در زمان مسوولیت بنده، زمینه ایجاد کنسرسیومی با حضور ۱۲ کشور به منظور اجرای پروژه شهر الکترونیکی کیش فراهم شد.

دکتر علی اکبر جلالی، قائم مقام پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس IT خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان مطلب ذکر شده در خصوص شروع پروژه شهر الکترونیکی کیش و دست‌آوردهای مربوط به آن، اظهار داشت: شروع این پروژه، بدین صورت بود که پیشنهادی از سوی رییس سابق مناطق آزاد کیش مبنی بر فعالیت در زمینه فناوری در این منطقه را دریافت کردم. پس از سفر به این منطقه به این نتیجه رسیدم که استعداد شهر کیش به گونه‌ای است که می‌تواند به یک شهر الکترونیکی مبدل شود.

وی، گفت: در این خصوص، طی توافقی با رییس سابق مناطق آزاد، پروژه‌ای در قالب قرارداد میان دانشگاه علم و صنعت ایران و سازمان مناطق آزاد کیش، تدوین شد و بنده به عنوان مشاور این پروژه شروع به کار کردم.

وی، در ادامه گفت: پس از آنکه تئوری طرح به صورت نسبی آماده و بررسی شد، نهایتا مذاکره با شرکت مخابرات آغاز شد و آنها نیز پذیرفتند که بسترهایی را برای این پروژه ایجاد کنند. در این راستا با برخی شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های کانادایی مذاکراتی نیز صورت گرفت و برخی از آنها حاضر به سرمایه‌گذاری در این منطقه شدند و نهایتا زمینه ایجاد کنسرسیومی با حضور ۱۲ کشور فراهم شد تا پروژه به مرحله اجرا برسد.

مجری اولین شهر الکترونیکی در کیش، اذعان داشت: در راستای اجرای این پروژه تصمیم گرفتیم همایش برگزار کرده و ضمن دعوت از مسوولان کشوری و متخصصان این امر، در زمینه راه‌اندازی شهر الکترونیکی، مشورتی نیز با آنها داشته باشیم. به این منظور، همایش جهانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی در کیش پایه گذاری شد.

وی افزود: همایش فوق بسیار موفقیت‌آمیز برگزار شد و برای اولین بار در ایران، ۱۵۰۰ نفر از افراد متخصص در زمینه IT گرد یکدیگر آمدند و همگان توافق کردند که در کیش که مانند کشوری کوچک، دارای بندر، فرودگاه، بازار و بانک است، بتوانیم در زمینه فناوری اطلاعات، فعالیتی را آغاز کنیم. ضمن اینکه وجود شهر اینترنتی دبی، ایجاد شهر الکترونیکی کیش را ضروری‌تر جلوه می‌داد.

دکتر جلالی، در ادامه اذعان داشت: در مرحله شکل‌گیری و اجرای پروژه، با وجود اینکه این طرح مورد قبول همگان بود و تمامی نهادها، حتی دفتر ریاست جمهوری موافق شکل‌گیری پروژه بودند، گروهی ابراز داشتند که حاضرند، مسوولیت کارها را به عهده گیرند. نهایتا پس از آن تاریخ، بنده مسوولیت رسمی خود را از دست دادم و به فرصت مطالعاتی در ویرجینیای غربی رفتم.

وی در ادامه در خصوص دست‌آوردهای این طرح در زمان تصدی خود، گفت: در این خصوص فضای فرهنگی لازم در منطقه و زمینه‌های دریافت بودجه ایجاد شد. به صورتی که شرکت مخابرات، تا آن زمان اعلام کرد حاضر است ۵ میلیارد تومان جهت خرید سخت افزارهای لازم برای شهر الکترونیکی صرف کند. همچنین با مذاکرات با شرکت‌های خارجی، به طور کلی بستر لازم برای انجام پروژه ایجاد شد، به صورتی که بخش‌های خصوصی در کیش اغلب به کارهای اینترنتی و کامپیوتری روی آوردند و اغلب کسبه با مفاهیم آن آشنا شدند و اکنون کیش به نسبت سایر شهرهای ایران، شرایط مطلوب‌تری را داراست.

وی افزود: در خصوص وجود دانشگاه مجازی در این شهر نیز تا زمانی که بنده مسوولیتی داشتم، قدم‌هایی برداشته شد و اکنون نیز دوستان تلاش می‌کنند آن را ادامه دهند، اما اگر به صورت کلی موفق نبوده‌اند، باید از خودشان سوال شود.

طراح اولین مرکز جامع خدمات اینترنتی ایران، در بخش دیگر از مطالب خود در رابطه با به طول انجامیدن اجرای این پروژه گفت: دلیل آن این است، افرادی که مسوولیت این کار را پذیرفتند، اهل این کار نبودند و تنها به منظور در دست گرفتن پروژه اقدام کردند. به عبارتی آنها نمی‌دانستند شهر الکترونیکی به چه معنا است و گمان می‌کردند دولت میلیاردها دلار در آنجا هزینه کرده است.