امروز: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

روشنایی بیش از اندازه محیطی؛ و آلایندگی زیست محیطی برای جزیره کیش

آموزشی , اجتماعی , عمران و شهرسازی , فرهنگی , فناوری , محیط زیست تاریخ انتشار: 02/10/28 بدون نظر   260 بازدید

اندازه فونت    
روشنایی بیش از اندازه محیطی؛ و آلایندگی زیست محیطی برای جزیره کیش

روشنایی بیش از اندازه محیطی؛ و آلایندگی زیست محیطی برای جزیره کیش

آلودگی نوری به روشن شدن بیش از حد یک محیط بر اثر نورهای مصنوعی گفته می‌شود.
اینکه آلودگی نوری به‌عنوان یک نوع آلودگی جدید باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد انتشار نورهای بی‌مورد در شهرها رایج شده است که برای سلامت شهروندان، پرندگان شهری و حشرات مفید برای شهرها ضرر دارد. آلودگی نوری (Light pollution) نوعی آلودگی است که به روشن شدن بیش از حد یک محیط بر اثر نورهای مصنوعی گفته می‌شود. آلودگی نوری در واقع همان نورهای مصنوعی است که در زمان یا مکان نامناسب از استاندارد خود خارج شده و با کیفیت نامطلوب، محیط‌زیست و آسمان شب را آزاردهنده و آلوده می‌سازند. اصطلاح کلی آلودگی نوری به مشکلات چندگانه‌ای اطلاق می‌شود که به سبب کم‌بازده بودن، آزاردهندگی، افزون بر نیاز یا غیرمنطقی بودن نور مصنوعی ایجاد می‌شود. در دنیای امروز که انرژی از ارزش خاصی برخوردار است، محاسبات دقیقی برای مصرف بهینه انواع انرژی ازجمله نیروی برق انجام می‌گیرد. درخصوص استفاده برق شهری در منازل، مکان‌های عمومی، کارگاه‌ها، بیمارستان‌ها و رستوران‌ها نیز استانداردهایی از نور تعریف شده که سلامت انسان به‌خصوص بینایی او در آن مورد توجه مهندسان بوده است. با توجه به نوع هر فعالیت که مکان خاصی را می‌طلبد، استانداردهایی برای میزان نور در هر مکان تعریف شده ‌است که نادیده گرفتن این استانداردها و استفاده سلیقه‌ای قطعا تولید آلودگی نوری می‌کند
مصرف زیاد برق در کشور
، سالانه هر خانوار شهری حدود ۵/۶ درصد از درآمد خود را صرف انرژی می‌کند؛ انرژی‌ای که این روزها در شهرهای بزرگ کشور، بیشتر به‌صورت انرژی برق و گاز ارائه می‌شود. این حجم استفاده از برق در کنار سرانه مصرف برق در کشور، بیانگر این است که ما ایرانی‌ها در مصرف انرژی بسیار دست و دلبازیم.هنوز بسیاری از شهروندان کشور، آگاهی کافی نسبت به روشنایی فضاهای پیرامون‌شان در اوقات شب ندارند در مهندسی، روشنایی و کیفیت نور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همانگونه که نور در مکان و زمان مناسب باید استفاده شود، کیفیت نور نیز از جهت پزشکی و سلامت انسان مورد توجه است.

جزیره کیش فاقد ضوابط و استاندارد در خصوص گرافیک محیطی و نورپردازی است . دراغلب شهرها همچون مشهد نورپردازی در نمای بیرونی ابنیه مسکونی ممنوع شده است، حوزه قوانین و ضوابط نمای ساختمان‌ها بسیار گسترده است، در مقررات ملی ساختمان و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری دغدغه پرداختن به مسئله نما و منظر شهری خیلی جدی مطرح شده است، اما مسئله عمل کردن به این مقررات بحثی جداست. به قول یکی از بزرگان ما قانون زیاد داریم، اما مشخصا عمل به این قوانین جدی گرفته نمی‌شود.
در حال حاضر شما می‌بینید که هنوز ساخت قسمت داخلی ساختمان تمام نشده، نورپردازی نمای بیرونی نصب شده است. این مسئله جدای از ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها، اثرات نامناسبی در منظر شهری دارد و باعث می‌شود روشنایی بیش از اندازه‌ای در شب به وجود بیاید. همچنین شلوغی رنگ‌ها و نورها یک وضعیتی را ایجاد می‌کند که اصلا در شأن یک بافت مسکونی نیست.
نورپردازی در ابنیه مسکونی یکی از ایرادات حاکم در ساختمان‌سازی است همان نوری که در شب از داخل ساختمان به بیرون ساطع می‌شود، کافی است. لزومی ندارد بافت مسکونی با آن به‌هم‌پیوستگی که دارد، با نورپردازی آلودگی نوری را در شهر ایجاد کند. مهندس‌ ناظر مسئله نورپردازی را باید یکی از ایرادات بداند و پایان کار ساختمانی با نورپردازی در نمای بیرون را امضاء نکند، این ممنوعیت در طرح جامع و تفضیلی شهر های بزرگی چون مشهد وجود دارد.
براساس ضوابط نور پردازی:
۱- نورپردازی نباید به صورتی باشد که برای ساختمان‌های اطراف و روبه‌رو مزاحمت ایجاد کند.
۲- نورها نباید شدید باشند تا باعث آزار بینندگان خارجی شود.
۳- نورپردازی مخصوصاً در شیوۀ از داخل به بیرون، نباید طوری باشد که برای ساکنان ساختمان مزاحمت ایجاد کند.
ولی متاسفانه در جزیره کیش به هیچ عنوان به ضوابط و دستور العمل های و مقررات ملی ساختمان توجه نمی شود.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه