امروز: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

حذف تدریجی مزیت ها و معافیت های مناطق آزاد منجر به تعطیلی فعالیتها و فرار سرمایه گذاران از مناطق آزاد می‌شود

حذف تدریجی مزیت ها و معافیت های مناطق آزاد منجر به تعطیلی فعالیتها و فرار سرمایه گذاران از مناطق آزاد می‌شود

حذف تدریجی مزیت ها و معافیت های مناطق آزاد منجر به تعطیلی فعالیتها و فرار سرمایه گذاران از مناطق آزاد میشود

 

حذف معافیت های مالیاتی و کاهش مزیت های مناطق آزاد موضوعی بود که فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران کیش را به تشکیل جلسه با نمایندگان خانه ملت وا داشت.

به گزارش خبرنگار دولتخانه کیش در حاشیه  نشست سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کیش با اعضای فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی

افزایش نرخ مسکن و تورم اقتصادی ، کاهش درآمدها و از بین رفتن مشوق های مناطق آزاد موجب شده است سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از وضعیت نابسامان این روزهای جزیره کیش احساس خطر کنند ، به همین منظور طهمورث قاسمی دبیر کل مجمع توسعه و نوآوری سرمایه گذاران کیش از ۵ نفر از نمایندگان خانه ملت و عضو فراکسیون مناطق آزاد دعوت کرد تا در نشستی با سرمایه گذاران کیش و فعالان اقتصادی جزیره مشکلات را بار دیگر بررسی و برای برون رفت از این شرایط نابسامان چاره اندیشی کنند.

در این نشست سه ساعت برخی نمایندگان اصناف مختلف توضیحاتی در خصوص شرایط جزیره کیش اوضاع اقتصادی و مشکلات موجود بیان کردند.

معصومه پاشایی بهرام رئیس فراکسیون مناطق آزاد و نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دوسال گذشته چهار مدیر عامل در کیش تغییر کرده است گفت: هر بار به جزیره کیش سفر می‌کنم یک مدیرعامل جدید در مسند کار است و این به ضرر منطقه آزاد کیش است.

وی گفت: شایسته سالاری در کشور وجود ندارد و افرادی را نتوانستیم تربیت کنیم که در پستهای حساس فعالیت کنند.

وی افزود: در مجلس شورای اسلامی منطقه ای عمل می شود و مسائل ملی همیشه بر مسائل منطقه ارجحیت دارد.

وی به دیدار نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت :آیت الله خامنه ای دستور دادند انتخابات مجلس باید به صورت نمایندگان استانی انجام شود و حتما اگر این اتفاق بیفتد مسائل دیگر به صورت منطقه ای در مجلس مطرح نمی شود و به یک مطالبه ملی تبدیل می‌شود .

وی با اشاره به اینکه برای تحقق گام دوم انقلاب و ساختن آینده روشن ایران باید ساختار کشور تغییر کند گفت : من به آینده خوشبین هستم و وقتی ساختار سیاسی را تغییر دهیم اتفاقات مطلوب خواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه بارها موضوع حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی مطرح شد اما رای نیاورد گفت : تا زمانی که به این شیوه دفاع می شود همین خواهد بود.

معصومه پاشایی مهر با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به منطقه آزاد ارس گفت : حضور ایشان در منطقه منجر به این شد که بسیاری از مشکلات را از نزدیک لمس کنند و بنده به ایشان پیشنهاد دادم مشکل مالیات در اجلاس سران قوه مطرح و تصویب شود و رئیس جمهور به عنوان یک رای می تواند در این جلسه اعلام نظر کند .

وی در خصوص واردات خودرو هم به جزیره کیش گفت : شرکت خودروسازی آمیکو قصد داشت مینی بوس هایی ویژه مناطق آزاد با ساختاری جدید و ظاهری زیبا طراحی و تولید کند اما در حوزه پلاک گذاری با اداره استاندارد به توافق نرسیدند و بعد از اختلاف پلیس و اداره استاندارد بالاخره نظر بر این شد که این خودروها تولید نشود ف چوب این نزاع و درگیری را تولید کننده و در نهایت مصرف کننده خورد .

رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط نامساعد کارگران در منطقه جلفا واینکه بسیاری از کارگران این منطقه به دلیل شرایط اقتصادی و پرداخت مالیات قصد خروج از منطقه جلفا را دارند به استحضار رئیس جمهور رسید و ایشان مساله مالیات بر حقوق کارکنان مناطق آزاد را از نردیک بررسی کردند و من هم به ایشان اعلام کردم ، زمانی که شما در قوه قضاییه بودید حذف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان مناطق آزاد در دیوان عدالت اداری رای آورد و از آن زمان از کارکنان مناطق آزاد مالیات دریافت میشود.

رئیس فراکسیون مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ماده ۶۵ و ماده ۲۳ قانون مناطق آزاد بسیار مهم است و باید اجرایی شود گفت : دولت مشکلات اساسی دارد جزیره‌ای عمل می کند و از این پس مجلس باید بعد نظارتی خود را افزایش دهد و از دولت اجرا نشدن قوانین را مطالبه کند.

وی با اشاره به اینکه تمام داده ها و اطلاعات مورد نیاز یک جا متمرکز می شود و همه مسئولان وزارتخانه ها و نهادها می‌توانند به این داده ها دسترسی پیدا کنند گفت : نمایندگان مجلس باید با مناطق آزاد بیشتر آشنا شوند ما کشوری ثروتمند هستیم که برای همسایه ها خدمت می کنید سرمایه گذاران ما تمایل دارند در امارات ، ترکیه ، عمان و افغانستان سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به نقل قول از شهید چمران گفت : بیشترین خیانت را مدیری می‌کند که تدبیر و آگاهی ندارد اما مسئولیت را می پذیرد.

خانم معصومه پاشایی با اشاره به اینکه در تعریف تراز تجاری مثبت باید به صنعت گردشگری در جزیره کیش هم توجه کرد گفت :در جزیره کیش خدمات گردشگری تولید محسوب می‌شود چرا که این حوزه یک صنعت است و حوزه گردشگری صنعتی عدالت محور است که باید حمایت شود.

رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی گفت : با توجه به شرایطی که در جزیره کیش حاکم و چرخه معیوبی که ایجاد شده است سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی با نمایندگان سازمان منطقه آزاد کیش برای برون رفت کیش از مشکلات باید تصمیمات عاجل بگیرند.

وی گفت: تورم اقتصادی ،افزایش نرخ مسکن که به حباب تبدیل شده است موجب می شود بومیان و کارگران از جزیره کیش مهاجرت کنند ، ضعف نیروی انسانی به نفع جزیره کیش نیست و زمانی که این حباب بترکد رکود در کیش به چالش تبدیل می شود.

وی با اشاره به اینکه شرایط مطلوبی برای آینده کیش به نظر نمی رسد گفت : سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی با مشارکت مسئولان سازمان منطقه آزاد می‌توانند مشکلات فعلی جزیره را حل کند.

مصطفی ابراهیمی :مناطق آزاد باید به مسیر اصلی خود باز گردند .
وی گفت : مناطق آزاد پروژه های ملی هستند که در حال حاضر نادیده گرفته شدند .

مصطفی ابراهیمی رییس هیات مدیره انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش با اشاره به اینکه مناطق آزاد پایگاهی برای توسعه کشور هستند گفت : زمانی که کشور دچار بروکراسی‌های شدید و شرایط بحران پس از جنگ بود نظام جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت مناطق آزاد را تشکیل دهد ، پس از یک مطالعه سه ساله تشکیل این مناطق تصویب و قانون خوبی برای مدیریت مناطق آزاد نیز برنامه ریزی شد اما به تدریج به ویژه در سال‌های اخیر پر و بال مناطق آزاد را چیدند و اکنون مناطق آزاد از ماهیت اصلی خود دور شدند .
اختیارات و امتیازات مناطق آزاد بسیار کم شده است وی با انتقاد از اینکه در دو سال گذشته هیچ تصمیم موثری برای توسعه مناطق آزاد گرفته نشده است گفت : قوانین دست و پاگیر گمرکی و از همه مهم‌تر حذف معافیت های مالیاتی بر دوش مناطق آزاد سنگینی می کند و بسیاری از مسئولان عالی ، اعتقادی به بقای مناطق آزاد ندارند .
وی گفت : با یک تصمیم اساسی و جدید باید در پی رفع مشکلات مناطق آزاد باشیم و اگر سرمایه گذاری ببیند نمی تواند در مناطق آزاد داخل کشور سرمایه گذاری کند حتماً به خارج از کشور گرایش پیدا می کند .
ابراهیمی افزود : سرمایه گذاران قدیمی به دلیل شرایط نامطلوب فعلی ، دیگر نمی توانند به سرمایه‌گذاران جدید مشاوره دهند و آنان را برای سرمایه گذاری در کیش تشویق کنند.
وی گفت : دیگر شرایطی برای توسعه و سرمایه‌گذاری در کشور باقی نمانده است .
ابراهیمی از نمایندگان مجلس خواست اگر اعتقادی به بقای مناطق آزاد دارند حتماً در صحن مجلس تلاش کنند تا ماهیت مناطق آزاد حفظ شود و این مناطق به مسیر اصلی خود بازگردند .
وی به مسئولان هشدار داد : مناطق آزاد در بن بست گرفتار شدند و اگر همین روند ادامه یابد به زودی مناطق آزاد با شکست روبرو می شوند .


مهندس حاتمی یکی دیگر از سرمایه گذاران کیش نیز در این نشست گفت : کیش قبلاً بهشت سرمایه گذاران بود ، اما الان به جهنم سرمایه‌گذاران تبدیل شده است .
وی با اشاره به اینکه ۳۱ سال سابقه اجرایی در کیش دارد و در بسیاری از نقاط کشور در حوزه هتل سازی فعالیت کرده است گفت : در دو سال گذشته با تغییر پی در پی مدیریت ها به ویژه در جزیره کیش سرمایه گذاران توان نفس کشیدن ندارند .
حاتمی گفت : دولت هیچ گونه بودجه ای به مناطق آزاد پرداخت نمی کند و کیش از سال ۷۲ با درآمد بخش خصوصی و توسعه گردشگری روی پای خود ایستاده است .
وی با اشاره به اینکه کیش اکنون در بن بست سرمایه‌گذاری قرار گرفته است گفت : جام جهانی قطر را که فرصت مناسبی برای توسعه اقتصادی و افزایش درآمدهای اقتصادی بود از دست داده ایم ؛ طرح هایی که برای بهره گیری از فرصت جام جهانی داشتیم به مسئولان مرتبط ارائه کردیم اما هیچ کدام مورد اقبال واقع نشد .
حاتمی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران ، علاقه و انگیزه خود را برای ادامه فعالیت در منطقه آزاد کیش از دست داده اند گفت : اگر تغییر نگرش صورت نگیرد ثروت عظیم کشور به نام مناطق آزاد از بین می رود .
وی با اشاره به اینکه کیش در حال تخریب شدن است گفت : مهاجرت های معکوس رفتن نیروی انسانی از جزیره کیش به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود انگیزه و امید برای فعالیت ، جزیره کیش را با چالش جدی روبرو کرده است .


علی رضا نوری یکی از سرمایه گذاران قدیمی و بنام کیش نیز در این نشست گفت: بیش از ۳۴ سال در کیش فعالیت می کنم و جزیره کیش فقط به واسطه امتیازاتی که داشت مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفت.
وی با اشاره به حذف تمام مزایای مناطق آزاد از جمله جزیره کیش گفت: هر آنچه در کیش ساخته شده است حاصل تلاش سرمایه گذاران بخش خصوصی است و توسعه کیش مدیون بخش خصوصی است .
علی رضا نوری گفت: دولت نه تنها هیج کمکی به کیش نکرده است بلکه همراهی هم نمی کند و مدام با وضع مقررات جدید و حذف امتیازات مناطق آزاد ، این مناطق را تضعیف می کند.
وی گفت: قانون چگونگی اداره مناطق آزاد چه اشکالی دارد که نمی گذارند اجرایی شود ؟
وی افزود: قدرتی به عنوان رئیس جمهور پشت مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کی شبود اما اکنون مدیر عامل باید زیر نظر وزارت اقتصاد و با نظارت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد فعالیت کند این محدودیت ها موجب پیشرفت نمی شود.
علی رضا نوری با انتقاد از اینکه بسیاری از انتصابات فرمایشی است و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش حتی نمی تواند برخی معاونان خود را منصوب کند گفت: با تصویب مالیات بر ارزش آزاد که دشمن مناطق آزاد است ، همه چیز را به هم ریخته اند.
مسافر بیاید کیش و برای غذا خوردن هم مالیات بدهد؟ خب نمی آید.


احمد پور سرمایه گذار دهکده ساحلی هم در این نشست حضور داشت و با مثال هایی از میدان جنگ در دوران دفاع مقدس گفت: جبه های پیروز می شود که فرمانده آن اعتقاد به پیروزی داشته باشد ، وقتی اعتقادی به بقا یمناطق آزاد نیست پس پیروزی هم در کار نیست.
وی گفت: اختلاف سلیقه از زمان تصدی مرحوم ترکان در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ، این مناطق را به نابودی کشاند.
تعامل بین مجلس و دبیرخانه نبود و مناطق آزادی که زیر نظر ریاست جمهوری اداره می شدند الان زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی هستند .
وی افزود: شناسنامه مناطق آزاد را مرور ، اهداف آن را مطالعه و بررسی و مدیرعاملی در شان این مناطق انتخاب کنید.
احمد پور گفت: مناطق آزاد به ویژه در شرایط فعلی محاصره تحریم ها می توانند گنج پنهان کشور باشند که از این ظرفیت غفلت شده است.
وی گفت: سرمایه های کلانی در کیش خوابیده است و سرمایه گذاران نمی توانند کیش را ترک کنند چون در جزیره ریشه دارند.

رحمان سادات نجفی مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش که یکی از صاحب نظران این حوزه هم هست و نظرات کارشناسی وی می تواند برای برون رفت کیش از مشکلات گره گشا باشد با اشاره به خروج نخبگان و سرمایه گذاران از کیش و کشور گفت : کارآفرینان به دلیل شرایط بد مدیریتی و اقتصادی در حال خروج هستند و کشورهای همسایه برای سرمایه گذاران کشور ما فرش قرمز پهن کرده اند.
وی با اشاره به اینکه حاکمیت عهد و پیمان خود را با سرمایه گذاران تغییر می‌دهد گفت : سرمایه گذارانی که به کیش آمده اند توانستند در سال های گذشته موجب توسعه جزیره کیش شوند.
وی با انتقاد از اینکه مسئولان بالادستی چرا مانع اجرای قانون چگونگی اداره مناطق آزاد می شوند گفت : چه ایرادی دارد قانون مترقی چگونگی اداره مناطق آزاد تمام و کمال در تمام مناطق آزاد از جمله جزیره ی کیش اجرایی شود؟
وی گفت : مزایای قانونی کیش از بین رفته است و در خیلی زمینه ها مجلس شورای اسلامی مقصر است.
وی با صراحت عنوان کرد : نمایندگان ملت نباید نظاره‌گر افول مناطق آزاد باشند.
رحمان سادات نجفی گفت : بسیاری از کشورهای همسایه از قانون چگونگی اداره مناطق آزاد که در کشور ما تصویب شد و ما سردمدار این قانون هستیم بهره گرفتند و الان بسیار توانمند تر از ما مناطق آزاد خود را اداره می کنند .
وی با اشاره به اینکه دیگر انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری نمانده است و نمیتوان سرمایه‌گذاران را متقاعد کرد که در جزیره کیش سرمایه گذاری کنند گفت : یک تولید کننده مطرح جزیره کیش که میزان صادرات خوبی هم دارد به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و حذف مزایای قانونی مناطق آزاد از جمله جزیره کیش قصد دارد واحد تولیدی خود را تعطیل کند و به تبع این تعطیلی بیش از ۳۰۰ کارگر بیکار می شوند.
وی گفت : برنامه ششم توسعه به پایان نزدیک است و باید در برنامه هفتم مشوق های مناطق آزاد را تقویت کرد .
وی با انتقاد از اینکه می خواهند مناطق آزاد را زیر نظر وزارت اقتصاد و یا وزارتخانه‌های دیگر اداره کنند گفت : وزارت اقتصاد همه ‌چیز را از ریشه تعطیل کرده است .
وقتی بنا دارد معافیت مالیاتی را در جزیره کیش ۵ ساله کند چطور میتوان با مناطق آزاد مشابهی که در همسایگی ما حضور دارند و پنجاه سال معافیت بی قید و شرط مالیاتی دارند و این معافیت ۵۰ سال هم قابل تمدید است رقابت کرد؟
مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش گفت: وزارت اقتصاد حرف‌هایی را به مجلس ارائه می کند که به نفع مناطق آزاد نیست و نمونه مسلم آن حذف معافیت مالیاتی و ثبت سفارش کالا در گمرک جمهوری اسلامی ایران است.
وی گفت : از ظرفیت ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده استفاده نشده است و وزارت اقتصاد لایحه هایی به مجلس ارائه می کند که همه این لوایح به ضرر مناطق آزاد است .
وی با اشاره به اینکه این پروژه ملی زمینگیر شده است گفت : سرمایه گذاران داخلی در کشور خودمان فعالیت خود را ادامه نخواهند داد و این خسران برای تمام مناطق آزاد و در سطح کلان برای اقتصاد کشور غیر قابل جبران است.
رحمان سادات نجفی با اشاره به اینکه مناطق آزاد بدون حمایت مالی دولت ساخته شدند و بخش خصوصی در چارچوب اصول مناطق آزاد در این مناطق سرمایه گذاری کردند گفت: می‌گویند مناطق آزاد قاچاق می کنند و فرار مالیاتی دارند این همه سامانه هوشمند مالیاتی در کشور داریم ، تراکنش های بانکی به طور کامل رصد می‌شود ، یعنی واقعا سیستم نظارتی در کشور ما انقدر فشل شده است که نمیتوانند فرار مالیاتی را رصد و یا اینکه قاچاق کالا را کنترل کنند .
در جزیره کیش که محدود و محصور است و قاچاق ورودی و خروجی کالا وجود ندارد چرا باید این تصمیمات اشتباه سبب کاهش رونق اقتصادی و افول مناطق آزاد از جمله جزیره کیش شود؟
وی با اشاره به اینکه ثبت سفارش کالا که از سال ۹۷ تصویب شد و وضع این قانون ضربه دیگری به پیکره مناطق آزاد بود گفت : هنوز بانک مرکزی ثبت آماری را به جای ثبت سفارش نمی پذیرد و وزارت اقتصاد سهمیه ای به مناطق آزاد اختصاص نمی دهد .
رحمان سادات نجفی با اشاره به اینکه وقتی گشایش ال سی در مناطق آزاد مورد تایید وزارت اقتصاد نیست گفت : فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی این مشکلاتی را که در مناطق آزاد گریبان فعالان اقتصادی را چنگ میزند باید رسیدگی کند و حتماً به نتیجه برساند.


ناصری رییس هیات مدیره جوامع پذیرایی کیش وی گفت : برای چندمین بار مشکلات مطرح می شود اما همچنان مشکلات به قوت خود باقی است .
وی با اشاره به اینکه برای اقلام اساسی و ضروری مثل تامین مرغ و گوشت و روغن رستوران ها باید ثبت سفارش انجام شود گفت : مشکلاتی که در مناطق آزاد کشور خودمان داریم در کشورهای همسایه وجود ندارد و به راحتی می توان در ترکیه، تاجیکستان و امارات سرمایه گذاری و فعالیت کرد .
وی با اشاره به اینکه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد باید زیر نظر رئیس جمهور فعالیت کند و بتواند مستقیم با وی صحبت کند تا مشکلات این مناطق کاهش یابد گفت : اداره مناطق آزاد زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی محملی ندارد .

هیراد غفوری سرمایه گذار مجموعه دامون کیش هم که در نشست با نمایندگان مجلس حضور داشت گفت : در کیش اسیر بی‌ تدبیری شده ایم و امیدوار بودیم حالا که دولت و مجلس همراه هستند اتفاقات خوبی برای مناطق آزاد بیفتد اما تغییری حاصل نشده است .
وی گفت : مدتی است تعویض دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز قوت گرفته است و این تغییر و تحول مدیران به صلاح مناطق آزاد نیست .
وی با اشاره به اینکه افرادی را در مسند تصمیم گیری در مناطق آزاد قرار می دهند که اشراف کامل به حوزه کاری خود ندارند و وعده و وعید هایی می دهند که قابل اجرا نیست گفت: سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در دور قبل وعده های عجیب و غریب می داد که هیچکدام قابلیت اجرا نداشت .
غفوری گفت : مدیران پیگیر، برای رفع مشکلات جزیره ی کیش باید سر کار بیاید اکنون نسل مدیران مدبر و پیگیر تمام شده است .
سازمان منطقه آزاد کیش از هر بهانه ای استفاده می کند تا بتواند درآمدهای خود را افزایش دهد ، خسارت های تاخیر بگیرد واین به صلاح کیش نیست .
وی با اشاره به اینکه تاسیساتی که در مناطق آزاد به دست سرمایه گذاران کیش ساخته شده است قابل حمل از جزیره ندارد و سرمایه‌گذاران هر چه ساخته اند برای کیش باقی می ماند گفت : ایرانیان در ۱۰ ماه گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان در حوزه مسکن در ترکیه سرمایه گذاری کردند و این سرمایه دیگر به کشور ما باز نخواهد گشت .
غفوری گفت : برای ورود خودرو به کیش که بتوانیم ناوگان حمل و نقل را از این وضعیت نابسامان خارج کنیم دچار مشکل هستیم و هنوز هیچ اقدام موثری انجام نشده است .
خودروهای داخلی هم در جزیره کیش ماندگاری و عمرندارند و کمتر از ۳ هفته مشکلاتی برایشان ایجاد می شود که قابل استفاده نیستند.
وی با ابراز امیدواری از اینکه این نشست ها و صحبت ها نتیجه دهد گفت : برای جام جهانی که فرصت مطلوبی بود هیچ اقدامی نکردیم وقتی ما هواپیما نداریم چطور میتوانیم از مهمانان جام جهانی پذیرایی کنیم ، این فرصت استثنایی را از دست دادیم ومسئولان اکنون الفبای سرمایه گذاری را در کیش پاک کرده اند .

تاوتلی دبیرکل جامعه هتلداران و مدیرعامل شرکت گردشگری هزاره سوم نیز در این نشست با اشاره به فعالیت ۲۱ ساله خود در ۲۳ استان کشور در زمینه هتلداری گفت : در کیش فعالیت و کار و تلاش بسیار سخت است و با اشاره به اینکه مدیرعامل فعلی سازمان منطقه آزاد کیش رویکرد مطلوبی دارد و این باعث دلگرمی است گفت: قوانین گمرک مطلوب نیست ، اقلام هتلداری در همه جا معاف از مالیات هستند اما در جزیره کیش اینطور نیست .
وی گفت: وقتی مسافر به کیش می آید و برای مصارف شخصی خرید می کند باید در گمرک برگه خروج خریداری کند و همانجا هم عوارض دهد خب در این صورت کسی تمایلی به سفر به کیش نخواهد داشت.
وی گفت: ناوگان حمل و نقل هتل ها بسیار فرسوده است و هیچ کمکی هم برای نوسازی این ناوگان و واردات خودرو نمی شود.
وی با اشاره به اینکه کیش دیگر منطقه آزاد نیست و باید نام آن را تغییر دهیم و آن را منطقه محدود تجاری و اقتصادی نامگذاری کنیم گفت : در حوزه مالیات بر ارزش افزوده جلسات متعددی برگزار شد اما هیچ نتیجه ای در پی نداشت .
در حوزه برق و آب هم مشکلات جدی وجود دارد به ما ابلاغ کردند روزی یک ساعت ژنراتورها را خاموش کنیم و گازوئیل هم به هتل ها اختصاص نمی‌یابد این مسایل به رونق گردشگری در جزیره کیش صدمه وارد کرده است .
تاوتلی گفت : حتماً در مجلس باید تصمیم جدیدی برای فعالیت مناطق آزاد از جمله جزیره کیش گرفته شود.

کتابفروش دبیر سندیکای صنایع یکی از فعالان اقتصادی و قدیمی جزیره ی کیش نیز در این نشست با انتقادهای تند از وضعیت موجود جزیره کیش گفت : فعالیت مناطق آزاد زیر مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی یک تناقض حقوقی دارد .
وی گفت: گمرک به عنوان نهاد ناظر و سازمان های مناطق آزاد به عنوان مجری جمع شوند و یک راه حلی برای این موضوع در نظر بگیرند و اگر قرار باشد مشکل حل شود باید اشراف کامل داشته باشند.
وی گفت: این نام مناطق آزاد در حال حاضر همه سرمایه گذاران را ناامید کرده است مناطقی که با بدبختی و بیچارگی اقتصادی رو به روست چطور منطقه توسعه یافته آزاد است .
وی با اشاره به اینکه گویی مسئولان بدبختی را به توسعه و گشایش ترجیح می دهند گفت :اگر نمی خواهید به مناطق آزاد کمک کنید لطفاً این مناطق را منحل کنید ، تولید را جمع کنید .
حرفه ای دلالی را توسعه دهید بهتر است .
کتابفروش با اشاره به اینکه مسئولان لطفا یکی از مزایای مناطق آزاد را نام ببرند گفت: دیگر مزیتی برای مناطق آزاد باقی نمانده است .
وی با اشاره به این که دلمان می سوزد از این همه سرمایه گذاری بی نتیجه از این همه مزایای از دست رفته گفت: مسئولان نخبه ما به این نتیجه رسیدند در دنیا جایی برای سرمایه گذاری نیست در حالی که هست و سرمایه گذاران مسیر خود را پیدا می کنند و سرمایه های خود را خارج می کنند.
کتابفروش با اشاره به اینکه ۳۷۴ واحد تولیدی فعال در شهرک های اقتصادی کیش در حال تولید هستند گفت : به این واحدهای تولیدی سری بزنید ببینید با چه مشکلاتی روبرو هستند در حال حاضر تعطیلی هر واحد تولیدی به نفع تولید کننده است زیرا تمام واحدهای تولیدی زیان ده شده‌اند.
وقتی بازار دلالی را برای مردم مهیا کرده اید برای چه باید در تولید سرمایه گذاری کنیم ؟ اگر قرار است هیچ کمکی به مناطق آزاد نشود و هر روز مقررات را تغییر دهید و این همه فشار بر مناطق آزاد ایجاد کنید و مزیت های مناطق آزاد را از آن بگیرید بهتر است که مناطق آزاد را جمع کنید .
کتاب فروش گفت : به لطف بی‌تدبیری مسئولان مناطق آزاد در کل کشور به ویژه جزیره کیش زمین گیر شده اند.
وی با انتقاد از عملکرد مسئولان خطاب به وضع کنندگان قوانین گفت: چه لذتی دارد این همه مانع‌تراشی می کنید ؟
وی گفت : با تعطیلی واحدهای تولیدی کارگران هم بیکار می‌شوند و همین اقدامات به افزایش بزهکاری اجتماعی کمک می کند.
وی با انتقاد از اینکه ۵۰ دستورالعمل مغایر با روح مناطق آزاد در وزارت اقتصاد ظرف مدت کوتاهی تصویب شده است گفت : هر روز فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران مناطق آزاد را بهیک روشی تنبیه می کنید و به همین علت سرمایه گذاران از ادامه کار پشیمان می شوند .

داود رادمند مدیر موسسه الست نیز در این نشست حضور داشت و گفت :اداره مناطق آزاد ذیل وزارت اقتصاد تصمیم درستی نیست و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد نباید به مسائل جزء سازمانهای مناطق آزاد ورود کند ، این نگاه یک آفت جدی برای مناطق آزاد است.
وی با اشاره به اینکه دبیر شورای عالی مناطق آزاد تمام امور را رصد می کند و جزئی ترین مسائل نیز باید با مجوز دبیرخانه باشد گفت: این نظارت گسترده یک وزارتخانه عریض و طویل با نیروهای زیاد می خواهد .
وی با انتقاد از اینکه برای برگزاری مراسم اربعین ، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ورود می‌کند گفت : سال‌ها این مراسم با کیفیت مطلوب و مدیریت سازمانهای مناطق آزاد برگزار شده است چه نیازیست که معاون فرهنگی دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تمامی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان های مناطق آزاد را دور هم جمع کند و برای برگزاری مراسم اربعین تصمیم گیری می کند.
وی گفت : سرمایه‌گذاران ، بومیان ، فعالان اقتصادی و مردم جزیره کیش امور اجتماعی و مذهبی خود را کاملاً می توانند اداره کنند و نیازی نیست که دبیرخانه برای این مسائل ورود کند .

خانم کرمی بخشدار کیش نیز در این نشست با اشاره به اینکه کیش ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل اقتصادی زیادی دارد و یکی از مناطق فوق استراتژیک کشور است گفت: امیدوارم خروجی این نشست‌ها تحقق اهداف عالی اقتصادی کیش و تحقق شعار سال *”تولید،دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین”* باشد.

وی از حضور نمایندگان مجلس در جزیره کیش قدردانی کرد و گفت: فعالان اقتصادی کیش، سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی ما هستند و از نمایندگان محترم درخواست دارم به عنوان نماینده مردم در مجلس به مشکلات اقتصادی فعالان کیش توجه کنید.

بخشدار کیش گفت: جزایر لاوان و هندورابی نیز جزء بخش کیش هستند. برنامه توسعه برای هندورابی آغاز شده است که نیاز به سرعت در اجرای طرح‌های توسعه‌ای و توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری این جزیره است. جزیره لاوان نیز منطقه ویژه اقتصادی بوده که شرکت پالایش نفت لاوان و شرکت نفت فلات قاره ایران در این جزیره واقع است.

وی افزود جزایر لاوان و هندورابی نیز در کنار جزیره کیش از منظر اقتصادی مورد توجه می‌باشند.

مخملباف مدیرکل هتل داریوش نیز در این نشست حضور داشت و گفت: مناطق آزاد قربانی کشمکش های سیاسی است اگر دولتمردان تخلف می کند که مردم نباید تاوان دهند ، چرا ۵۰ پروژه مهم و ارزشمند در جزیره کیش رها شده است؟
وی با اشاره به اینکه کیش را محل لاکچری و اشرافی گری می‌دانند گفت : همین سرمایه گذاران ، کارآفرینان مناطق محروم چون کیش هستند که این مناطق را توسعه دادند.
وی گفت : این نشست ها بیشتر به مراسم ختم مناطق آزاد شبیه است تا نشست هایی که گره گشا باشد.
وی گفت: وقتی تولیدات منطقه آزاد کیش را نمی توان به شهرهای دیگر ارسال کرد و مقررات گمرکی اجازه نمی‌دهد که از طریق پست یکی از تولیدات جزیره کیش را به شهرهای دیگر بفرستیم دیگر چه مزیتی برای کیش باقی مانده است؟
پس از صحبت های سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی جزیره کیش اعضای فراکسیون مناطق آزاد و نمایندگان مجلس مواضع خود را اعلام کردند .

یعقوب رضازاده عضو فراکسیون مناطق آزاد در نشست فعالان اقتصادی کیش گفت: از شنیدن صحبت های شما بسیار متاسف و متاثر شدم من معتقدم وزارت محترم اقتصاد و دارایی در انجام وظایف قانونی خود مانده است چطور می خواهد مناطق آزاد را هم اداره کند.
وی گفت : در طرح استیضاح وزیر صمت مطرح شد که وزارت خانه صنعت و معدن به دو وزارتخانه تبدیل شود مناطق آزاد باید در حوزه معاونت ریاست جمهوری انجام وظیفه کند و از زیر چتر وزارت اقتصاد بیرون بیاید.
این خواسته باید تحت عنوان لایحه پیشنهاد شود یا نمایندگان مجلس به عنوان طرح این موضوع را ارائه کنند.
وی گفت : در بودجه سال ۱۴۰۱ قرار شد درآمدهای مالیاتی جایگزین درآمدهای نفتی کشور شود و به همین منظور دولت از ظرفیت های مالیاتی به طور کامل استفاده می کند.
یعقوب رضازاده گفت :این موضوع باید حتماً حل و فصل شود ما اگر مانند کشورهای همسایه نمی توانید عمل کنیم حداقل از آنها نباید کمتر باشیم.

حسین حاتمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این نشست گفت :مشکلات بسیار قابل لمس است حتماً فراکسیون به این مشکلات اشاره دارد .
وی گفت: این وضعیت مناطق آزاد باید به یک مطالبه فراگیر تبدیل شود ، مناطق آزاد به تغییر ساختار و رفتار نیاز دارد .
وی گفت: هر منطقه اقتصادی ظرفیت قابل اشباع دارد سرمایه گذاران در یک منطقه متمرکز نشوند و در یک حوزه سرمایه گذاری نکنند.


آقای سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست حضور داشت و گفت : آقایان تصمیم‌ساز را بفرستید مناطق آزاد را ببینند شاید آشنا شوند و درست تر تصمیم بگیرند ، یکی از چالش‌های این است که مسئولان نرفتند و ندیدند و نمیدانند که باید چه کنند؟
وی با اشاره به اینکه شاکله مناطق آزاد زیر نظر وزارت اقتصاد شاکله درستی نیست و مالیات بر ارزش افزوده موضوعی است که نمایندگان فراکسیون مناطق آزاد خون جگر خوردند تا این موضوع را در مجلس توضیح دادند گفت: هنوز نگاه‌ها تغییر نکرده است و به نظر می رسد اگر اتفاق مطلوبی نیفتد انحلال فراکسیون مناطق آزاد می تواند تصمیم بایسته ای باشد .

 

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه