امروز: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

سرابی به نام «منتقدکُشی»

اجتماعی , تاریخ و فرهنگ , دلنوشته , گزارش مکتوب , مناطق آزاد تاریخ انتشار: 01/07/06 بدون نظر   855 بازدید

اندازه فونت    
سرابی به نام «منتقدکُشی»

سرابی به نام «منتقدکُشی»

چرا منتقدان و کنشگران اجتماعی و رسانه‌ای مورد تهدید و شکایت قرار می‌گیرند؟

یاداشت؛ شکر دولتشاهی

تهدید یا شکایت از منتقدان و کنشگران اجتماعی توسط متولیان “سراب منتقدکُش” است غافل از اینکه این سراب آنها را به آب مراد نمی‌رساند.
منتقدان و کنشگران اجتماعی به مانند آژیر خطری هستند که هر جا ببینند خطری مردم و اجتماع را تهدید می‌کند به صدا در می‌آیند زیرا عده‌ای نگاه تک بعدی به جامعه دارند و از این زاویه به مسئله نگاه می‌کنند اما کنشگران با ژرف‌اندیشی و نگاه‌ مکعبی به موضوع نگاه کرده و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند.

فعالان مدنی و رسانه‌ای‌ بدون هیجانات کاذب و با بررسی ابعاد مختلف موضوع، به کنش‌های اطراف خود، واکنش عقلایی و اندیشمندانه نشان می‌دهند به همین دلیل با استقبال مردمی مواجه شده و مردم را با خود همراه و همگام‌ می‌کنند، از طرف دیگر این کنشگران به دلیل قرار گرفتن در کنار مردم و جامعه برای خود سرمایه اجتماعی جذب کرده و از این سرمایه هم برای فریادهای‌ فروخفته خود تریبونی با بسامد بالا ایجاد می‌کنند تا قطعات پازل تاثیرگذاری خود را کنار هم قرار داده و تکمیل کنند.
کنشگران مدنی و رسانه‌ای برای مطرح کردن خواسته‌ها و مطالبات خود، ابزاری جز رفتار مدنی و کار رسانه‌ای ندارند. آنها انتقادات خود را با استفاده از ظرفیت‌های پیدا و پنهان شهروند-رسانه‌ای مطرح می‌کنند، لازم ببینند کارزارهای مجازی راه می‌اندازند یا حتی دست به دامان کمپین مجازی می‌شوند تا متولیان امور را به عکس‌العمل مدنی وا دارند غافل از اینکه عده‌ای از متولیان چیزی که بلد نیستند، مدنیت است و زبان رسانه.
آنها در اولین فرصت دست به تهدید یا شکایت می‌برند و این موضوع به خصوص در شهرستان‌های کوچک بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و نهادهای دولتی، خصولتی، خصوصی و عمومی‌های غیردولتی یا افراد اولین واکنش در برابر انتقاد را شکایت می‌دانند؛ هر چند شکایت حق قانونی فرد است اما جواب قلم، چوب و چماق نیست بلکه کنش رسانه‌ای نیازمند واکنش رسانه‌ای و عمل مدنی نیازمند عکس‌العمل مدنی است.

اما چرا عده‌ای در برابر کنش مدنی و رسانه‌ای دست به تهدید و شکایت می برند؟
یک: این افراد به دلیل فقدان سواد رسانه‌ای با کارکرد و زبان رسانه بیگانه‌اند‌. آنها نمی‌دانند و نمی‌توانند‌ بفهمند‌ برای کنش رسانه‌ای یا انتقادات چه واکنشی باید نشان دهند زیرا چارچوب‌ها را نمی‌شناسند و از سر استیصال دست به شکایت می‌برند در حالی که با یک فرد مسلط به جو رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی مشورت کنند به راحتی می‌توانند راه را از چاه تمیز کرده و با یک رفتار حرفه‌ای قال قضیه را بکنند.
دو: عدم آشنایی با کنشگری اجتماعی دومین عاملی است که سبب می شود متولیان امور آخرین راه را در اول مسیر بپیمایند غافل از اینکه این ره که می‌روند به ترکستان است. در پاسخ به مطالبات و انتقادات اجتماعی می‌توانند راه گفتگو را در پیش گیرند یا اگر از گفتگوی حضوری ابا دارند برای اقناع‌سازی افکار عمومی تلاش کنند تا بتوانند پاسخگوی ابهامات باشند. هر چند مهارت گفتگو هنوز در جامعه همه‌گیر نشده است اما نهادها و افرادی که زیر ذره‌بین اقشار مردم هستند باید این مهارت را در خود تقویت کنند.
سه: نگاه عمودی و توهم خود حق‌پنداری سومین عاملی است که متولیان را به چاه تهدید و شکایت پرت می‌کند زیرا این طیف فکر می‌کنند که همه باید در مقابل آنها کلاه از سر بردارند و کسی کاری به کار آنها نداشته باشد.
واقعیت مسئله این است که شکایت و تهدید پاسخ عقلانی به کنش‌های مدنی و رسانه‌ای نیست و این مساله به خصوص در شهرستان‌های کوچک معمولا به واسطه حلقه دوستان طرفین و به روش کدخدامنشانه حل می‌شود پس باید متولیان دوراندیشی کرده و شکایت را تنها راهکار خود ندانند بلکه آخرین راهکار خود بدانند زیرا منتقدکُشی با تهدید و شکایت سرابی بیش نیست.

شکر دولتشاهی

 

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (41) اداره محیط زیست کیش (94) بیمارستان کیش (131) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (44) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (72) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (59) سازمان منطقه آزاد کیش (183) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (29) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (90) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (46) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (102) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (43) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (96) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (87) پلیس راهور کیش (53) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه