امروز: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

شاعران ۱۵ کشور جهان در کیش از صلح می‌سرایند

اجتماعی , جشنواره , فرهنگی , هنری تاریخ انتشار: 02/07/07 بدون نظر   189 بازدید

اندازه فونت    
شاعران ۱۵ کشور جهان در کیش از صلح می‌سرایند

شاعران ۱۵ کشور جهان در کیش از صلح می‌سرایند

شاعرانی از ۱۵ کشور جهان عازم جزیره کیش می‌شوند و با شرکت در جشنواره «صلح و دریا» اشعار سروده شده خود با موضوع صلح و دریا را می‌خوانند.

به گزارش خبرنگار دولت خانه کیش نشست خبری نخستین دوره دو جشنواره بین‌المللی شعر «آفتاب نهان» و «صلح و دریا» امروز -چهارشنبه ۵ مهرماه- در مرکز شعر و موسیقی و سرود صداوسیما با حضور علیرضا قزوه، رییس مرکز شعر و موسیقی و سرود صداوسیما، غلامرضا ملکوتی، دبیر اجرایی جشنواره و مجید مصلحی، قائم مقام مرکز و مدیر جشنواره برگزار شد.

علیرضا قزوه، رییس مرکز شعر و موسیقی صداوسیما با اعلام این خبر در یک نشست خبری گفت: شاعرانی از کشورهای اسپانیا، آلمان، آرژانتین، لوکزامبورگ، کوزوو، صربستان، لهستان، بوسنی، لبنان، عراق، هلند، هندوستان، افغانستان و تاجیکستان در این جشنواره حضور دارند.

وی با یادآوری این که یک سال و ده ماه از مسوولیتش در این دفتر می‌گذرد اظهار داشت: قبلا این دفتر مربوط به موسیقی و سرود بود و در این دوره شعر هم اضافه شده است. در این مدت چندین جشنواره شعر داخلی برگزار کردیم. جشنواره صلح اولین جشنواره جهانی و بین‌المللی است که شامل جشنواره‌های صلح و دریا و آفتاب نهان می‌شود. روز شنبه، هشتم مهر در خانه کتاب افتتاح این جشنواره را با کمک وزارت فرنگ و ارشاد اسلامی خواهیم داشت. یکشنبه، نهم مهر در سالن همایش‌های صداوسیما اختتامیه آفتاب نهان را خواهیم داشت و دهم و یازدهم مهر نیز جشنواره «صلح و دریا» در کیش برگزار می‌شود. روز چهارشنبه دوازدهم مهر نیز اختتامیه دیگری در حوزه هنری تهران داریم که مجموعا ۵ جلسه و برنامه مختلف در این مدت برگزار می‌شود.

رییس مرکز شعر و موسیقی و سرود صداوسیما با اعلام این خبر که علاوه بر خودش مرتضی امیری اسفندقه و ایرج قنبری داوری نهایی مسابقات شعر را انجام داده اند اظهار داشت: البته در بخش بین‌الملل داوری نداریم و شاعران مشهور را دعوت کرده‌ایم. آنها در جشنواره صلح با محور صلح و دریا مهمان ما هستند. در این جشنواره‌ها می‌خواهیم بگوییم ایران محور صلح است و ما صلح طلب و خواهان انرژی پاک هستیم. در نهایت هدفمان این است که شاعران برای ایران و خلیج فارس شعر بگویند. دو شاعر خارجی در وصف جزیره کیش اشعاری سروده‌اند که در این جشنواره خوانده خواهد شد. شاید در این مدت شاعران دیگری هم شعر بسرایند. کیش برای ما هم جنبه توریستی و هم جنبه ملی-میهنی دارد. ما اصرار نمی‌کنیم که آنها درباره کیش شعر بگویند. ولی وقتی زیبایی‌های جزیره را ببینند شاید یک شعر دلی بگویند.

قزوه افزود: محتوای اشعاری که در این جشنواره ارائه می‌شود ضد جنگ و دیدگاه شاعران به ما نزدیک است. به عنوان مثال یکی از شاعران خارجی درباره برخورد ظالمانه پلیس آمریکا با یک سیاهپوست شعری سروده است.

رییس مرکز شعر و موسیقی و سرود صداوسیما با یادآوری این که یک سال و ده ماه از مسوولیتش در این دفتر می‌گذرد اظهار داشت: قبلا این دفتر مربوط به موسیقی و سرود بود و در این دوره شعر هم اضافه شده است. در این مدت چندین جشنواره شعر داخلی برگزار کردیم. جشنواره صلح اولین جشنواره جهانی و بین‌المللی است که شامل جشنواره‌های صلح و دریا و آفتاب نهان می‌شود. روز شنبه، هشتم مهر در خانه کتاب افتتاح این جشنواره را با کمک وزارت فرنگ و ارشاد اسلامی خواهیم داشت. یکشنبه، نهم مهر در سالن همایش‌های صداوسیما اختتامیه خواهیم داشت و دهم و یازدهم مهر نیز جشنواره صلح و دریا در کیش برگزار می‌شود. روز چهارشنبه دوازدهم مهر نیز اختتامیه دیگری در حوزه هنری تهران داریم که مجموعا ۵ جلسه و برنامه مختلف در این مدت برگزار می‌شود.

ما صلح طلب و خواهان انرژی پاک هستیم

وی با اعلام این خبر که علاوه بر خودش مرتضی امیری اسفندقه و ایرج قنبری داوری مسابقات شعر را انجام داده اند اظهار داشت: در این جشنواره‌ها می‌خواهیم بگوییم ایران محور صلح است و ما صلح طلب و خواهان انرژی پاک هستیم. در نهایت تلاش‌مان این است که شاعران برای ایران و خلیج فارس شعر بگویند. دو شاعر خارجی در وصف جزیره کیش اشعاری سروده‌اند که در این جشنواره خوانده خواهد شد. شاید در این مدت شاعران دیگری هم شعر بسرایند. یکی از تاثیرات جشنواره این است که آنها چهره متفاوتی از ایران ارائه بدهند.

قزوه ادامه داد: محتوای اشعاری که در این جشنواره ارئه می‌شود ضد جنگ و دیدگاه شاعران به ما نزدیک است. به عنوان مثال یکی از شاعران خارجی درباره برخورد پلیس آمریکا با یک سیاهپوست شعری سروده است. شاعران خارجی در جزیره کیش به زبان خودشان شعر می خوانند و اشعار روی پرده ترجمه می‌شود.

غلامرضا ملکوتی، دبیر اجرایی جشنواره نیز در ادامه نشست با اعلام این خبر که ۹۳۳ اثر از ۵۰۰ شاعر به جشنواره «آفتاب نهان» رسیده است گفت: ۲۲ نفر شاعر برگزیده انتخاب شدند که روز یکشنبه هفته آینده از این افراد تقدیر می شود. این اشعار در کتابی ۲۹۵ صفحه‌ای چاپ شده است. همچنین بولتنی تهیه شده که اشعار ترجمه شده شاعران خارجی در آن آمده است.

پاسداشت دانشمندان شهید هسته‌ای

مجید مصلحی، قائم مقام مرکز و مدیر نخستین دوره جشنواره بین‌المللی شعر آفتاب نهان نیز در این نشست گفت: این رویداد با هدف ایجاد جریان هدایت گر و موج آفرین در حوزه ادبی متناسب با نیازهای سازمان انرژی اتمی، «پاسداشت دانشمندان شهید عرصه صنعت هسته‌ای و خانواده‌های معظم ایشان»، «تبیین ابعاد مختلف علوم و فناوری هسته‌ای در توسعه کشور»، «شناسایی و حمایت از آثار خلق شده با موضوع علم و فناوری هسته‌ای و دانشمندان شهید این عرصه» و «تولید سرودهای ماندگار در این زمینه» برگزار خواهد شد.

به گفته وی شهدای والامقام هسته‌ای، صنایع هسته‌ای، علم‌اندوزی و حمایت از دانشمندان به منزله استکبارستیزی، دستاوردها و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و صنعت هسته‌ای و بهداشت درمان از جمله موضوعات این جشنواره هستند.

نخستین دوره جشنواره بین‌المللی شعر آفتاب نهان با همکاری مرکز شعر و موسیقی و سرود صداوسیما و سازمان انرژی اتمی ایران برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (51) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (37) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه