امروز: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

بی ثباتی در مدیریت ،تسری قوانین خلق الساعه و تحمیل مالیات بر ارزش افزوده درد مشترک مناطق آزاد کشور است 

اجتماعی , اقتصادی , سازمان منطقه آزاد کیش , گردشگری , مناطق آزاد تاریخ انتشار: 00/10/30 بدون نظر   2221 بازدید

اندازه فونت    
بی ثباتی در مدیریت ،تسری قوانین خلق الساعه و تحمیل مالیات بر ارزش افزوده درد مشترک مناطق آزاد کشور است 

دکتر معصومه پاشایی رییس فراکسیون مناطق آزاد کشور در مجلس شورای اسلامی بی ثباتی مدیریت

بی ثباتی در مدیریت ،تسری قوانین خلق الساعه و تحمیل مالیات بر ارزش افزوده درد مشترک مناطق آزاد کشور است

 

به گزارش خبرنگار دولتخانه کیش ، مجمع سازندگان کیش با حضور خانم دکتر معصومه پاشایی نماینده مجلس و رئیس فراکسیون مناطق آزاد در کیش برگزار شد.
در این مراسم که محوریت جلسه لغو معافیت های مالیاتی بود معصومه پاشایی نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون مناطق آزاد با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید با تعامل و همراهی برای ساخت مناطق آزاد و توسعه اقتصادی این مناطق تلاش کنند گفت: دریافت مالیات با ماهیت مناطق آزاد منافات دارد تلاش جدی از سوی سرمایه گذاران مناطق آزاد برای رفع این معضل هم وجود نداشته است.

پاشایی گفت :با همه تلاشی که مجلس کرد تا مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد کارکنان را حذف کند اما با اختلاف ۳ رای این لایحه مصوب نشد.

رئیس فراکسیون مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد کشور دروازه توسعه کشور هستند و باید به این مناطق توجه ویژه شود.
وی گفت :دولت در مناطق آزاد بسیار فربه شده است، باید به همراه بخش خصوصی برای توسعه و توازن مناطق آزاد بیشتر تلاش کنند.
وی با اشاره به اینکه مشوق های سرمایه گذاری در مناطق آزاد بسیار کاهش یافته است گفت: بخش خصوصی باید با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تعامل باشند مشکلات را به نمایندگان مجلس با مثال های معلوم و ملموس ارائه کنند و برای رفع این موانع پیگیری‌های مستمر داشته باشند.
وی گفت :سرمایه گذاری مردم ایران در حوزه مسکن در ترکیه بسیار تاسف‌بار است و دولت باید مشوق‌های مناطق آزاد را به گونه‌ای تعریف و تثبیت کند که سرمایه‌گذاران به جای سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی در جمهوری اسلامی ایران و مناطق آزاد کشورمان سرمایه‌گذاری کنند.
معصومه پاشایی با اشاره به اینکه قاچاق در مناطق آزاد بسیار ناچیز است و سهم ۳ تا ۴ درصدی دارد گفت: ۹۶ درصد قاچاق از مناطق دیگر کشور است و ربطی به مناطق آزاد ندارد مجلس و دولت باید
پیگیر قاچاق ۹۶ درصدی کل کشور باشند معمولاً در مناطق آزاد قاچاق کالا صورت نمی‌گیرد و یا اگر اتفاق بیفتد درصد آن بسیار پایین است.
وی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای لغو مالیات بسیار تلاش کردند اما دولت با پیشنهاد کارشناسی شده بازهم مجلس را مجاب کرد تا مالیات از مناطق آزاد دریافت شود.

پاشایی گفت: خصوصی باید با تعامل با نمایندگان مجلس مشکلات را مطرح و برای رفع آن تلاش کنند.

وی گفت: توسعه گردشگری به ویژه در مناطق آزاد و از همه مهمتر جزیره ی کیش بسیار برای کشور سودمند است چرا که گردشگری صنعت پاک و عادلانه‌ای است و بسیاری از اصناف، مشاغل، گروه های خدماتی از حضور گردشگران در یک منطقه منتفع می‌شوند.

وی گفت: کارخانه‌های که آلودگی تولید می کنند مناسب برای مناطق آزاد نیستند به جای این کارخانه ها باید صنعت گردشگری که صنعت پاک و درامد زایی است توسعه یابد.

پاشایی گفت :طرح های مشارکتی را با حمایت و مشارکت بخش خصوصی باید تقویت کرد تا از این فعالیت های اقتصادی تولید ثروت شود.

رئیس فراکسیون مناطق آزاد گفت: یکی دیگر از مشکلات مناطق آزاد از جمله جزیره ی کیش بی ثباتی مدیریتی است که ضربه های بسیاری به کیش و مناطق آزاد زده است.

وی گفت: مهاجرت معکوس از جزیره کیش به علت مشکلات مسکن، تورم و از بین رفتن مشوق‌های سرمایه‌گذاری به نفع منطقه آزاد کیش نیست.
وی گفت: بسیاری از مناطق موفق آزاد دنیا قوانین معتبری دارند و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این مناطق تشویق می شوند به طور مثال مناطق آزاد ترکیه قوانین ۵۰ ساله دارد که سرمایه گذاران با امنیت خاطر در این مناطق سرمایه‌گذاری می‌کند.
وی گفت: یک سرمایه گذار خارجی با مراجعه به دفتر کار من و انتقاد از تغییر قوانین گفت: بسیار عجیب است که قوانین کشور با قانون خلق الساعه از بین می رود مشکلات فراوانی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می کند.

وی گفت: به جای اینکه ثروت در داخل کشور چرخش داشته باشد سرمایه‌گذاران با خروج ارز از کشور در کشورهای همسایه سرمایه گذاری می کنند و این نشان دهنده بی ثباتی مدیریتی و بی ثباتی قوانین در کشورمان است.

معصومه پاشایی گفت: جذب سرمایه گذار خارجی مطلوب است اما باید به فکر سرمایه‌گذاران داخلی هم باشیم تا بتوانیم سرمایه‌های کشور را در داخل کشور حفظ کنیم.

رئیس فراکسیون مناطق آزاد گفت: توسعه متوازن در جزیره ی کیش و کم شدن فاصله طبقاتی می تواند به توسعه جزیره‌ کیش کمک کند.
هفت منطقه آزاد کشور دروازه های توسعه کشور هستند که اخیراً نقش آنان نادیده گرفته شده است.
وی گفت: منابع مالی در طرح های نیمه تمام از بین می رود و وجود این طرحها چهره گردشگری کیش را مخدوش می‌کند.
وی گفت: بخش خصوصی باید مطالبه گر باشد تا مشکلات آنها کمتر شود.

پاشایی گفت: مشارکت بخش خصوصی درمان اقتصاد کشور است و کیش در مفهوم ساخت و ساز مسکونی تجاری ورزش و سرگرمی خلاصه می شود.

در این نشست چند ساعته بسیاری از فعالان اقتصادی کیش و سرمایه گذاران بنام جزیره کیش حضور داشتند که با معرفی افراد حاضر توسط طهمورث قاسمی دبیر مجمع سازندگان کیش اظهارات خود را بیان داشتند جملگی حاضر در جلسه با انتقاد از حذف معافیت مالیاتی بر این عقیده بودند که معافیت مالیاتی یکی از مهمترین مشوق های مناطق آزاد است و نباید این مشوق از مناطق آزاد به ویژه جزیره کیش گرفته می شد.

مسیح الله صفا مدیرعامل جامعه هتلداران کیش نیز در این نشست حضور داشت و با انتقاد از اینکه مشکلات مناطق آزاد و جزیره ی کیش همچنان به قوت خود باقی است گفت :عدم ثبات مدیریت یکی از مهمترین مشکلات مناطق آزاد به ویژه جزیره ی کیش است.
وی گفت :مدیرعامل جزیره ی کیش معاون گردشگری، معاون فرهنگی و اجتماعی همچنان به صورت سرپرستی اداره می‌شود و این برای جزیره‌کیش مطلوب نیست.

وی گفت: از زمان رفتن آقای مظفری مدیر عامل اسبق سازمان منطقه آزاد کیش تاکنون که بیش از ۱۰ ماه می‌گذرد جزیره کیش راکد است و هیچ فعالیت موثری در منطقه صورت نگرفته است.

وی گفت: از زمانی که آقای نوایی لواسانی به عنوان سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش معرفی شدند حتی یکبار هم ایشان را ملاقات نکردم فعالیت ایشان در امور عمومی و اجتماعی قابل تحسین است اما در جزیره کیش که فعالیت‌های اقتصادی چشمگیر است باید به حوزه اقتصاد و گردشگری توجه ویژه شود.
وی گفت قرار بود یک هتل با کیفیت برای مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ در کیش ساخته شود اما عدم همکاری سازمان منطقه آزاد کیش موجب شد که هیچ اقدامی برای ساخت این هتل انجام نشود پروانه ساخت هتل نیز هنوز صادر نشده است.م

مسیح الله صفا گفت :مناطق آزاد شادابی و پویایی سابق را ندارند و تقریباً همه کارها در مناطق آزاد به ویژه جزیره کیش راکد مانده است.

رحمان سادات نجفی مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش نیز در این نشست حضور داشت و با انتقاد از اینکه قوانین سرزمین اصلی در مناطق آزاد از جمله جزیره‌کیش تسری یافته است گفت: بر اساس قانون دائمی مالیات ماده ده و ۱۲ و ۱۷ از مناطق آزاد نباید مالیات دریافت شود اما دریافت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد کارکنان مناطق آزاد قوانینی است که با قوانین چگونگی اداره مناطق آزاد منافات دارد.
کشور در شرایط ویژه قرار دارد و مناطق آزاد می تواند کمک موثری برای توسعه اقتصادی کشور باشد

وی گفت :وقتی قانونی وضع می شود و بعد از مدتی قانون دیگر می آید و آن را لغو می کند این کار از نظر شرعی و اخلاقی و قانونی درست نیست.

وی با اشاره به صحبت های سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد و مشاور رئیس‌جمهور در خصوص مالیات گفت: دریافت مالیات از مناطق آزاد شرعی و عرفی و اخلاقی و قانونی نیست.

رحمان سادات نجفی گفت: در مناطق آزاد کشور یک میلیون نفر زندگی می‌کنند و این مناطق موفق شدند بالای ۵۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کند و اگر این الگو در سراسر کشور اجرا می‌شد اکنون معضل بیکاری در کشور حل شده بود.

وی جایگاه مناطق آزاد را در توسعه اقتصادی کشور جایگاه موثر و قابل توجهی بیان کرد و گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تقویت مناطق آزاد کمک کنند.

علیرضا نوری یکی از سرمایه‌گذاران جزیره کیش در این نشست گفت: همه امکانات را برای سرمایه‌گذاری در جزیره ی کیش از بین برده‌اند.

وی گفت: ما می‌توانیم سرمایه‌های خود را به خارج از کشور ببریم اما به دلیل عشق و علاقه‌ای که به میهن و جزیره کیش داریم ترجیح داده ایم که در کیش سرمایه‌گذاری کنیم.
وی افزود: قوانین دست و پا گیر و خلق الساعه جلوی کار ما را می‌گیرد.

علیرضا نوری گفت: ارزش افزوده در منطقه آزاد فاکتور مهمی است که متاسفانه مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهمترین معضلات فعلی جزیره کیش است.

وی گفت، به جای سرمایه‌گذاری می توانیم پولمان را در بانک‌ها بگذاریم و سود سپرده هایمان را دریافت کنیم اما بهتر دانستیم در جزیره کیش سرمایه گذاری کنیم تا جزیره توسعه بیشتری یابد اما باید مالیات هم پرداخت کنیم.

علیرضا نوری گفت: بر اساس آمار رسمی بخش زیادی از سرمایه‌های کشور در ترکیه در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری شده است این هزینه‌ها، این بودجه‌ها و این پول‌ها دیگر به کشور باز نمی گردد.
آقای نوری از مسئولان خواست جلوی خروج سرمایه ها را بگیرند وقتی تسهیلات ویژه و امکانات مناسب برای سرمایه‌گذاری در کشور و از جمله مناطق آزاد فراهم نیست سرمایه گذاران ترجیح می دهند به خارج از کشور بروند.

وی گفت: کیش با همت سرمایه‌گذاران داخلی توسعه یافته است و همه افرادی که در این نشست حضور داریم برای توسعه کیش تلاش کرده‌ایم ما کیش را به مدیران تحویل دادیم الان مدیران که مهمان کیش هستند پشت درهای بسته برای ما که میزبان اصلی جزیره‌کیش هستیم قانون تصویب می‌کنند و سرمایه‌گذاران را به دردسر می اندازند.

نادر کشتکار یکی دیگر از سرمایه‌گذاران جزیره کیش در این نشست گفت: بخش عمده ای از سازندگی کیش مدیون همین سرمایه‌گذارانی است که در اینجا دور میز نشسته اند.

نادر کشتکار گفت : تصمیم های نادرست و خلق الساعه کیش را در تمام سطوح دچار مشکل کرده است.

وی خطاب به معصومه پاشایی نماینده مجلس شورای اسلامی و مهمان این نشست گفت: خوشحالیم که شما در مجلس حامی حقوق مناطق آزاد هستید از آقای خاندوزی وزیر اقتصاد نیز تشکر می‌کنیم که تصمیماتی بگیرند تا کیش حال بهتری داشته باشد.
وی گفت: آقای سعید محمد که به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد فعالیت می کند دریافت مالیات از مناطق آزاد و جزیره کیش را شرعی و قانونی نمی دانند.

نادر کشتکار ،اما نمی‌دانیم در بدنه دولت چه دشمنی با مناطق آزاد وجود دارد و چه اصراری است که از مناطق آزاد مالیات دریافت کنند.

احمد پور یکی دیگر از سرمایه‌گذاران جزیره کیش که در این نشست حضور داشت گفت سربازان دیروز که در جبهه‌های حق علیه باطل نبرد می‌کردند امروز با سرمایه‌گذاری در کیش از کشور حمایت می کنند.
وی گفت: مدیریتی در کیش نداریم که بتوانیم درد دل کنیم و سرمایه‌گذاران به این مدیران دلخوش کنند.
وی گفت: جدا کردن خادم و خائن خیلی خوب است به شرطی که مدیران و مسئولان بررسی و تحقیق کنند مبادا که حقی ضایع شود.
آقای احمد پور خطاب به خانم پاشایی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت :شما فرزند شهید هستید و درد آشنایید لطفاً به مشکلات مناطق آزاد و جزیره ی کیش بیشتر رسیدگی کنید.

احمد پور با انتقاد از تغییر مدیریت ها در جزیره ی کیش گفت :در ۶ سال گذشته ۷ مدیرعامل در جزیره ی کیش تغییر کردند و این تغییر مدیریت های پی در پی به کیش آسیب جدی زده است.

جواد سلماسی از مدیران سابق سازمان و یکی مدیران حاضر در تولید ملزومات بتنی کیش که در این نشست حضور داشت با انتقاد از ممنوعیت واردات خودرو به مناطق آزاد و جزیره کیش گفت: واردات خودرو در یک سال ۳۰ میلیون دلار می‌شود این بخش ناچیزی از بودجه را به خود اختصاص می‌دهد قیمت خودرو هم اینک در کیش دو و نیم برابر دبی است.
وی افزود:حداکثر عمر مفید خودرو در جزیره کیش ۱۰ سال است خودروهایی که ظرف ۱۰ سال مستهلک می شوند تنها ۳۰ میلیون دلار برای خریداری آنها در سال هزینه می‌شد این میزان مبلغی نیست که نمایندگان دولت و مجلس از آن به عنوان خروج ارز یاد می‌کنند.

جواد سلماسی گفت: خودرو کالای سرمایه‌ای در جزیره کیش است در کیش می توان عروسک شکلات و پوشاک وارد کرد اما خودرو که به عنوان یکی از نیازهای ضروری سرمایه‌گذاران در جزیره کیش است امکان واردات ندارد.

وی با اشاره به اینکه کل واردات منطقه آزاد کیش در سال ۹۰ میلیون دلار است که فقط کیش می‌توانست ۶۰ میلیون دلار واردات داشته باشد گفت: ۳۰ میلیون دلار دیگر را به منطقه آزاد انزلی واگذار می کردیم تا از این ظرفیت استفاده کند.

وی گفت :مسئولان تصمیم‌گیرنده دید کارشناسی ندارند و با تصمیمات اشتباه مناطق آزاد از جمله جزیره ی کیش را به دردسر انداختند.

در ادامه جلسه هیراد غفوری سرمایه گذار مجموعه دامون ساحلی ، ابوالفضل ملک لو سرمایه گذار مرکز تجاری کیش ، نصرالله  حاتمی سرمایه گذار پروژه های آنا کیش سخنان کوتاه و قابل تاملی را ایراد داشتند.

در پایان این جلسه سرپرست معاونت عمرانی ، سرپرست شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش ، سرپرست معاونت اقتصادی ، سرپرست معاونت مدیریت منابع و سرپرست روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش حضور داشتند و به برخی ابهامات و مشکلات موجود و پرسش ها پاسخ دادند.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (51) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (37) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه