امروز: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

سازمان منطقه آزاد کیش موانع توسعه کسب و کار در جزیره را از سر راه فعالیین بردارد

سازمان منطقه آزاد کیش موانع توسعه کسب و کار در جزیره را از سر راه فعالیین بردارد

سازمان منطقه آزاد کیش موانع توسعه کسب و کار در جزیره را از سر راه فعالیین بردارد

 

سازمان منطقه آزاد کیش نباید اهداف سودجویانه را با نظارت بر تعالی و ارتقای کیفیت خدمات حوزه های فعال گردشگری و پذیرایی اشتباه بگیرد.
به گزارش دولتخانه کیش ، کاظم پناهی مدیرعامل جامعه مراکز پذیرایی کیش در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه حمایت گفت: بر اساس منطقه بندی مراکز پذیرایی درجه بندی و برای آنان مجوز فعالیت صادر می‌شود.
وی گفت : طرح درجه‌بندی رستوران ها به صورت آزمایشی انجام می‌شود و این طرح موجب ارتقاء سطح کیفی خدمات خواهد شد .
وی گفت : در مناطق گردشگری کیفیت خوراک و نوشیدنی بسیار مهم است و در برخی مناطق خوراک ویژه آن منطقه شهرت بین المللی و ملی دارد و بسیاری از گردشگران برای میل کردن آن خوراک ویژه به مقصد خاصی سفر می کنند. وی به ارائه خوراک محلی در یکی از روستاهای شمالی کشور اشاره کرد و گفت :طبخ و ارائه این خوراک محلی موجب توسعه گردشگری در این روستا شد و بسیاری از مردم کشور برای استفاده از این خوراک به این روستای گردشگری مراجعه می کنند .
مدیرعامل جامعه مراکز پذیرایی گفت : با توجه به تنوع اقوام گردشگر که به کیش سفر می کنند تنوع غذایی در مراکز پذیرایی کیش می‌تواند موجب توسعه گردشگری شود.
وی گفت : در این مسیر موانعی وجود دارد که برخی مشکلات را سازمان منطقه آزاد کیش ایجاد کرده است .
وی در ادامه توضیح داد: بسیاری از رستوران ها که طرف قرارداد سازمان منطقه آزاد کیش هستند قراردادهای آنان اجرایی نشده است و این اقدام که پیرو دستور دبیر شورای عالی مناطق آزاد است برای فعالان این حوزه مشکل‌آفرین شده است .
پناهی گفت: معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش به علت تمدید نشدن قراردادها به اماکن نامه می زند و اداره اماکن هم مراکز پذیرایی را پلمپ می کند.
وی افزود : در حال حاضر ۸۴ رستوران بلاتکلیف هستند و چون دبیر شورای عالی مناطق آزاد دستور داده که قراردادها فعلا امضا نشود این مشکل به وجود آمده است. پناهی با اشاره به مشکلات تهیه مواد اولیه مورد نیاز رستوران ها هم گفت: هیچ نهادی در این زمینه کمک نمی کند که مواد اولیه ارزان تر و سریع تر به رستورانها برسد و این موضوع در نرخ تمام شده خوراک بسیار تاثیرگذار است .
وی گفت : یکی دیگر از مشکلات در حوزه برق است ، که اداره آب و برق ، برق مراکز گردشگری از جمله رستوران ها را بر اساس نرخ مراکز خدماتی اعلام کرده است و با این حساب بهای برق مصرفی بسیار بالا رفته است.
پناهی گفت : به طور مثال برای یک رستوران در ماه ۶۵ میلیون تومان و برای یک رستوران دیگر هفتاد میلیون تومان هزینه برق محاسبه شده است که این هزینه بسیار هنگفت است .
مدیرعامل جامعه مراکز پذیرایی گفت : یکی دیگر از مشکلات این صنف ، قیمت گذاری غیر کارشناسی مراکز پذیرایی است که در تملک سازمان منطقه آزاد کیش است که مستقیماً و بدون مشورت با جامعه پذیرایی قیمت‌گذاری می‌شود و همین موضوع موجب افزایش بهای اجاره مراکز پذیرایی شده است .
وی گفت : سازمان منطقه آزاد کیش علاوه بر اینکه اجاره می گیرد یک درصدی از فروش مراکز پذیرایی را (حدود هشت درصد ) که در تملک خودش است را دریافت می کند که این کار درست نیست و به گردشگری ضربه می‌زند.
پناهی گفت : یکی از موانع پیش روی این صنف مالیات بر ارزش افزوده است که اداره مالیات و دارایی هم لیست مشاغل مشمول مالیات را ارائه نمی‌کند ، فقط به صورت شفاهی اعلام می‌کند کبابی ها و کترینگ ها شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شوند ، اما این اصل را به صورت مکتوب ارائه نمی‌کند و در حد حرف باقی مانده است .
پناهی در خصوص ایمنی مراکز پذیرایی هم گفت : پس از آتش سوزی ساختمان پلاسکو قوانین و مقررات آتش‌نشانی کلا تغییر کرد .
وی گفت : مراکز پذیرایی در فاز خدماتی ۲۰۰ واحدی بسیار قدیمی هستند و سیستم کابل کشی برق این مراکز فرسوده است وقتی آتش نشانی از این منطقه بازدید می‌کند ؛ رعایت موارد ایمنی را به صورت جدی متذکر می‌شود.
وی افزود : برخی موارد ایمنی مانند نصب فیوزهای ایمنی برق در این مراکز فرسوده قابل اجرا نیست و بهترین راهکار بازسازی کامل و ایمنی این مراکز و رعایت نکات ایمنی در مراکز تازه تاسیسی است که با نظارت شهرسازی ساخته شود.
پناهی خاطر نشان کرد: نصب سیستم های اعلان و اطفاء حریق مورد تاکید مراکز پذیرایی است . مدیرعامل جامعه مراکز پذیرایی گفت : منوی مراکز پذیرایی ، لیست قیمت ها و کیفیت خوراک عرضه‌شده مدام رصد می‌شود ، البته تورم سریع در کشور موجب افزایش قیمت ها در بازه زمانی کوتاه می شود.
وی گفت : نبود نیروی انسانی کارآزموده موجب می‌شود از کارگران غیر متخصص استفاده شود که مورد تایید هم نیست .
پناهی افزود: اگر مشکل اسکان کارگران برطرف شود نیروی انسانی هم به اقامت تشویق می شود . وی گفت : آموزش نیروی انسانی در مراکز پذیرایی بسیار اهمیت دارد و کارگروهی متشکل از ۲۰ نفر افراد باتجربه این حوزه تشکیل شده است که قیمت‌گذاری منطقی باشد .
مدیرعامل مراکز پذیرایی گفت : در حال حاضر درجه بندی رستوران ها تا حدودی انجام شده است اما درجه بندی نهایی را سازمان منطقه آزاد کیش انجام می‌دهد که بر اساس الماس انجام می شود به طور مثال یک مرکز پذیرایی رتبه ۳ الماس را کسب می‌کند .
وی گفت : صدور مجوز مراکز پذیرایی گاهی یک سال طول می‌کشد که به ضرر مراکز پذیرایی است ، این تعلل در صدور مجوز به علت این است که صدور مجوزها دستی است و به ‌صورت سامانه‌ای انجام نمی‌شود .
وی افزود : مجوز بهره‌برداری را مراکز پذیرایی باید صادر کند نه سازمان منطقه آزاد کیش ، تنها صدور قرارداد باید بر عهده سازمان منطقه آزاد کیش باشد ، که این اتفاق نمی‌افتد .
پناهی گفت : فعالیت بدون مجوز نیز مستلزم جریمه است حدود ۴۰ درصد جریمه در این حوزه به فعالان بدون مجوز تعلق می‌گیرد.
وی افزود : مرکز توسعه سلامت به روند کار رستوران ها نظارت می‌کند و مراکز پذیرایی نیز زیر ذره‌بین بازرسان جامعه پذیرایی هم هستند. مدیرعامل جامعه مراکز پذیرایی در خصوص صفحات مجازی این جامعه گفت : از این صفحات مجازی برای آموزش کارکنان رستوران ها بهره برداری می شود که بسیار مورد تاکید است .
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه حمایت در خصوص تامین مواد خوراکی مراکز پذیرایی گفت : سازمان منطقه آزاد کیش می‌تواند روند کار را تسهیل کند و با تأمین مواد خوراکی و مواد اولیه به توسعه و ارتقاء مراکز پذیرایی کمک کند .
وی گفت : جامعه مراکز پذیرایی تنها یک بار روغن بین مراکز پذیرایی و رستوران ها توزیع کرد اما اگر سازمان منطقه آزاد کیش در این زمینه همکاری کند ، روند کار تسهیل می‌شود.
وی گفت : در حال حاضر ۳۶۰ مرکز پذیرایی در کیش فعال است و ۶ هزار نفر از اعضای جامعه مراکز پذیرایی هستند که با خانواده هایشان محاسبه شدند .
وی گفت : تعرفه ، حق پذیره و حق عضویت از متقاضیان دریافت می‌شود و اگر کسی درخواست تاسیس یک رستوران یا مرکز پذیرایی کند و شرایط لازم را داشته باشد می‌تواند فعالیت خود را در کمترین زمان ممکن آغاز کند .


مدیرعامل جامعه مراکز پذیرایی در ادامه گفت : یک کارشناس خانم از بندرعباس وارد شبکه نظارتی بهداشت شده است که تقریباً کسی از فعالیت او رضایت ندارد.
وی افزود: قرار بود این خانم ماهانه بر مراکز پذیرایی نظارت کند که این کار انجام نمی‌شود .
وی گفت : مرکز توسعه سلامت کیش ، بدون هزینه و نظام‌مند نظارت دارد ، اما دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یک شرکت دیگر را در این حوزه وارد کرده است که نیازی هم نیست چرا که عملکرد مطلوبی ندارد .
وی گفت : برخی شایعات در کشور رخ می‌دهد که هیچ اساسی ندارد مثلاً کپسول گاز در کیش قاچاق می‌شود ، این موضوع اصلاً پایه و اساسی ندارد و به هیچ وجه درست نیست وقتی بهای کپسول گاز در یک سال سه برابر افزایش می‌یابد و وزن هر سیلندر گاز ۲۰ کیلوگرم است چطور قاچاق می‌شود ؟
وی گفت : مرکز توسعه سلامت ، اداره اماکن ، معاونت گردشگری و مراکز پذیرایی چهار عضو موثر در نظارت و کارشناسی است که با تعامل این چهار عضو روند بازرسی منطقی خواهد بود .
پناهی در خصوص مشوق‌های ارائه خوراک محلی هم گفت : ابتدا باید زیرساختها فراهم شود ، یکی از این زیرساخت‌ها ، توسعه گردشگری و افزایش آمار مسافران از مناطق مختلف کشور به کیش است .

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه