امروز: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

ایده ای برای روز ملی خلیج فارس

اجتماعی , تاریخ و فرهنگ , جشنواره , فرهنگی , هنری تاریخ انتشار: 01/02/06 بدون نظر   1084 بازدید

اندازه فونت    
ایده ای برای روز ملی خلیج فارس

ایده ای برای روز ملی خلیج فارس

 

هنر در فضای باز رونق دوبار زندگی و ترسیم آینده کیش

یک ایده
مصیب شیرانی عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی
یکی از مزایای بزرگ هنر در فضای باز این است که با افرادی ارتباط برقرار می کند که ممکن است هرگز فرصت انجام این کار را نداشته اند.
هنر مردم را دور هم جمع می کند. در زمانی که مردم به دلیل همه‌گیری جهانی در داخل خانه محدود و منزوی شده‌اند، هنر نمایش داده شده در فضای باز پادزهر عالی است.جنبه‌های دنیای هنر گاهی بیش از حد انحصاری تلقی می‌شوند. با این حال، هنر در فضای باز برای همه باز و در دسترس است. چه مجسمه‌ها در پارک‌ها و چه نقاشی‌های دیواری در شهرها، هنری که در فضای باز نمایش داده می‌شود راهی برای جذب مردم، ایجاد جوامع و شکل‌دهی به محیط خود دارد.
هنر در فضاهای عمومی باز در محیط روزمره مردم ادغام می شود و خود را در زندگی آنها جا می دهد، حتی برای کسانی که فعالانه به دنبال آن نبوده اند. این نقاشی دیواری است که مردم در رفت و آمد روزانه خود از کنار آن عبور می کنند، مجسمه ای است که خانواده ها در کنار آن پیک نیک می کنند. یکی از مزایای بزرگ هنر در فضای باز این است که با افرادی ارتباط برقرار می کند که ممکن است هرگز فرصت انجام این کار را نداشته اند.
هنر در فضای باز نیز جوامعی را ایجاد می کند. هنر می تواند بحث و گفتگو را بین غریبه هایی برانگیزد که هیچ گاه امکان برخورد و هم صحبتی با هم را نداشته باشد. می تواند با محیط خود مترادف شود و هویت فرهنگی را پرورش دهد که جوامع به آن افتخار می کنند.
محیط بیرون نیز خود هنر را ارتقا می دهد. این اثر هنری ارگانیک را خلق می کند که هرگز ایستا نیست، اما دائماً با محیط خود در تعامل است و منعکس کننده آن است. ظاهر و معنای یک اثر هنری بسته به اینکه روز باشد یا شب، زیر آفتاب باشد یا باران، یا مورد تحسین یک فرد یا جمعیت باشد، می‌تواند تغییر کند.
برخی از معروف‌ترین نمونه‌های هنر در فضای باز، نمونه‌هایی هستند از سال ۱۹۹۸، که در ستون چهارم در میدان ترافالگار لندن به نمایش گذاشته شده‌اند. هر چند سال یک بار یک اثر هنری برای نمایش در تاریخی ترین میدان لندن سفارش داده می شود. از «کشتی نلسون در بطری» اثر ینکا شونیباره، با اشاره به میراث استعمار بریتانیا، تا «هان/خروس» اثر کاترینا فریچ، مجسمه آبی خروس که نماد «تجدید، بیداری و قدرت» است، میلیون‌ها نفر این آثار در فضای باز را دیده‌اند. هنر و در آنها معنا یافته است.
بهر گیری از و تشویق هنر عمومی و گالری های هنری در فضای باز در جزیره کیش می تواند به برخی فضای های سرد و بی روج جزیره را جان دوباره دهد تجربه گذر هنرمندان تجربه جالبی است. اما شاید وقت آن است که گالری هنری در فضاهای باز جزیره با حضور هنرمندان و برنامه های مانند اجرا اثر هنری درمحل بتواند گذشته و اینده کیش را به تصویر کشید. و بررونق هنری کیش افزود. هرچند میکا گالری در محیط کوچک خود تا اندازه ای روح هنری را در جسم بی جان کیش می دمد و لیکن شاید نیاز به طرح نو و ایده تازه داشته باشیم. هنرمندانی که با شوق و شور ایجاد اثار در فضا های عمومی برای نسل اینده انگیزه ایجاد کنند. و شاید اینبار باید آثار هنری دیجیتال و هنرمندانی که «آینده» را به تصویر می‌کشند، نیز باید در میدان هنری کیش گام بردارند.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه