در کیش و معرفی آن به جامعه گردشگران نیازمند یک نگاه هلی شاتی هستیم و کاری بکنیم که در کنار جذب گردشگران داخلی بتوانیم تورسیم خارجی را نیز برای آن جذب کیم.
کامران نجف زاده خبرنگار سابق صدا و سیما و نماینده خبری آن سازمان در سازمان ملل در این آیین هم اندیشی و روایتگی داستان زندگی یک خبرنگار گفت: از نظر تبلیغاتی کیش حرف ها برای گفتن و جایگاه ها برای رسیدن دارد و خون دلها و ریاضتی که خورده اند کم نیست و اتفاقا شما وقتی در منطقه ای باشید که در کانون توجه کشور قرار داشته و حساسیت ها روی ان زیاد باشد به طوریکه کوچکترین کنش و واکنش بتواند مستقیما بر روی ان تاثیر بگذارد. اتفاقا دقت و حساسیت آن و فشارهایی که بر روی خبرنگاران محلی و بومی وارد می شود نیز بسیار بیشتر خواهد بود.
وی افزود: هر کدام از این اتفاقاتی که شاید در تهران رخ بدهد و یک گافی داده شود اینجا می تواند بازخوردهای خیلی بیشتری داته باشد از این نظر بدون شک اینجا حساسیت های خیلی بیشتری خواهد داشت وی با اشاره به اینکه هم اکنون در عرصه خبرنگاری فعالیت نمی کند و خوانش شعری از مهدی سهیلی “ما اکنون سپر انداختیم غمزه ی ابرو کمانان یاد باد” و یاد باد دوران خبرنگاری اظهار کرد: ما الان در بحث گردشگری جزیره کیش مقداری با کمک هم از بالا نگاه کنیم.
وی یادآور شد: به فرض مثال یک دوربین هلی شات برای کسی که حرفه ای باشد کنار یک سوژه ساده تصویری خاص با تاثیری عمقی می گیرد اما اگر دوربینی ثابت داشته باشد صرفا می تواند تصاویری ساده از ان را به مخاط خود ارایه کند.
وی افزود: در کیش و معرفی آن به جامعه گردشگران نیازمند یک نگاه هلی شاتی هستیم و کاری بکنیم که در کنار جذب گردشگران داخلی بتوانیم تورسیم خارجی را نیز برای آن جذب کنیم.
نجف زاده اضافه کرد: این مساله درحرف یک مساله ای ساده است اما در عمل پیچیدگی هایی دارد و معتقدم تمرکز ما در این سال ها تا حد زیادی بر روی توریسم داخلی بوده که این بحث تبلیغاتی برای دیگران (گردشگران خارجی) بسیار مهم است و باید با گفتار با انها تعامل و آنان را جذب کرد.
وی گفت: با توجه به حضور رسانه های اجتماعی همانند فیسبوک و اینیستاگرام می تواند گفت که این رسانه ها در کشورهای بزرگی چون امریکا را دچار افت مخاطب کرده به عبارتی مزاج مخاطبان در تمام دنیا از جمله ایران تفاوت پیدا کرده است و دیگر نمی توان به شیوه های کلاسیک مخاطب را جذب کنیم.
خبرنگار پیش کسوت صدا و سیما افزود: نیازمند این است که اگر شما نگاه جهانی دارید با مدل متفاوتی وارد این عرصه شویم و با توجه به تغییر مزاج ، هر چقدر اخبار ساندویچی و فست فوتی شده به مخاطب ارایه شود می توان بهتر نتیجه گرفت.
وی یادآور شد: بر همین ساس به نظرم می توان با تشکیل کمیته ای برای تصمیم گیری در عرصه خارج از ایران تبلیغات موثر و تاثیر گذاری را در حوزه جذب گردشگران جزیره داشته باشیم، این نگاه می تواند پنجره های جدید را باز کند.
وی با بیان اینکه گفت و گو و پیشینه و بکراند در عرصه ژورنالیستی خیلی مهم است به گونه ای که در جذابیت فرآورده خبری بر روی مخاطب تاثیر بسزایی دارند افزود: از این نظر این اتاق فکر برای اینکه چه بکنیم تا کیش در جهان دیده شود و بتواند تا حد زیادی به رونق چرخه توریسم این جزیره محور مهمی در بحث روزنامه نگاری امروز مفید باشد.
نجف زاده افزود: انقدر کیش و جنوب کشور جذابیت دارد و خاک آن گیرا است مردم با صفایی دارند فضای خیلی دلچسب و انرژی خاصی دارد که کمتر جایی می توان آن را به عنوان سرمایه هایی نا نوشته پیدا کرد.
وی گفت: با توجه به اینکه خبرنگاران محلی در این عرصه مسوولیت خطیر و سنگی دارند و کار طاقت فرسایی را باید پیش ببرند می توان گفت اگر بخواهیم این چرخه در کیش بچرخد تنها با انرژی این خبرنگاران خواهد بود
مهرداد تاوتلی مدیر هلدینگ گردشگری هزاره سوم در این آیین گفت: به عنوان میزبان خیر مقدم خدمت شما دارم به ویژه آقای کامران نجف زاده که افتخار جامعه خبر و رسانه هستند؛ همچنین پیشاپیش به رسم ادب و افتخار روز خبرنگار را تبریک می گویم.
وی افزود: با توجه به اینکه سال ۱۳۷۶ چند صباحی در رشته خبرنگاری تحصیل می کردم و از خبرنگاران و اساتید بزرگوار این رشته را تلمذ می کردم می توانم به جرات بگویم که خبرنگاران در کنار همه مشکلاتی دارند در رشته ای رشته خوب و مهیج و سختی اشتغال دارند.
تاوتلی اضافه کرد: می دانم دوستان خبر همیشه در حوزه نقد و انتقاد و حرف و حاشیه هستند و از لحاظ مالی نیز آن چه زحمت و درایت به خرج می دهند همیشه به دست نمی آورند و متعقدم همانند سنگ زیرین آسیاب هستند که واقعیت ها را نشان می دهند.
وی گفت: بنده نیز همیشه با دوستان رسانه کیش تعاملات خوبی دارم و زحمات انها را می بینم و هر کاری که از دستم بر بیاید به عنوان شخص تاوتلی و هلدینگ هستیم و هر فعالیتی در حوزه اجتماعی و کاری که به درد مردم و اقتصاد کیش بخورد در خدمت خبرنگاران هستم.
اردلان مدیر فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این آیین گفت: قبل از هر چیز روز خبرنگار را تبریک عرض می کنم خدمت تک شما عزیزان و تبریک بگویم به آقای عبدالهی که چه حسن انتخابی داشتند برای بزرگداشت و تکریم خبرنگاران و ایجاد یک نقطه عطفی در خبرنگاری کیش و فضای رسانه این جزیره به خاطر دعوت از یک انسان ارزشمند و فاخر در این مراسم.
وی با بیان اینکه در جزیره کیش از ۱۳۷۵ تا کنون وضعیت خبری و شکل گیری رسانه های عمدتا مکتوب ما تنور آن داغ تر شده و شدت گرفته است گفت: در ابتدا با روزنامه هایی که به صورت تک شماره هایی چاپ می شدند این روند شروع شده و به تدریج اضافه شد و جزیره کیش در یک مقطعی همانند سایر جوامع و استان های کشور که سال های سال قدمت دارند و از نظر فعالیت های حرفه ای آثار و اقدامات خوبی انجام داده اند نبود.
وی یادآور شد: تشکل های مدنی، انجمن ها، جوامع و گروه های فکری و نویسندگان شعرا و حوزه های فرهنگی و هنری به تدریج در این جزیره شکل گرفتند که در این بین برخی از صاحبنظران این جزیره را به عنوان محل زندگی دائم خود انتخاب کردند و برخی نیز زندگی موقت.
اردلان اضافه کرد: از آن تاریخ تا کنون این برنامه ادامه پیدا کرده و الان در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری شکل خوبی به خود گرفته است؛ هم اکنون در حوزه رسانه کیش حدود ۲۵ مجموعه رسانه دارد سه مورد روزنامه، ۱۱ هفته نامه، هفت ماه نامه و چهار فصلنامه و ۱۲ نماینده خبرگزاری و ۱۱ پایگاه خبری فعالیت دارند.
وی افزود: به جز صدا و سیما که یکی از مراکز اصلی کشور که همانند استان های دیگر دارای مرکزی مستقل است؛ مجموعه رسانه کیش به علت جامعه ۵۰ هزار نفری جزیره بسیار حساس است و کارکردی که ادارات و نهادها به عنوان نمایندگان وزارتخانه های خودشان دارند.
وی گفت: طبق ماده ۲۷ یا وزارتخانه و دستگاه ها یا باید در این جزیره دفتر نمایندگی بزنند و یا وظایف و اختیارات خودشان را به سازمان منطقه آزاد کیش تفویض کنند، الان فضای رسانه ای را به صورت مستمر تمام تولیدات و بخش ها و رویدادهای مختلف فرهنگی هنری و گردشگری جزیره حضور دارند.
مدیر فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش یادآور شد: خبرنگاران این جزیره که تماما کیشوند هستند با تمام عشقو علاقه ای دارند نسبت به خبرنگاری دارند با یک درآمد متوسط و به پایین با تمام عشق و علاقه در حال فعالیت می کنند.
وی افزود: حساسیتی که گردشگری کیش دارد نسبت به کوچکترین خبر صحیح نا صحیحی به گردشگری کیش لطمه وارد می کند و اطلاع رسانی شود ورود بخشی جامعه گردشگر به این جزیره را متوقف می کند و باعث خسران در جوامع مختلف از جمله هتلداران، بازاریان و … می شود.
مدیر فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش یادآور شد: بنا بر این کار خبرنگاران خیلی خطیر است و تلاش هایی که می کنند و دوره های آموزشی هستند از دستاوردهای این منطقه بوده است.
اتاق فکر تولیدات رسانه ای کیش برای معرفی آن در عرصه بین المللی تشکیل شود
نظر شما