امروز: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

لزوم رصد و ساماندهی و فرهنگ سازی متولیان امر به نحوه ورود و نگهداری حیوانات در کیش

لزوم رصد و ساماندهی و فرهنگ سازی متولیان امر به نحوه ورود و نگهداری حیوانات در کیش

لزوم رصد و ساماندهی و فرهنگ سازی متولیان امر به نحوه ورود و نگهداری حیوانات در کیش

 

گفتگوی ویژه دولتخانه کیش با «درنا کریمی» بانویی فعال و خستگی ناپذیر حوزه حمایت از حیوانات کیش

من درنا کریمی ۳۸ ساله و سال ۱۳۹۱ برای اجرای یک طرح موقت به جزیره آمده و با توجه به اینکه به زندگی در جزیره علاقه مند شده و از همان موقع در کیش ساکن هستم.
از سال ۱۳۹۳ با چند نفر دیگر کارهای حمایتی در حیات وحش و محیط زیست را شروع کردم که برخی از این همراهان هم اکنون ساکن جزیره هستند و برخی دیگر نیز از کیش خارج شده اند.
بنده این کار را خیلی اتفاقی و از پیدا کزدن یک سگ رها شده در خیابان که باعث ترس چند نفر شده شروع کردم که پس از آن با مراکز حمایتی و دامپزشکی آشنا شدم.
برای بنده شروع کار حمایت از حیوانات با علاقه بود اما با تجربه آن را ادامه دادم چون ابتدا علاقه را داشتم و بلد بودم چطور می توان با حیوانات زخمی، تصادفی برخورد داشته باشم آرام با سپری شدن زمان و کسب تجربه باعث شد که مردم دیگر به سراغ ما بیایند و از ما درخواست کمک کنند و این روند باعث ادامه آن شد.
چند سال پس از فعالیت ما به صورت خودجوش سپری شد از سوی سازمان منطقه ازاد کیش به اداره محیط زیست معرفی شدیم که با استقبال آنها مواجه شدیم چراکه دوست داشتند که همچنین گروه هایی در جزیره فعال باشند و به نوعی تصور می کردند که در کیش گروه های حامی از حیوانات وجود ندارد.
همکاری با اداره محیط زیست شروع شد و به واسطه این اداره با شرکت های دیگر همچون عمران، آب و خدمات آشنا شدیم و با آنها فعالیت های تعاملی و مشترک را آغاز کردم که این مساله تا کنون نیز ادامه دارد.
چون جزیره از محیط کوچکتری برخوردار است همکاری ها از همان ابتدا با آشنایی با اداره محیط زیست به گونه ای بود که ما فعالیت خود را به صورت مداوم و پیگیرانه انجام می دادیم و اگر هم درخواست حمایتی از جانب شرکت های تابعه سازمان داشتیم به صورت کاملا داوطلبانه بود.
بعد از ۲ سال همکاری با اداره محیط زیست سپری شد درخواست ثبت این گروه به عنوان یک گروه مردم ارائه کردیم که تا آن زمان سمنی (سازمان مردم نهاد) به مرکزیت کیش در این زمینه به ثبت نرسیده بود.
با همکاری نهادهای دولتی کیش گروه ما به عنوان انجمن حمایت از حیوانات کیش به ثبت رسید و هم اکنون همکاری ما با دستگاه های مستقر در این جزیره به گونه ای است که در برخی کارهای مورد اداره محیط زیست که نیازمند نیروی انسانی به تعداد بالاتر است با استفاده از توان اعضای این انجمن در فعالیت هایی همچون سرشماری از آهوان جزیره با هم مشارکت می کنیم که در کنار کمک به محیط زیست برای ما نیز تجربه هایی جدید است.
بعد از ثبت انجمن مقرر شده بود که مقداری تسهیل در روند کار اتفاق بیفتد اما این روند بعد از سه سال از ابتدای امسال این کار شروع شده است.
هرچند این حمایت ها به حد کافی نیست بگونه ای ما را می‌شناسند و از اینکه فعالیت های ما در جهت مثبت، درست و مفیدی است

آیا نهادهای دولتی و متولی امر اشراف کاملی به فعالیت های شما دارند؟

بله همه فعالیت های مربوط با شرکت های زیر مجموعه سازمان مربوط بوده با نظارت کامل آنها به صورت مستند انجام شده است.
آماری از اقداماتی که در حوزه زیست محیطی و جمع آوری حیوانات بی سرپرست، عقیم سازی و یا خروج آنها از جزیره و یا اینکه به سرپرستی گرفتن این حیوانات از سوی کیشوندان بفرمایید
اون باید توضیحی بدهم که عمده فعالیت های ما در حوزه همه حیواناتی که در جزیره زیست دارند است. یعنی کار ما برخی وقت ها به آهوان، لاکپشتها مربوط می شود.
مردم کیش به اینکه با ما در تماس باشند خیلی برایشان به نسبت شرکت های زیر مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش به دلیل اینکه اعضای ما کاملا از خود مردم بوده سهل تر است.
اما به حالت اختصاصی تر اگر بگوییم عمده فعالیت ما به سگ ها و گربه های آزاد شهری بر می‌گردد و از آنجایی که ما با این حیوانات در تمام شهرها یک هم زیستی داریم.
معتقدم جزیره برای برخی از این حیوانات نسبت به سایر شهرها محیط مناسبی برای آنها نیست برای همین وارد عمل می شویم سگ های بلا صاحب را با کمک شهروندان و سازمان منطقه آزاد جمع‌آوری، واکسینه و نگهداری می کنیم تا زمانی که یک فرد یا ارگانی مسوولیت آنها را بر عهده بگیرد.
هزینه این اقدامات از کجا تامین می شود؟
در بسیاری از موارد این هزینه ها از سوی اعضای انجمن به صورت شخصی تامین می شود اما اگر هزینه ها بالاتر از توانمان باشد یک گروه تشکیل داده ایم تا طی  فراخوان های مختلف از کیشوندان در این زمینه کمک بگیریم.
تا ابتدای سال ۱۴۰۱ بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ قلاده سگ را از جزیره خارج و یا ساماندهی اصولی کردیم.
به گونه ای اگر به اشخاصی برای نگهبانی یا سرپرستی واگذار شده است به صورت مرتب انجمن بر شرایط نگهداری این حیوانات از جمله تغدیه و بهداشت آنها نظارت کامل دارد. این افراد موظف هستند ۱۰۰ درصد عقیم سازی، واکسیناسیون و موارد بهداشتی آنها را انجام دهند.

در مورد سگ هایی هم که از کیش خارج می شوند تمام آنها عقیم می شوند به گونه ای که درصورت خروج این حیوانات از جزیره باعث ضرر به شهر بعدی نشود.چون ازدیاد جمعیت این حیوانات به ضرر حیوان، جوامع انسانی و طبیعی است.

لطفا در رابطه با سایر مباحث از جمله سختی کار و میزان وقت و انرژی که برای این اقدام برای جلوگیری از اقدامات حاشیه ای و هنجارشکنان صرف می شود هم توضیحاتی بفرمایید؟

ما در وحله اول هرکسی از اعضای ما زندکی شخصی و شغل خودش را دارد و این کار در کنار زندگی و شغل ما انجام می شود به نوعی از وقت استراحت و تفریح گذاشته می شود.
ساعت کاری نداریم به گونه ای بارها پیش آمده که یک آهویی در ساعت یک شب در فلان خیابان تصادف کرده است، ا برای امداد رسانی به این موارد از محیط زیست کمک می گیریم اما در مواقعی که حمایت از سوی محیط زیست نباشد اعضا شخصا نسیت به امدادرسانی اقدام می کنند.
گاها برخی روزها تنان ساعت روز را برای امداد رسانی به انواع حیوانات صرف کنیم و در برخی روزها نیز کمتر بوده یا اصلا موردی گزارش نشده که آن روزها بهترین روزهای کاری ما نیست.
توصیه برای افرادی که نی خواهند حیوانات خانگی نگهداری کنند چیست؟ به عبارتی باید تول علم مربوط به نگهداری را یاد بگیرند و اینکه به چه دلیلی حیوانات را رها می کنند چیست؟
آگاهی نداشتن و یا خیلی مواقع خودخواهی ما آدم ها باعث می شود هم ضرر به خودمان و هن به محیط شهری و محیط زیست وارد کند و سطح فرهنگ برخی از افراد آنقدر پایین است که بدون ذره ای دانش و مطالعه، با هزینه های مختلف حیوانی را خریداری کرده است اما در اصل هیچ آگاهی از نحوه و شرایط نگهداری آن را نمی داند و در خیلی موارد برای ادامه مسیر از ما کمک می گیرند.
این گونه اقدامات در کنار اینکه برای خود افراد مشکل ایجاد می کند بلکه ودر بسیاری از موارد به علت نا آگاهی افراد، منجر به زاد و ولد حیوانات می شوند باعث درگیری بیشتر شهر و محیط زیست با چالش های مربوط به حیوانات بی صاحب می شوند.
تقریبا ۸۰ یا ۹۰ درصد آنهایی که سگ و گربه ها را در خانه می آورد یک دیدگاه چشم و هن چشمی یک اقدام بدون فکر و آگاهی هستند که انجام می دهند و برخی به علت کلافگی منصرف می شوند از این اقدام.
برخی از این عده یا اقدام به فروش حیوانات خود، رهاسازی و یا تحویل به انجمن های حمایت از حیوانات می کنند.
همچنین تعدادی هم از این ۸۰ درصد تصمیم به نگهداری حیوانات می کنند که بدون شک این نوع نگهداری حتی آیتم های نزدیک به استاندارد را ندارد.
به نظر شما سگ های بلا صاحب چه آسیب هایی می تواند در جامعه به ویزه جزیره کیش که از محیطی کاملا محصور برخوردار است داشته باشد؟
یک اصطلاحی است در بر بحث های محیط زیستی بنام گونه مهاجم که سگ و گربه نیز مشمول آن است چرا که متعلق به آن محیط نیست و توسط انسان ها به آن محل آورده و رها سازی آنها در محیط میزبان چرخه محیط را به هم زده است.
که این نوع گونه های تهاجمی در جزیره کیش بین حیوانات در گونه های سگ و کلاغ بیشتر مشاهده شده که بسیاری از آسیب ها را به حیات وحش بومی جزیره از جمله آهوان و پرندگان وارد کرده است.
گونه های بومی که از نظر محیط زیستی برای هر منطقه ای از جایگاه و ارزش ویژه ای برخوردار هستند و برای تقابل بین گونه های مهاجم از نظر علمی حذف فیزیکی آخرین راه است و پیشنهاد می شود که برای این منظور اقدام های پیشگیرانه تری به ویزه در گونه هایی همچون سگ و گربه از سوی مردم لحاظ شود.
۶ سال پیش طرح مقابله با این گونه ها را به محیط زیست و شرکت عمران داده و آماده بودیم تجربه و وقت خود را در اختیار آنها بگذاریم اما این حوزه به دلیل اینکه به فوریت نرسیده متاسفانه در اولویت دستگاه ها قرار نگرفته است.

چه الزاماتی باز دارنده نیاز است افراد سگ بزرگ وارد جزیره نکنند و در صورت وارد کردن الزام داشته باشند؟

 

در این مورد یک طرح تهیه شده که شامل بخش های محتلف ممنوعیت ورود نژادهای چثه بزرگ (بول داگ و هاسکی  نژادهای خطرناک، آمار برداری حیوانات وارد شده، رعایت اصول شهری از سوی صاحبان حیوانات مثل استفاده از قلاده و جمع آوری فضولات، واکسینه شدن و عقیم شدن و تربیت شده را به دستگاه های زیر مجموعه سازمان ارائه شده اما تا کنون ترتیب اثری به آن داده نشده است.
به نظرم حیوانات هرچه قدر تربیت شده و دانا باشند بازهم عامل تحریکی برای آن است که پرخاشگری و یا فرار کنند. به همین خاطر توصیه می شود این اصول نگهداری باشند.

به همین خاطر توصیه می شود این اصول نگهداری توسط صاحبان رعایت گردد.

غذا دادن به حیوانات دلسوزی است یا اجحاف در حق آنان است؟

غذا دادن به حیوانات دلسوزی است یا اجحاف در حق آنان است؟
این اقدام کاری غیراصولی، غیراخلاقی و برپایه عواطف احساسات غیر علمی است و درست تر این است ابتدا حیوان عقیم شود، چراکه حیوانات به محض مشاهده اینکه هر روز و سر ساعت مشخصی غذا در اختیار آنها قرار می‌گیرد باعث ازدیاد جمعیتشان میگردد و همین اقدام هم موجب انتقال و ازدیاد انواع بیماریها بین آنها نیز است

در این هنگام با ازدیاد جمعیت ابتدا امکان تغدیه برای حیوان مادر کمتر می شود و اینکه غذاهای انسانی است با گوارش حیوانات دیگر سازگار نیست.
همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که کدام حیوان از این غذا اسفاده کنند و در صورتی که یکی از حیوانات استفاده کنند بیمار باشد با انتقال آن امکان دارد حیوانات بیشتری ناقل این بیماری باشند.
ممکن است که گربه، سگ یا پرنده آن را کامل نخورد و ته مانده آن از سوی موش استفاده می کند که همانطور که میدانیم بیماری های مشترک خطرناک بین انسان و موش بسیار زیاد است.
با توجه به اینکه شما ۱۰ سال در این عرصه فعالیت دارید و در این مدت بدون شک شاهد ازدیاد جمعیت حیوانات بدون صاحب در جزیره بودد توصیه شما در این ارتباط چیست؟ اینگه چه اقداماتی می توان برای کنترل انجام شود تا منجر به بروز چالش های اجتماعی‌ نشود؟
بدون شک باید به زودی شاهد اعمال قوانین سخت گیرانه تری در این خصوص باشیم چراکه هم اکنون موارد بیشتری از توله کشی در جزیره اتفاق می افتد و مردم کاملا از روی ناآگاهی حیوانات را خریداری می کنند و با عقیم نکردن این حیوانات را به دلیل جذابیت های اقتصادی و گاها به خاطر علاقه باعث ازدیاد جمعیت آن می شوند.
برخی از افراد که به علت عواطف انسانی خود اقدام به نگهداری از بچه های این حیوانات که بر آثر توله کشی به دنیا آمده اند بدون توجه به تبعات این رویه به حیوانات مادر که در محیط هایی غیر انسانی مجبور به توله کشی می شوند، باعث رونق بخشیدن به این تجارت غیر انسانی و غیراخلاقی می شوند.
آخرین صحبت و توصیه شما چه انتظاری دستگاه های اجرایی ‌که می توانند در این راستا حمایت کنند؟
جزیره فضای بسیار مناسبی برای اجرای یک طرح پیشرو و اصولی است، به دلیل بسته بودن محیط می توان ورود و خروج و نگهداری اصولی را داشته باشید و بر اساس این آمار و ارقام تمام افراد را می توان در عرض یکسال موظف به اجرای صحیح نگهداری از حیوانات و کنترل جمعیت آنها کرد.
وقتی بیشتر مواقع متاسفانه به منطقه خطر نزدیک می شود همه می خواهند صورت مساله را پاک کنند که این مساله ناراحت کننده است انتظار می رود دستگاه های اجرایی حمایت های بیشتری از انجمن ها و گروه های حمایت از حیوانات برای جلوگیری از رسیدن به آستانه تحمل و تا آوری جامعه انجام دهند.

آخرین صحبت و توصیه شما چه انتظاری دستگاه های اجرایی ‌که می توانند در این راستا حمایت کنند؟

جزیره فضای بسیار مناسبی برای کنترل همین کارها است، به دلیل بسته بودن محیط می توان ورود و خروج را داشته باشید و بر اساس این آمار و ارقام تمام افراد را می توان در عرض یکسال موظف به اجرای اصول نگهداری از حیوانات و کنترل جمعیت آنها کرد.
وقتی بیشتر مواقع متاسفانه به منطقه خطر نزدیک می شود همه می خواهند صورت مساله را پاک کنند که این مساله ناراحت کننده است انتظار می رود دستگاه های اجرایی حمایت های بیشتری از انجمن ها و گروه های حمایت از حیوانات برای جلوگیری از رسیدن به آستانه تحمل و تا آوری جامعه انجام دهند.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (50) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (37) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه