امروز: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

تحمیل هزینه های سنگینی با گفتمان غیر کارشناسی شده بر گُرده مردم کیش

اجتماعی , اطلاعیه , سازمان منطقه آزاد کیش , فرهنگی , گردشگری , گزارش مکتوب تاریخ انتشار: 01/06/14 بدون نظر   1126 بازدید

اندازه فونت    
تحمیل هزینه های سنگینی با گفتمان غیر کارشناسی شده بر گُرده مردم کیش

تحمیل هزینه های سنگینی با گفتمان غیر کارشناسی شده بر گُرده مردم کیش

رامتین روشن مدیر عامل جامعه دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی کیش

تبریک عرض میکنم هفته دولت رو به محضر حضرتعالی
متاسفانه جزیره کیش در روزهای فعلی وضعیت مناسبی نداره و این عدم تناسب وضعیت، بخشی به عوامل بیرونی و بخشی نیز به عوامل درونی مربوطه.
از اصلی ترین عوامل درونی همین مبحث داغ کیش ایر و ورود مالیات و عدم واردات خودرو و مواردی ازین دست مارا بس
اما چه کنیم از عوامل بیرونی که بخشی از آن از دل دبیرخانه است.
جناب آقای حسین‌زاده، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد از بی عدالتی در مناطق آزاد فرمودند
به این معنا که گویا اساساً مناطق آزاد فقط مقصد گردشگری طبقه بالای جامعه است و اقشار ضعیف جامعه یا دست‌کم طبقه متوسط حقی از این مناطق برای گردشگری در هر شکل و نوعی ندارند. این یکی از نمونه‌های بارز بی‌عدالتی در حوزه گردشگری به حساب می‌آید.
در پاسخ به این موضوع باید عرض کنم امروز بیش از ۲۰ درصد ورودیهای جزیره کیش در قالب تورهای اقساطی به جزیره وارد میشوند و بنده نمیدونم آمار ارائه شده به ایشون در مورد کودوم منطقه آزاده و از چه منبعی اخذ شده.
خارج از اینکه دروازه ورود مسافرین با خودروهای شخصی نیز چند سالیست که به کیش باز شده و نمونه منحصر به فرد آماری و تعدادی آن را در نوروز امسال ملاحظه فرمودید.
ایشان در ادامه فرمودند به‌منظور تغییر این وضع با رویکرد عدالت، طراحی «بسته سفر آسان» و ایجاد امکان سفر خانواده‌محور به مناطق آزاد برای همه اقشار در دستور کار معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری قرار دارد و به‌جد بنا دارد این انحصار و بی‌عدالتی را بشکند .
باز این سوال ایجاد میگردد که کدام بی عدالتی؟ و چرا واژه خوانواده محور در حالی که بیش از ۸۳% ورودیهای جزیره کیش خانواده هستند!
بسته سفر را در همین دوره با مشارکت معاونت محترم گردشگری و تاکید موکد مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش طراحی کردیم که این هم از خصوصیات بارز و هوشمندانه مدیریت سازمان منطقه آزاد هست که به واقع و برای اولین بار از ظرفیتهای بهش خصوصی در تمام مراحل تصمیم گیری و تصمیم سازی ها استفاده میکند، ولی یک سوال مد نظر است. آیا میدانید نرخ سفر به کیش در حال حاضر چند تومان، و در مقایسه با سایر مقاصد سفر خارج از ایران چند دلار است؟
در حال حاضر تور جزیره کیش برابر با یک اسکناس ۱۰۰ دلاری و در لوکس ترین حالت ممکن ۲ اسکناس ۱۰۰ دلاری است. علت مقایسه دلاری آن جهت روشن شدن همان مقوله عدالتیست که مورد توجه ایشان است. در همین لحظه که محضر حضرتعالی هستم، نرخ کنسرت خوانندگان ایرانی دارای مجوز از وزارت ارشاد در شهر استانبول با میانگین ۲۰۰ دلار(معادل ۶ میلیون تومان) شروع میگردد و این در حالیست که نرخ کنسرت خوانندگان ایرانی مقیم خارج از کشور با میانگین ۸۰۰ دلار (معادل ۲۴ میلیون تومان) به فروش میرسد که البته یک هفته قبل از اجرای کنسرتها سالنها پر شده و دیگر بلیتی نیست.
در حال حاضر نرخ تور ترکیه در معمولی ترین حالت خودش عددی بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است.
یعنی همین لحظه عددی معادل ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان برای تور کشور مجاورمان از هر ایرانی اخذ میگردد و نمیدانم که ما به دنبال ارزان کردن چه هستیم؟
دغدغه فرهنگ دغدغه همه ما به خصوص اهالی کیش است و کاش ایشان که مرتبا به مقوله مشکلات فرهنگی در جزیره کیش اشاره دارند کمی تحقیق و تفحص داشتند که کیش در تمام عرصه های فرهنگی، چه در مقوله رانندگی، چه مقوله محیط زیست، چه مقوله حقوق شهروندی همیشه صادر کننده شیوه نامه هایی معنوی و نانوشته به سرزمین اصلی بوده است و اینکه بهتر بود تا با تحقیقی مختصر قبل از صحبتهای خود درمییافتند که کیش به نسبت جمعیت نهفته در درون خود بالاترین سرانه هیئتهای مذهبی را در کل کشور دارا میباشد.
از دید اینجانب در دبیرخانه و با حذف معاونت گردشگری و ادغام آن با معاونت فرهنگی و اجتماعی، همانی اتفاق افتاد که نباید و آن پوشاندن عدم تخصص و دانش گردشگری در لوای مفاهیم کلی و استعاریست .
امروز انتظار ما از حضرتعالی یا بازگرداندن معاونت گردشگری به دبیرخانه با حضور فردی متخصص جهت محقق شدن سند چشم انداز ۱۴۰۴ مد نظر مقام معظم رهبری در راستای رسیدن به سرانه مطلوب گردشگر داخلی و خارجیست و یا توجیه مسئولین فعلی دبیرخانه در راستای تلاش در جهت ایجاد خطوط دریایی و هوایی و رفع نقصان موجود که قطعا گزینه اول عملیاتی تر و البته کم هزینه تر هست. زیرا در شرایط فعلی انتظار میرفت تا به جای زدن کیش، مدیری گردشگر محور استراتژی میان مدت و بلند مدت مناطق آزاد را تدوین نماید.
در گذشته ای که کیش با هر خبر خوب اوج و با هر خبر بد افول میافت به روزی رسیده ایم که هر خبر خوب نیز کیش را با بحران مواجه میسازد.
از بالا رفتن نرخ خانه های مسکونی و اجاره بهای دفاتر و غرف به بهانه جام جهانی که بگذریم خبر واگذاری کیش ایر نیز به عنوان یک خبر بد هرآنچه از برند کیش بود به بیرون تاخت. که البته با ورود معاون اول محترم رییس جمهور جناب آقای مخبر بارقه هایی از امید برایمان حاصل گشته.
از وعده های حیا کارت، رونمایی از کاپ جام جهانی، ترانسفر روزانه هوایی و دریایی به قطر، پارکینگ هواپیماهای قطری، بلیتهای جام جهانی و … که بگذریم میماند همین سخنان عجیب و تخریب کننده برخی از مسئولین که بهانه به دست برخی از ایرلاینها داده و از این چندگانگی ها استفاده نموده و از لاهور تا استانبول را خط هوایی فرش کرده اند.
آیا ما در کیش طبقه درست میکنیم؟
قطعا نه در جزیره کیش و نه در کل کشور نمیتوان منکر استفاده دائمی برخی از افراد از موقعیتهای ویژه بود اما آنچه که باید دانست آن است که ما در کیش طبقه درست نمیکنیم بلکه برخلاف آنچه که برخی باور دارند ما نامش را کارآفرینی میگذاریم و باز هم بگویم که از این به بعد هرکه تصمیم دارد تا در جزیره کیش با سرمایه گذاری خود جوانان و نیروهای کار را به استخدام درآورد باید ترس آن را داشته باشد که آیا روزی انگ طبقه سازی میخورد و تبعید میشود و یا کارآفرینی میشود و تقدیرش میکنند. مگر نه اینکه ایشان به دنبال دریافت طرح های مقابله با اعتیاد در مناطق آزاد هستند، پس کارآفرینی، ورود سرمایه گذاران جدید، حمایت از سرمایه گذاران قدیمی و ایجاد شغل و درآمد یعنی ایجاد چرخه صحیح زندگی و دوری از اعتیاد. حال با این همه دوگانگیها در گفتار و رفتار، سرمایه گذار چه باید بکند؟
جناب آقای محمد کیش نیازمند حمایت مدیرانش از دبیرخانه است. ما شما را به عنوان یک مدیر کارآمد، شایسته و انقلابی میشناسیم و توقع داریم تا در راستای چابک سازی مناطق آزاد، قدرت تصمیم گیری ها و اقدامات را به مدیران کیش بازگردانید و اگر هم میسر شد اجرای قانون چگونگی اداره مناطق آزاد را و پیشنهاد میکنم با هزینه کمتر معاونت گردشگری را در دبیرخانه مجددا احیا کنید و بدانید هزینه هر واژه ای که بر پیکر کیش وارد میگردد را فقط کیشوندان پرداخت میکنند.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه