امروز: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

سرانه فضای آموزشی در کیش؛ چالشی به عمق یک دهه بی توجهی!

آموزش و پرورش کیش , آموزشی , اجتماعی , تاریخ و فرهنگ , سازمان منطقه آزاد کیش , علمی تاریخ انتشار: 02/02/30 بدون نظر   1010 بازدید

اندازه فونت    
سرانه فضای آموزشی در کیش؛ چالشی به عمق یک دهه بی توجهی!

سرانه فضای آموزشی در کیش؛ چالشی به عمق یک دهه بی توجهی!

کمبود فضای آموزشی در کیش و بی توجهی به این حوزه طی یک دهه گذشته به یک چالش در این جزیره تبدیل شده که با نزدیکی به ایام آغاز سال تحصیلی جدید اگر چاره‌ای نشود بر جدیت آن افزوده خواهد شد.

جزیره زیبای کیش که در بسیاری از شاخص‌های کشوری جایگاه برجسته‌ای به خود اختصاص داده، نتوانسته در توسعه فضای آموزشی همگام با سایر حوزه‌ها ارتقاء یابد و همین امر به یک پاشنه آشیل برای ساکنین آن تبدیل شده است.

مدرسه و محیط آموزشی یک محرک بسیار موثر در آموزش، تعلیم و تربیت دانش آموزان است؛‌ کارشناسان این حوزه معتقدند که محیط و فضای آموزشی خود نقش یک معلم را در تعلیم و تربیت دارد و نمی توان نقش این فضا را در بهبود و کیفیت آموزش نادیده گرفت.

در حالی که مناطقی هم تراز با کیش در تلاش برای کیفی کردن محیط آموزشی و تطبیق آن با استانداردهای روز دنیا هستند و در مسیر هوشمند سازی مدارس به دستاوردهای ارزشمندی رسیدند، این جزیره زیبا به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری ایران، هنوز درگیر مباحث کمیتی فضای آموزشی است و این چالش آن را وادار به تبدیل کتابخانه‌ها و حتی سالن‌های آزمایشگاهی به کلاس درس کرده است.

 

اولیای دانش آموزان چه می‌گویند؟

عباس قنبری یکی از ساکنین جزیره کیش که پدر یک دانش آموز کلاس ششمی است می‌گوید: در اکثر مواقع تراکم دانش آموزان در کلاس‌های درس به اندازه‌ای بالاست که حتی سیستم تهویه نیز جوابگو نیست و این تاثیر منفی و مستقیم بر کیفیت یادگیری دانش آموزان دارد.

الهام علیزاده یکی دیگر از اولیای دانش آموزان بیان کرد: کمبود فضای آموزشی و تراکم بیش از حد دانش آموزان در کلاس‌های درس سبب شیوع و دچار پی در پی آنان به سرماخوردگی‌های فصلی می‌شود.

البته یکی دیگر از اولیا به شایعه اولویت ثبت نام در مدارس با لحاظ رتبه بندی معدل دانش آموزان به دلیل کمبود فضای آموزشی اشاره کرد که این نگرانی هرچند با پیگیری‌های خبرنگار ایرنا تکذیب شد اما نشان از فشار روانی حاصل از کمبود فضای آموزشی در محیط اجتماعی است که اولیا و دانش آموزان را دچار استرس و درگیر خود کرده است.

 

سرانه فضای آموزشی کیش؛ چالشی به عمق یک دهه بی توجهی!

سرانه فضای آموزشی در کیش کمتر از نصف استاندارد کشوری است!

به گفته سرپرست اداره آموزش و پرورش کیش سرانه فضای آموزشی در این جزیره ۳.۹ متر مربع است که با لحاظ استاندارد کشوری ۸.۳۹ متر مربع، به این معنا می‌باشد که سرانه فضای آموزشی در کیش کمتر از نصف استاندارد کشوری است!

«صالح بهرام‌پور» به کمبود ۵۸ کلاس درس در کیش اشاره کرد که جبران تمامی آن تا آغاز سال تحصیلی جدید بعید به نظر می‌رسد؛‌ اما او برای فارغ آمدن به این چالش جدی در کوتاه مدت خواستار همکاری و هم افزایی تمامی دستگاه‌ها برای احداث ۲۵ کلاس درس تا آغاز سال تحصیلی جدید شد.

چالش کمبود فضای آموزشی در کیش به اندازه‌ای جدی است که برخی نمازخانه‌ها، کتابخانه‌ها و حتی آزمایشگاه‌های مدارس به کلاس درس تبدیل شده است.

وی در تشریح وضعیت موجود گفت: چالش کمبود فضای آموزشی در کیش به اندازه‌ای جدی است که برخی نمازخانه‌ها، کتابخانه‌ها و حتی آزمایشگاه‌های مدارس به کلاس درس تبدیل شده است.

سرپرست اداره آموزش و پرورش کیش با اشاره به بازدیدهای میدانی انجام شده از مدارس این جزیره، اظهار کرد: طبق بازدیدهای میدانی که از فضاهای آموزشی کیش به عمل آمد، برخی مدارس قابلیت افزایش فضای فیزیکی به عنوان کلاس درس را دارد که به دنبال عملی شدن آن تا آغاز سال تحصیلی جدید هستیم؛ باید اذعان کنیم که دولت مردمی حساسیت خاصی به ارتقاء سطح آموزشی و تربیت دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور در یک محیط امن و آرام دارد که برای تحقق آن در منطقه تمامی تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

 

اختصاص بخشی از خطبه‌های نماز جمعه کیش به ضرورت توسعه فضای آموزشی

چالش کمبود فضای آموزشی در کیش به اندازه‌ای دربرگیری عمومی در این جزیره دارد که امام جمعه کیش نیز به این موضوع ورود کرد.

حجت الاسلام «علیرضا بی‌نیاز» در خطبه‌های نماز جمعه خواستار توجه ویژه برای حل این مشکل شد و به رویکرد مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش در برگزاری جلسات تخصصی برای توسعه فضای آموزشی در این جزیره ابراز امیدواری کرد.

وی همچنین گفت: دانش آموزان نیمی از ساکنان جزیره کیش و آینده سازان این کشور هستند که باید زمینه لازم برای شکوفایی آنان فراهم شود.

دولت به دنبال عدالت و ساماندهی فضای آموزشی است

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس کشور که اخیرا برای معارفه سرپرست جدید اداره کل نوسازی هرمزگان به این استان سفر کرده بود، در جریان کمبود فضای آموزشی در منطقه به ویژه جزیره کیش قرار گرفت و اعلام کرد که دولت سیزدهم بدنبال عدالت و ساماندهی سرانه فضاهای آموزشی است و طی سال جاری اقدامات لازم اجرایی خواهد شد.

دولت سیزدهم بدنبال عدالت و ساماندهی سرانه فضاهای آموزشی است و طی سال جاری اقدامات لازم اجرایی خواهد شد.

«شهریار خواجه صالحی» انضباط در ساخت و ساز و ساماندهی فضاهای آموزشی را یکی از راهبردهای اساسی دولت در توسعه فضای آموزشی عنوان کرد و افزود: راهبرد دوم سازمان نوسازی مدارس در برنامه جدید، ساخت مدارس بزرگ مقیاس است؛ در سند تحول بنیادین بدنبال پیشرفت مدرسه، از جنس کانون تربیت محله هستیم که مجهز به امکانات رفاهی، فرهنگی، ورزشی و حتی درمانی برای انگیزه و شوق بیشتر دانش‌آموزان باشد.

سازمان منطقه آزاد کیش برای جبران کم کاری‌های گذشته آستین بالا می‌زند

قطع یقین بی توجهی به توسعه فضای آموزشی در کیش مسئله‌ای نیست که مربوط به یک یا ۲ سال اخیر باشد؛ اما آنطور که پیداست مدیریت فعلی سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان نماینده دولت در منطقه، عزم جدی برای جبران این عقب ماندگی و پایان به این چالش جدی دارد.

 

«سعید پورزادی» سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش اخیرا در نشست بررسی وضعیت سرانه آموزشی کیش بیان کرده است که که توسعه فضاهای فیزیکی در مدارس ضروری است و در همین راستا کمیته بررسی سازه و معماری مدارس این جزیره جهت افزایش کلاس‌های آموزشی تشکیل می‌شود.

وی در این نشست بر تسریع در روند افزایش فضاهای آموزشی با توجه به ورود دانش آموزان جدید مقطع ابتدایی در سال تحصیلی جدید تاکید کرد و افزود: با قید فوریت، یک تیم سه نفره در قالب «کمیته بررسی»، متشکل از نمایندگان آموزش و پرورش، معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت عمران، آب و خدمات، وضعیت موجود مدارس برای افزایش فضاهای آموزشی از لحاظ سازه‌ای و معماری بررسی و گزارش مربوطه را جهت تصمیم گیری به سازمان ارائه کند.

«پورزادی» با تاکید بر لزوم ارتقا کیفیت فضاهای آموزشی و جلوگیری از بروز نا رضایتی‌ها، بیان کرد: مشکلات مربوط به کمبود سرانه فضای آموزشی باید طی یک زمانبندی و برنامه ریزی تخصصی برطرف شود.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: به طور مثال در مورد مدارس غیر انتفاعی الغدیر،‌ به دلیل فضای وسیع،‌ محوطه بزرگ و طراحی آن‌ها،‌ هیچ مشکل معماری و سازه‌ای برای افزایش کلاس‌های درس وجود ندارد و در همین راستا نیز کلاس‌های درسی جدید باید تا آغاز سال تحصیلی اضافه شود.

 

۲۹ کلاس درس تا آغاز سال تحصیلی جدید در کیش اضافه می‌شود

پورزادی در رابطه با افزایش سرانه آموزشی در سال جاری، گفت: با اضافه شدن هشت کلاس به مدارس غیر انتفاعی الغدیر، اتمام ساخت مدرسه ۹ کلاسه شهید سیدین و ۱۲ کلاس دیگری که پس از تغییر کاربری یکسری از ساختمان‌های موجود سازمان برای توسعه فضاهای آموزشی در اختیار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت، در مجموع تعداد ۲۹ کلاس تا اول مهر به بهره برداری می‌رسد.

وضعیت موجود حاصل عدم توازن توسعه فضای آموزشی در ۹ سال گذشته است!

وی با بیان این که تمام تلاش سازمان و هدف گذاری آن در جهت برطرف شدن مشکل فضای آموزشی است، اظهار کرد: باید اذعان کنیم که علیرغم اضافه شدن این ۲۹ کلاس به سرانه آموزشی کیش، همچنان با مشکل کمبود کلاس درس در مهر ۱۴۰۲ مواجه خواهیم بود که این کمبود به دلیل عدم توازن و تعادل طی ۹ سال گذشته در بحث توسعه سرانه آموزشی است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: برای بهبود این وضعیت، ۲ مدرسه دخترانه و پسرانه توسط خیرین در شهرک صدف (فاز۷) احداث می‌شود که در مرحله خاک برداری و پی ریزی است، همچنین سازمان منطقه آزاد کیش در حال ساخت هنرستان ۱۸ کلاسه‌ای در لاین ترافیک و مدرسه ۱۸ کلاسه دیگری واقع در میدان آرین است که در مجموع این چهار مدرسه، با ۵۴ کلاس تا مهر ۱۴۰۳ به سرانه فضاهای آموزشی جزیره اضافه خواهد شد.

هرچند به نظر می‌رسد منطقه آزاد بودن کیش، توسعه فضای آموزشی در خارج از سرزمین‌ اصلی را با یک بلاتکلیفی بین دستگاهی روبه رو کرده است‌، اما قطع یقین عزم سازمان منطقه آزاد کیش و ایجاد یک هم افزایی همه جانبه برای توسعه فضای آموزشی می‌تواند راه گشایی برای حل این مشکل باشد.

از سویی نیز جزیره کیش دارای بخش خصوصی فعال و خیرین مطرحی است که بعید به نظر می‌رسد تمایلی به مشارکت در مدرسه سازی نداشته باشند؛ موضوعی که طی سال‌های گذشته توجهی به این ظرفیت نشده و می‌تواند محرکی برای شتاب بخشی به توسعه فضای آموزشی باشد.

کیش با حدود ۱۱ هزار دانش آموز در کنار چابهار بالاترین تراکم دانش آموزشی را در بین مناطق آزاد دارد. /ایرنا

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (50) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (37) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه