی اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد پیشتر فکر این را کرد و مشکلات قشم را با راه اندازی یک نیروگاه مانند کیش حل کرد اما اینجا سازمان منطقه آزاد کیش مانع تراشی می کند.

وی افزود:ابراهیم انصاری لاری مدیر عامل اسبق سازمان منطقه آزاد کیش به تامین برق کیش از نیروگاه ماهتاب اعتقاد داشت و می دانست مشکل آب و برق کیش از همین نیروگاه برطرف می شود.

وی در ادامه نشست خبری گفت شرکت سرمایه گذاری برای جذب مشترک برق ماهتاب تلاش می کند و منافع آن هم به ماهتاب رسیده است و هم به شرکت سرمایه گذاری ، شرکت ماهتاب که سالانه شش میلیارد تومان ضرر می داد سال ۹۹ بیش از ۳۲ میلیارد تومان سود داشت .

دستگاه مولد جدید با یک دهم قیمت خریدیم اما سازمان منطقه آزاد کیش سهم خود را پرداخت نکرد.

از سازمان منطقه آزاد کیش هفت میلیارد تومان طلبکار هستیم و پارسال هم بابت آبیاری فضای سبز طلب داشتیم که بخش زیادی از آن پرداخت شد.

یک زمانی به ماهتاب فشار آورند که تولید این نیروگاه را به زیر ۱۰ مگاوات تقلیل دهند و اصلا فکر نمی کردند که ماهتاب بتواند بیش از این تولید کنند. برای همین مولدهای گازی خریداری شد.

وی گفت ، یکی از راههای تامین سوخت نیروگاه ماهتاب از طریق انبار نفت از طریق تانکر تامین می شود خط لوله سوخت نداریم.شرکت آب و برق خط لوله مستقیم ،اسکله جدا گانه دارد و گازوییل هم دریافت می کند.

منبع دیگرسوخت ما گاز است که از جزیره سیری وارد می شود بین ۶۵ تا ۷۵ مگاوات ظرفیت تولید برق دارد که در حال حاضر یک سوم در اختیار ماست و دوسوم در اختیار شرکت آب و برق است.

اگر یک روز ظرفیت ما به ۶۵ مگاوات برسد طبیعی است که کل سوخت گاز در اختیار ماهتاب قرار می گیرد و شرکت آب و برق با گازوییل فعالیت می کند.

یکی از مشکلات اتصال ما به سرزمین اصلی آن است که زمان کمبود در جزیره ،سراسر کشور هم کمبود دارند پس چگونه می‌توانند گره‌ای از مشکلات ما بازکنند؟

وی در پایان گفت امیدوارم با تغییر دولت و تغییر دیدگاه‌ها بزرگترین مخزن گازی مستقل کشور استخراج شود و نعمت آن به کیش هم برسد.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (51) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (37) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (32)
رفتن به ابتدای صفحه