امروز: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

پیشنهاد راه اندازی گردشکری دریایی ” مغفول مانده در تور های گردشگری کیش” 

اجتماعی , گردشگری , محیط زیست تاریخ انتشار: 00/11/10 بدون نظر   1966 بازدید

اندازه فونت    
پیشنهاد راه اندازی گردشکری دریایی ” مغفول مانده در تور های گردشگری کیش” 

پیشنهاد راه اندازی گردشکری دریایی ” مغفول مانده در تور های گردشگری کیش”

مصیب شیرانی کارشناس ارشد منابع طبیعی و محیط زیست
گردشگری دریایی، به مجموعه تفریجات و بازدید از جاذبه هایی دریایی در محیط های دریایی اطلاق می گردد. منطقه خلیج فارس و جزیره کیش با داشتن جاذبه های مختلف تاریخی و طبیعی، از توانمندی بالایی برای توسعه گردشگری دریایی برخوردار می باشد. با این حال تخریب منابع و عدم برنامه ریزی صحیح و نداشتن یک مسیر مناسب، باعث شده است که گردشگری دریایی رونق چندانی در منطقه نداشته باشد. یکی از ضروریات توسعه گردشگری دریایی، ضرورت شناسایی پتانسیلهای دریایی و تعیین مسیرهای دریایی می باشد. در تحقیقی که توسط محقیقن کشور صورت گرفته ( اروجی و همکاران ۱۳۹۵) با استفاده از معیارهای استاندارد گردشگری دریایی، بهترین مسیرهای گردشگری دریایی در منطقه و در بین جزایر استان هرمزگان تعیین گردید. سه مسیر یک روزه، یک مسیر سه روزه بین جزایر و یک مسیر سه روزه در پهنه دریا مسیر های پیسنهادی این گروه تحقیقاتی است که برنامه ریزان می تواند با الهام از ان در نوروز۱۴۰۱ نوع خاصی از گردشگری را در جزیره کیش برنامه ریزی کنند و جذابیت جدید را به کیش اضافه کنند. بر اساس نتایج تحقیق، مسیرهای یک روزه بر اساس مبداء و مقصد جزیره قشم، جزیره کیش و جزیره هندورابی تعیین گردید و مسیر سه روزه بر اساس معیارهای مورد نظر، نیز از جزیره قشم تا کیش تعیین مسیر شد. همچنین نتایج نشان می دهد که به دلیل نداشتن پشتوانه قدرتمند اقتصادی، بیشتر جزایر نقش فعالی در تورهای گردشگری دریایی ندارند. لذا مدیران باید در این خصوص اقدامی شایسته انجام دهند.

مسیر های پیشنهادی برای کیش

این مسیر از اسکله جزیره کیش آغاز و به همان جزیره ختم می گردد. کیش به علت داشتن قدرت اقتصادی و پذیرش بالای گردشگران، به عنوان مبداء و مقصد این مسیر انتخاب شده است. این مسیر از شرق جزیره کیش می شود و در ابتدا بخش شرقی و جنوبی را طی می کند. در این مسیر، جاذبه های مختلف این جزیره از کشتی تقریباً قابل مشاهده می باشند. پس از طی مسافت تقریباً ۲۵ کیلومتری، از جنوب جزیره کیش وارد پهنه دریا شده و از مسیری عبور می کند که بیشترین میدان دید را دارا می باشد. پس از طی ۶۵ کیلومتر مسیر دریایی به دو جزیره فارور بزرگ و کوچک می رسد. این دو جزیره تقریباً غیر مسکونی می باشند اما از منظر زیست محیطی حائز اهمیت بوده و در واقع به عنوان مناطق محافظت شده در نظر گرفته می شود. ادامه مسیر به سمت جزیره فارور بزرگ می باشد . این جزایر به دلیل داشتن آب سنگهای مرجانی متعدد از اهمیت حفاظتی خاصی برخوردار هستند لذا مسیر تعیین شده از این آب سنگها کمی فاصله دارد. برای مدت کوتاهی از جزیره فارور کوچک بازدید به عمل می آید. سپس به سوی دو جزیره جنوبی یعنی ابوموسی و سیری حرکت می کند. این دو جزیره امکانات کافی برای تبدیل به مقصد گردشگری ندارند ضمن اینکه جاذبه گردشگری کمتری دارند لذا تنها به صورت گذری از طریق کشتی مورد بازدید قرار می گیرند. سپس مجددا مسیر به سمت جزیره فارور بزرگ حرکت می کند و از جاذبه های شرق جزیره بازدید می شود. در این بخش امکانات غواصی و قایقرانی وجود دارد. باقیمانده مسیر بیشتر حالت بازگشت دارد و با توجه به میدان دید مناسب مسیر و فرارسیدن غروب آفتاب، تماشای پهنه بیکران دریا، برای گردشگران بسیار مطلوب خواهد بود. در نهایت با رسیدن به کیش، این مسیر گردشگری دریایی به پایان می رسد. طول تقریبی این مسیر، ۳۷۰ کیلومتر می باشد که انتظار می رود در مدت زمان ۱۰ ساعت طی شود.

شکل شماره: مسیر گردشگری دریایی شماره یک روزه مسیر شماره ۲:
این مسیر بر خلاف دو مسیر قبلی، مبداء و مقصد متفاوت دارد. مبداء این مسیر جزیره کیش و مقصد آن جزیره هندورابی می باشد. از جنوب جزیره کیش مسیر آغاز می گردد و در طی این مسیر که در امتداد سواحل جنوبی جزیره کیش می باشد، جاذبه این جزیره قابل مشاهده از دور می باشد.
پس از طی ۱۵ کیلومتر به سمت هندورابی حرکت می کند. جزیره هندورابی درای آب سنگهای مرجانی می باشد. مسیر تعیین در فاصله خاصی از این پدیدهها تعیین شد اند لذا جزیره هندورابی به صورت جزئی مشاهده می گردد. سپس به سمت جزیره شیدور حرکت می کند. این جزیره، غیرمسکونی بوده و با داشتن پرستوها و لاک پشت های دریایی از مناطق گردشگری و البته محاطفت شده محسوب می گردد. با کسب مجوز قانونی پیش از اسفر، بازدیدی از این جزیره صورت می گیرد و سپس به سمت جزیره لاوان حرکت می کند. ابتدا از جاذبه های شرق این جزیره مانند سواحل زیبای صخره ای بازدید می شود و سپس با دور زدن این جزیره، به سمت جزیره هندورابی حرکت می کند. در طول این مسیر، برخی از مناطق شهرستان بندرلنگه قابل مشاهده می باشد که علت اصلی آن میدان دید بالای آن می باشد. در نهایت این مسیر با رسیدن به جزیره هندورابی، به پایان می رسد. این مسیر تعیین شده کوتاهتر از مسیرهای قبلی می باشد که یکی از علل آن وجود اسکله و مجتمع گردشگری میکا و هتل سازمان منطقه ازاد در جزیره هندورابی می باشد که زمینه را برای انتخب به عنوان مقصد گردشگری فراهم می کند. این مسیر تقریباً ۱۷۰ کیلومتر طول دارد که در مدت ۵ ساعت قابل پیمایش می باشد.
منابع : اروجی، و همکاران . ۱۳۹۵ بررسی و تعیین تورها و مسیرهای گردشگری دریایی در جزایر خلیج فارس، مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه