امروز: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

مشکلات متعدد جوامع صنفی کیش پیش محمد بازگو شد

مشکلات متعدد جوامع صنفی کیش پیش محمد بازگو شد

بیان مشکلات جوامع صنفی کیش در دیدار چهار ساعته با سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور

سعید محمد که شنبه و یکشنبه به منظور بهره برداری از چندین طرح و بازدید از طرح های عمرانی به کیش سفر کرد در دیدار با نمایندگان جوامع صنفی برای چندمین بار در دوران مدیریت خود پای صحبتهای فعالان اقتصادی کیش نشست.
در این نشست حسین زاده معاون فرهنگی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مهدی کشاورز مدیرعامل و کلیه معاونین سازمان منطقه آزاد کیش  نیز حضور داشتند.

اولین نماینده که در این نشست صحبت کرد رامتین روشن مدیرعامل جامعه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بود که از شرایط اقتصادی کیش بسیار گلایه داشت.


وی گفت: کیش وضع نامناسبی دارد و در ایجاد این شرایط هم عوامل بیرونی و هم عوامل درونی نقش داشتند.
وی گفت: واگذاری شرکت هواپیمایی کیش به بخش خصوصی، حذف معافیت های مالیاتی و ممنوعیت واردات خودرو از عوامل درونی نابسامانی های کیش است.
وی همچنین عامل بیرونی مشکلات جزیره کیش را از دل دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد دانست و گفت: معاون فرهنگی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد از بی‌عدالتی در مناطق آزاد گفتند ایشان در صحبت های خود اشاره کردند مناطق آزاد مقصد گردشگری طبقه بالا و مرفه جامعه است و اقشار ضعیف و یا طبقه متوسط از این مناطق بی بهره هستند و این یکی از نمونه‌های بارز بی عدالتی در حوزه گردشگری است. رامتین روشن با انتقاد از این دیدگاه معاون فرهنگی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گفت: امروز بیش از ۲۰ درصد ورودی‌های کیش در قالب تورهای اقساطی انجام شود.
وی گفت :دروازه ورود مسافر با خودروهای شخصی نیز چند سالی است به روی همه مردم باز شده است و نمونه منحصر به فرد آماری آن را میتوان در نوروز امسال بیان کرد.
وی با اشاره به ارائه بسته سفر ارزان و خانواده محور در مناطق آزاد که در دستور کار معاونت فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته است گفت: ۸۳ درصد ورودی های کیش خانواده هستند این که بیان می شود خانوادها از سفر به کیش استقبال نمی‌کنند تعبیر نادرستی است. رامتین روشن با بیان اینکه بسته سفر ارزان با پیگیری مجدانه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد و سرپرست معاونت گردشگری این سازمان طراحی و آماده ارائه است گفت: نرخ سفر به کیش چقدر است آیا مسئولان و متولیان امر به این موضوع توجه جدی کرده‌اند؟
وی گفت تور کیش مطابق با یک اسکناس ۱۰۰ دلاری و در لوکس ترین هتل ها دو اسکناس ۱۰۰ دلاری است.
وی گفت : به این منظور دلار را مثال زدم چرا که خرید لوازم هتلها، قطعات شناورهای تفریحی، محصولاتی که در بازار ها ارائه می شود و سوخت هواپیما بر پایه دلار محاسبه می‌شود.
وی گفت:بهای کنسرت خواننده ایرانی دارای مجوز از وزارت ارشاد در ترکیه ۲۰۰ دلار معادل ۶ میلیون تومان است کنسرت خوانندگان ایرانی مقیم خارج از کشور ۸۰۰ دلار معادل ۲۴ میلیون تومان است و کنسرت ها از یک هفته قبل هم پر می‌شود مسئولان گردشگری باید به این مسائل توجه جدی کنند.
رامتین روشن گفت: در حال حاضر تور ترکیه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است یک ایرانی با کنسرت دو ساعته حدود ۳۰ میلیون تومان برای سفر به ترکیه هزینه می‌کند.
وی گفت : کیش در تمام عرصه های فرهنگی صادر کننده شیوه‌نامه‌های معنوی است به طور مثال در مقوله فرهنگ ترافیک، محیط زیست و حقوق شهروندی زبانزد کشور است.
روشن گفت :بر اساس تعداد جمعیت بالاترین سرانه هیئت های مذهبی در کشور در کیش وجود دارد.
رامتین روشن با انتقاد از حذف معاونت گردشگری و ادغام آن با معاونت فرهنگی در مدیریت سابق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گفت: از دبیر شورای عالی مناطق آزاد برای جلوگیری از ادغام این دو معاونت مهم تشکر می کنم.
روشن گفت : تلاش برای ایجاد خطوط دریایی و هوایی باید در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت : طرح های مقابله با اعتیاد در مناطق آزاد که مورد توجه دبیر شورای عالی مناطق آزاد هم هست با توسعه کارآفرینی تحقق می یابد.
وی با اشاره به مدیریت کارآمد، توانا، انقلابی و قدرت تصمیم گیری بالای دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت از شما درخواست دارم قدرت تصمیم گیری را به مدیران مناطق آزاد بازگردانید.
وی گفت :هزینه این ضربه هایی که به کیش میخورد را کیشوندان پرداخت می کنند.


محسن ناصری عضو جامعه مراکز پذیرایی با اشاره به اینکه تأمین مواد اولیه با توجه به مقررات مناطق آزاد در جزیره کیش دشوار است گفت :مقررات مناطق آزاد باید به گونه‌ای باشد تا فعالیت در این مناطق آسان تر باشد اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای شده است که ما باید اجناس که از گمرک ترخیص شده و به تهران ارسال شده است از تهران مجددا به جزیره کیش بیاوریم، این موضوع باعث افزایش هزینه‌های تامین مواد اولیه می شود و قطعاً روی محصول نهایی که به دست مشتری داده می شود تاثیر گذار است.
وی گفت : ثبت سفارش در کیش انجام نمی شود.
ناصری با بیان اینکه ۸۵% جوامع مراکز پذیرایی مستاجر هستند گفت: ما یا مستاجر سازمان منطقه آزاد کیش هستیم و یا مستاجر اشخاص دیگر، یک رستوران درجه یک باید در فضای مناسب فعالیت کند.
ناصری از دبیر شورای عالی مناطق آزاد خواست با اجرای طرح دهکده غذایی در سه نقطه مناسب جزیره کیش البته در فضای محدود جذاب و مدرن برای راه اندازی رستوران های مختلف و مراکز پذیرایی موافقت کند تا مشکل اجاره‌نشینی این صنف نیز برطرف شود.

علی اقتصاد مدیرعامل جامعه کلوپ داران کیش سومین نفری بود که در این نشست صحبت کرد.
وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۸ اولین کلوپ دریایی در کیش تاسیس شد و در حال حاضر ۲۳ کلوپ فعال در کیش به مسافران و گردشگران و البته اهالی کیش خدمات ارائه می‌کند گفت: بزرگترین پایگاه تخصصی دریایی و تفریحی در خاورمیانه در کیش وجود دارد و بسیاری از کلوپ های کشور از کلوپ های کیش الگوبرداری می کنند.
وی با اشاره به اینکه جامعه کلوپ داران کیش علاوه بر ارائه خدمات تفریحی و گردشگری در شرایط بحرانی نیز به کمک نیروهای امداد و نجات آمدند گفت: در اسفند ۹۲ با سقوط یک جت فالکون که چهار سرنشین داشت، شناورهای کلوپ‌های دریایی برای امداد و شناسایی اجساد راهی دریا شدند و توانستند کمک زیادی در این روز انجام دهند.
اقتصاد با اشاره به اینکه کلوپ های دریایی در حریم ۱۲۰ متر دریا فعالیت می‌کنند و به همین دلیل نمی توانند مالک کلوپ های خود باشند گفت: همه کلوپ های دریایی در اختیار سازمان منطقه آزاد کیش و همه کلوپ داران مستاجر سازمان هستند گفت: محور گردشگری کیش تفریحات دریایی است و باید از این جاذبه حمایت کرد کما اینکه در تمام دنیا به محورهای منحصر به‌ فرد گردشگری یارانه تعلق می گیرد.
وی با انتقاد از اینکه مدت زمان قرارداد ها مشخص نیست و بیش از یک سال و نیم است که تعرفه های خدمات کلوپ های دریایی افزایش پیدا نکرده است گفت :به منظور توسعه گردشگری و کاهش فشارهای اقتصادی به مسافران و گردشگران جامعه کلوپ داران از یک سال و نیم گذشته تعرفه خدمات خود را افزایش ندادند و حدود دو سال است به هیچ کدام از فعالان این عرصه قرارداد مشخصی ندارد و نمی توانند از مزایای بانکی بهره مند شود.


نرگسی عضو جامعه کلوپ داران نیز در این نشست خطاب به سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: شما فرمانده و ما نیروی دریایی شما هستیم باید با تعامل و همکاری بار گردشگری دریایی کیش را به دوش بکشیم.


حاتمی نماینده انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش نیز در این نشست با اشاره به اینکه کیش در شرایط فعلی دچار مشکلات فراوانی است و بازتاب آن به بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد برمیگردد گفت: در شرایط سخت باید با مهربانی و تعامل پیش برویم.
وی گفت: در چند ماه اخیر مشکلات اقتصادی همه را دچار خسران و ضرر کرده است.
وی گفت : کیش شرایط بدی پیدا کرده و در حال حاضر همه به فکر خودشان هستند، سازمان میخواهد مشکلات خود را حل کند و بخش خصوصی نیز می‌خواهد مشکلات خود را حل کند و هیچ کدام در حوزه خود موفق نبودند.
وی گفت: از مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش می خواهم در این شرایط نامطلوب اقتصادی که مشکلات زیادی گریبان‌گیر اهالی کیش است تعامل بیشتر با سرمایه گذاران داشته باشد چرا که سرمایه گذاران کیش از بیابان خالی، جزیره گردشگری ساخته اند.
وی گفت :تصمیمات خوبی باید برای کیش گرفته شود، اگر از این افکار عدول کنیم و تعامل و همکاری نداشته باشیم کیش آینده خوبی نخواهد داشت.
وی گفت: مشکلات شرکت هواپیمایی کیش، مشکلات آب و برق و بسیاری دیگر از مشکلات حتما راه حل دارد و راه چاره باید برای این مشکلات پیدا شود. حاتمی با اشاره به اینکه مسائل خاص سرمایه گذاری در کارگروه های مختلف باید تصمیم گیری شود گفت : در اقدامی عاجل جزیره کیش را از این بحران و رکود خارج کنیم.
وی گفت: جام جهانی در پیش است ناوگان حمل و نقل عمومی شرایط پذیرایی از مسافران جام جهانی را ندارد حتماً باید ناوگان حمل و نقل عمومی را تجهیز کنیم.


پویا پور بازرس اتحادیه مشاوران املاک نیز در این نشست حضور داشت و با بیان مشکلات کیش به ویژه در حوزه مسکن گفت: کنترل قیمت‌ها و نرخ اجاره بها این روزها بسیار مشکل شده است و ساکنان جزیره کیش از افزایش قیمت مسکن و نرخ اجاره‌بهای مسکن رنج می‌کشند.
وی گفت: با تشکیل کمیته‌های تخصصی و فنی باید خودمان هوای همدیگر را داشته باشیم.
پویا پور گفت : تصمیم گیران و تصمیم سازان با ارائه طرح های نو پیش قدم باشند.
وی گفت: گردهمایی مشاوران املاک برای اولین بار با مشارکت مشاوران املاک کیش پاییز امسال در کیش برگزار می شود.
امیربهمن پویا پور گفت: برای جذب گردشگر و بهتر شدن اوضاع اقتصادی کیش باید تمام توان خود را به کار گیریم.

مسیح الله صفا مدیرعامل جامعه هتلداران نیز یکی که از پیشکسوتان جزیره کیش هم هست با اشاره به اینکه مشکلات جزیره کیش از از زمان قبل از تصدی سعید محمد و مهدی کشاورز وجود داشته است گفت: شما به عنوان مشاور رئیس جمهور و آقای کشاورز به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش وارث مشکلات جزیره کیش هستید و شاید در این حوزه تقصیر نداشته باشید اما در حال حاضر برای رفع مشکلات باید تلاش کرد.
وی گفت: در ۳۳ سال اخیر که در کیش حضور داشتم هیچگاه شرایط هتل های کیش را اینگونه نامطلوب ندیدم، درصد اشغال هتل‌های کیش بسیار پایین است و کمبود پرواز به جزیره کیش موجب شده است که مسافران به کیش سفر نکنند، حیات جزیره کیش به ورود گردشگر گره خورده و تاب آوری در این شرایط غیر ممکن شده است.
وی گفت: پذیرش این موضوع که دبیر شورای عالی مناطق آزاد نتواند شرکت هواپیمایی کیش را به سازمان منطقه آزاد بازگرداند بسیار دشوار است هنوز مالکیت آن مربوط به سازمان منطقه آزاد است.
وی گفت: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش قائم مقام رئیس جمهور است و باید از اختیارات خود استفاده کند، ۱۲ پرواز روزانه در فرودگاه بسیار ناچیز است و قطعاً این کاهش ورود گردشگر به بدنه اقتصادی کیش ضربه های جبران ناپذیری می زند.
صفا گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی کیش بسیار ضعیف است و با این مینی‌بوس‌های فرسوده نمی توانیم مسافران جام جهانی را جابجا کنیم.
وی گفت: هتل های ۵ ستاره کیش کافی است و ۶٠ هتل دیگر نیز در دست ساخت است.
وی گفت : بازارهای کیش، هتل ها همه باید از صنعت گردشگری سود کنند.
صفا با اشاره به اینکه خانه های شبانه یکی از مهمترین مشکلات کیش است گفت : وجود خانه های شبانه برای مسافرانی که به جزیره ی کیش می آیند موجب شده است ۳۰ درصد قیمت اجاره بهای منازل در کیش افزایش یابد.
وی گفت : فردی یک منزل مسکونی را ماهانه ۱۰ میلیون تومان اجاره می کند اما در بعضی مواقع شبی ۱۵ میلیون تومان به مسافر اجاره می دهد.
مسیح الله صفا مدیرعامل جامعه هتلداران گفت :بسیاری از مشکلات کیش را آقای رامتین روشن به درستی مطرح کردند و باید به این مشکلات توجه ویژه شود.


ارسلان قربانی نماینده جامعه بازاریان نیز در این جلسه گفت : در ماه‌های اخیر بحران های زیادی را پشت سر گذاشتیم تغییر مدیریتها، ممنوعیت واردات خودرو، نوسانات قیمت ارز، افزایش نرخ مسکن معضلاتی است که بازاریان با بانک ها دارند.
وی گفت: کاهش پرواز به جزیره کیش بی سابقه است و این موضوع باید در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف شود.
ارسلان قربانی با اشاره به اینکه این رکود اقتصادی به شرایط بازاریان کیش آسیب جدی وارد کرده و موجب ورشکستگی شده است گفت : بازارهای کیش بسیار آسیب‌پذیر شدند و توقع داریم سازمان منطقه آزاد کیش با ارائه راهکارهای مهم و موثر جلوی این آسیب بزرگ را بگیرد.
وی با انتقاد از اینکه امسال جشنواره تابستانی هم در کیش برگزار نشد گفت: فعالان اقتصادی که در بازارها فعالیت می کنند از شرایط نامطلوب اقتصادی جزیره کیش بسیار آسیب دیده اند.


سلیمی یکی دیگر از اعضای جامعه بازاریان کیش گف: حال کیش خوب نیست، درست است که حال کشور هم خوب نیست اما حال کیش بسیار بدتر از حال کشور است.
وی گفت: مشکلات کیش دیگر طاقت فرسا شده است و باید در اسرع وقت برطرف شود.
سلیمی افزود : باید ناوگان هوایی و البته ناوگان دریایی تقویت شود.
وی گفت: شرکت هواپیمایی کیش با کاهش پروازها در شرایط فعلی ضربه بزرگی بر پیکره اقتصادی جزیره کیش وارد کرد.
شرکت هواپیمایی کیش برای افزایش درآمدهای خود پرواز های خارجی را برقرار کرده است که شاید این پذیرفتنی باشد اما برقراری پرواز در مسیر تهران به مشهد قابل درک نیست چراکه مشهد هم مسیر ریلی و هم مسیر زمینی دارد و هم تمام شرکت های هواپیمایی به این شهر زیارتی پرواز دارند.
وی گفت : شرکت هواپیمایی کیش نباید در این مسیر تردد کند می‌تواند به جای مسیر تهران به مشهد در مسیر تهران به کیش و کیش به تهران مسافران را جابجا کند تا این بحران کمبود پروازها نیز برطرف شود.


طهمورث قاسمی دبیر مجمع سازندگان کیش نیز در این نشست با اشاره به اینکه بسیاری از قوانین کشور باید بازنگری تا مشکلات در سطح کلان بررسی شود گفت: آقای توتونچی در اظهارنظری اعلام کردند مشوق ها بر عملکرد مناطق آزاد اثری ندارد.
وی گفت : تا زمانی که این دیدگاه در مورد مناطق آزاد وجود دارد این راهی که مناطق آزاد می روند به ترکستان ختم می شود.
طهمورث قاسمی از سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد خواست در برنامه توسعه هفتم رویکرد مناطق آزاد را نیز تقویت کنند.
وی گفت: متاسفانه در این برنامه هیچ بندی در خصوص مناطق آزاد وجود ندارد اگر قرار نیست مناطق آزاد فعالیت کنند و یا قانون مقرراتی برای آنها جاری و ساری باشد اعلام شود تکلیف این مناطق نیز مشخص شود.
قاسمی با اشاره به اینکه نیاز به اجماع سازی وجود دارد و جایگاه مناطق آزاد باید حفظ شود گفت:کیش یک منطقه گردشگری است و توجه به آن ضروری است.


خلیلی عضو هیئت مدیره جامعه بازاریان نیز خطاب به سعید محمد گفت: ۳۲ صنف در بازار های کیش فعالیت می‌کنند و یک چهارم جمعیت کیش را بازاریان و خانواده های آنان تشکیل می دهد.
وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد سرمایه گذاری در کشور توسط بخش خصوصی انجام شده است ولی بخش خصوصی در تصمیم سازی و تصمیم گیری هیچ نقشی ندارد گفت: در هر دوره مدیریت پیشنهاد دادیم، یک نفر از بخش خصوصی نیز عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش باشد اما به این موضوع توجه نشد.
خلیلی با اشاره به اینکه مشکلات جزیره کیش قابل حل است چرا که ما به فروش نفت وابسته نیستیم و می توانیم روی پای خود بایستیم.
وی گفت: ثبات مدیریتی در کیش وجود ندارد و وقتی ظرف یک سال ۴ مدیرعامل و تمام معاونان او تغییر می کند چطور می شود انتظار برنامه ریزی دقیق و درست داشته باشیم.
وی گفت :وقتی ۴ هزار نفر نیروی انسانی در سازمان منطقه آزاد کیش هستند تامین حقوق و مزایای این افراد خود مشکل بزرگی است که سازمان منطقه آزاد کیش با آن دست و پنجه نرم می کند

بهبودی مدیر پارک آبی اوشن در این نشست با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی و کاهش ورود مسافر به این حوزه نیز ضربه جدی وارد کرده است گفت : بیش از ۳۵۰ نفر در پارک آبی اوشن مشغول به کار هستند و با توجه به اینکه پروازها به جزیره کیش کاهش یافته است و به تبع آن مسافران کمتری نیز به جزیره کیش می آیند مشکلات اقتصادی باعث شده است که برای ادامه فعالیت این پارک تفریحی تصمیم‌گیری شود و ممکن است کار به تعطیلی کشیده شود از مسئولین تقاضای کارگشایی در امور را داریم.


کتاب فروش نماینده سندیکای صنایع نیز در این نشست گفت: شواهد و قرائن نشان می‌دهد بیشتر برای تعطیلی کیش برنامه‌ریزی می‌شود تا برای رونق و توسعه آن.
وی گفت :در شرایط فعلی با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد باید به قوانین مناطق آزاد توجه کرد چرا که بهره‌گیری از این قوانین و مقررات می تواند روزنه امیدی ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی برخی صنعتگران تمایل دارند تغییر کاربری دهند تا بتوانند روی پای خود بایستد گفت: تقاضا می کنیم امکان تغییر کاربری را برای برخی واحدهای تولیدی ایجاد کنید تا دچار رکود و ورشکستگی نشوند.
برای تمدید مجوز ورود مواد اولیه مشکلات زیادی داریم از دبیر شورای عالی مناطق آزاد می خواهیم برای رفع مشکلات به صنعتگران کیش کمک کند.

حائری یکی از تولید کنندگان با سابقه و قدیمی و مالک برند فوما کیش گفت جهت ثبت سفارش مواد اولیه بیش از ۴ ماه است که در به در دفاتر مدیران دبیر خانه و حوزه اقتصادی و بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش هستیم کسی به فریاد ما نمیرسد کارخانه با ده ها پرسنل خوابیده و معطل مواد اولیه است و چگونه میشود ۴ ماه پاسخ یک تولید کننده را نمیدهند و پاسکاری میشود

نماینده تاکسی داران نیز در این نشست به ضعف حمل و نقل عمومی کیش اشاره کرد و گفت: نبود پروازها کیش را دچار رکود کرده است وقتی مسافر و گردشگر به جزیره کیش نیاید قطعاً رانندگان تاکسی نیز در این حوزه ضربه زیادی می خورند.
وی گفت: توسعه حمل و نقل هوایی به توسعه حمل و نقل درون شهری نیز کمک بسیاری می‌کند.
نماینده تاکسی داران گفت: فرسودگی حمل و نقل عمومی فعالیت مسافر کش های شخصی نظم عمومی کیش را تحت تاثیر قرار می دهند و باید ساماندهی شوند.
حمایت از رانندگان تاکسی، کاهش هزینه ها، آموزش و مشتری مداری، تشکیل صندوق قرض الحسنه برقراری امنیت شغلی و طرح‌های توسعه‌ای با توجه به ظرفیت های داخلی، می تواند به توسعه گردشگری کیش کمک کند.


خانم ملک زاده یکی از فعالان حوزه کلوپ‌های دریایی نیز خطاب به سعید محمد گفت : دوران شکوفایی جزیره کیش را از نزدیک دیده و بسیاری از افرادی که در جزیره فعالیت می کنند ذره ذره ی وجودش را برای توسعه کیش هزینه کرده اند.
وی گفت: در شرایط نابسامان اقتصادی با هزینه های بالایی که کلوپ داران با آن روبرو هستند، توان ادامه فعالیت وجود ندارد.
وی گفت : من به عنوان کسی که ۱۴ سال در این حوزه فعالیت کرده‌ ام دیگر توان تاب آوری ندارم از شما به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد می خواهم شرایط نابسامان اقتصادی کیش را سر و سامان ببخشید.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه