امروز: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صدای ‌کیشوندان ، تحلیل و بررسی رویدادها و اخبار جزیره زیبای کیش

بنظر میاد مردم کیش سرطان موجود بر پیکره کیش را به رسمیت نشناخته و درد را احساس نکرده اند.

آموزشی , اجتماعی , عمران و شهرسازی , فرهنگی , گردشگری , گزارش مکتوب , محیط زیست , هواشناسی تاریخ انتشار: 02/12/18 بدون نظر   197 بازدید

اندازه فونت    
بنظر میاد مردم کیش سرطان موجود بر پیکره کیش را به رسمیت نشناخته و درد را احساس نکرده اند.

بنظر میاد مردم کیش سرطان موجود بر پیکره کیش را به رسمیت نشناخته و درد را احساس نکرده اند.

پارادوکس و تعارض تامل برانگیز میان ساختارهای گردشگری کیش و فعالیتهای صنایع آلاینده و حفاری و انباشت زباله در کیش وجود دارد

اگر درد موجود بر زمین کیش درمان نشود ساختمانها و برج های لاکچری و زیبای ساخته شده بدون مشتری خواهند ماند.

مرجان‌های الماس گونه کیش ارزش ده برابری در مقابل زمین های کشاورزی دشت مغان دارد.!؟

🖌مردم ولیعهد قطر را میبیند که با دوچرخه تردد می‌کند ولی در کیش مدیرعامل و همکارانشان این اقدام فرهنگی را انجام نمی‌دهند .

🖌چرا بجای حفاری در دریا از خاک جزیره استفاده شده که امروز گردشگری و محیط زیست کیش را با چالش مواجه کنند.

محمد درویش (متولد چهارم بهمن ماه ۱۳۴۴ تهران)، کنشگر محیط زیست، پژوهشگر و کویرشناس اهل ایران است.
او به عنوان محقق حوزه بیابان و شناخت مولفه‌های بیابان‌زایی در مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۰ خدمت می‌کرد و تا آبان ماه سال ۱۳۹۶ در دوره ریاست معصومه ابتکار و عیسی کلانتری در سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل مشارکت‌های مردمی این سازمان بود.
وی می‌کوشد درک مشترکی از اهمیت محیط زیست را در سطح جامعه و سیاستمداران رقم زند. وی همچنین از مشوقان و همراهان جدی ترویج مکتب مدرسه طبیعت، معرفی شیوه‌های مهار خشونت در صحنه محیط زیست ایران، تغییر ماهیت آموزش‌های محیط بانی و نفی خودرومحوری در مبلمان شهری است.

🖌گفتگوی دولت خانه کیش با محمد درویش فعال و کنشگر محیط زیست کشور .

وقتی ما صحبت از تغییر مبلمان شهری منطبق با شرایط اجتماعی و جغرافیایی آن شهر میکنیم و تبدیل شهر از خودرو محوری به دوچرخه محوری و آرزو میکنیم مردم از خودرو های شخصی خود پیاده شده و از دوچرخه استفاده کنند کیش مکانی است که می‌تواند الگوی موفق برای این موضوع باشد.
آرزو میکنیم که مردم ایران بصورت داوطلبانه از خودرو ها پیاده شوند و دوچرخه سواری را انتخاب کنند.
زمانی که صحبت از تفکیک زباله های تر و خشک از مبدا و درب منازل را داریم کیش باید نمونه و الگویی بارز برای کشور باشد.

باید کاری کنیم که دیگر دفن و زباله سوزی در کیش نداشته باشیم و شرایط بازیافت زباله را تا ۹۰ درصد را فراهم سازیم و به سمت ایستادن بر جایگاه شهری سبز و بلو اکونومی حرکت کنیم .
وقتی صحبت از عدم وجود حیوانات ولگرد در معابر عمومی میکنیم کیش نمونه ای است مهم برای پایلوت و تکثیر شدن الگو به داخل کشور.
زمانی که از قوانین راهنمایی و رانندگی منظم و مدون حرف بر میان می آوریم کیش نمونه ای است بارز و آشکار برای فرهنگ سازی در سراسر کشور .
قرار است در برنامه هفتم توسعه کشور درآمدهای حاصل از گردشگری کشور را تا سه برابر افزایش دهند و کیش مکانی است که میتواند در این سند و چشم انداز نقش آفرینی کند حتی می تواند راهگشای بحث های زیست محیطی در پیاده سازی فرهنگ مرتبط با آن در سرزمین اصلی باشد .
اگر ما در جزیره کیش با محدودیت های جغرافیایی و جمعیتی نتوانیم برای فرهنگ سازی عمومی حفاظت از زیست محیطی موفق عمل کنیم چگونه میشود در شهرهای بزرگ با وسعت جغرافیایی و جمعیت های زیاد موفق باشیم .!؟
پارادوکس و تعارض تامل برانگیز میان ساختارهای گردشگری کیش و فعالیتهای صنایع آلاینده و حفاری و انباشت زباله در کیش وجود دارد
وقتی تعرض در ساختار های شهری با اهداف گردشگری کیش را با استقرار صنایع آلاینده را میبینیم با پارادوکس های تألم برانگیزی مواجه میشویم.!؟
بنابر این کیش الگو و نماد مهمی در کشور است که باید ضمن حفظ داشته های خود بعنوان الگوی مهم در جهت توسعه فرهنگ زیست محیطی و اجتماعی گام بردارد.
متاسفانه در کیش با پارادوکس مختلفی در حوزه محیط زیست و توسعه گردشگری مواجه هستیم .

مگر میشود در جزیره ای که قطب گردشگری کشور است و زیباترین جزیره مرجانی در میان آبهای خلیج فارس بنام کیش را با مشکلات متعددی در نوع مدیریت بر پسماند و دفع و بازیافت زباله دید.!؟
چگونه اجازه حفاری چاهای عمیق استخراج گاز و همچنین استقرار صنایع آلاینده در کیش داده میشود و توقع آن دارند که سرمایه گذاری های بزرگ در حوزه گردشگری جزیره رخ دهد.؟؟
اگر کیش بدین وضعیت و منوال پیش برود خیلی زود بسیاری از این سرمایه گذاری ها از کیش خارج خواهد شد و حتی ساختمانهای تجاری و برج های لاکچری و زیبای ساخته شده بدون مشتری خواهند ماند.!

بلاشک قربانی اصلی تمام بحران ها خسارت‌های که در حوزه محیط زیست تحمیل می‌شود خلیج فارس و کیش و قشم و هندورابی و لاوان خواهد بود .
جزایری که بعنوان صندوق های ارزشمند پایدار کشور می‌توانستند در توسعه اقتصاد گردشگری نقش محوری را داشته باشند و قرار بود همین جزایر ما را جزو ۷ کشور ثروتمند دنیا کنند امروز قربانی سو مدیریت ها شد است.!

🖊️زمانی رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کیش تشریف داشتند باید از این فرصت رسانه ها و  مردم و مسئولین سازمان منطقه آزاد کمال استفاده را می کردند و صدای بیمار محیط زیست کیش را به گوش وی می‌رسانند و نشان میداند که کیش منطقه ای راه بردی است کیش نیازمند رسیدگی است.

امسال برای نخستین بار رییس جمهور در جلسه قوای ۳ گانه سندی را رونمایی کرد بنام سند امنیت غذایی که در افق ۱۴۱۱ کشور را ملزم کرده هر نوع لایه و بخش نامه مخالف این لایه کن الم یکن است و در این سند آمده که مصرف آب باید  ۳۰ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کند و این برای کشور بسیار امید بخش هستش و نقطه امید برای نجات زمین که من کارشناس میبینیم که حاکمیت خطر را حس کرده.
این فرصت مهمی است برای مدیران کیش که پرچم حفاظت از محیط زیست و طبیعت آب و خاک را بالا نگه دارند. و ما باید تلاش کنیم فعالان رسانه ای با تکرار و تولید محتوا یاد آوری کنیم وجود چنین سندی را که باید اجرا شود.
محمد درویش در مورد عدم استقبال کیشوندان و مدیران منطقه آزاد از همایش برپا شده گلایه کرد و گفت زمانی که فردی سرطان میگیرد و نمی خواهد قبول کند که سرطان دارد احتمال سلامتی و درمان وی بسیار پایین است.

بنظر میاد مردم کیش سرطان موجود بر پیکره کیش را به رسمیت نشناخته و درد را احساس نکرده اند.
زمانی که از تار صدا نمی آید چگونه من حنجره خود را پاره کنم .
متولی خود حاضر به حضور و شنیدن نیست چگونه میشود از مردم عادی توقع و انتظار داشت که بیایند و پای درد های بیشمار موجود بر آب و خاک کشور بنشینند.
کار و اقدمات نکرده برای محیط زیست و نجات طبیعت و گردشگری در کیش زیاد داریدما باید نجات زمین و طبیعت و دریا و شهرها را مطالبه کنیم و دانایی فردی را بخاطر نجات منابع طبیعی کشور به توانایی جمعی تبدیل کنیم.
باید تشکل های مردم نهاد را ایجاد و گسترش دهید. مردم باید هزینه بدهند.

موفقیت اتفاقی نیست باید تلاش شبانه روزی  بشود و آسیب شناسی بکنیم که چرا از چنین همایش مهمی در جزیره کیش که بحران زباله و حفاری ها زنگ خطر را برای سرمایه های بزرگ بخش خصوصی بصدا درآمده استقبال نمیشود.

باید گوشزد میشد که کیش بعنوان نگین خلیج فارس با دریایی بی کران و طبیعت بکر و سایتهای غواصی و مانیتورینگ لاکپشت ها و پارک آهوان و آن مرجان‌های الماس گونه خود ارزش ده برابری در مقابل زمین های کشاورزی دشت مغان دارد.!؟

🖌تاکید میکنم باید صدای شما شنیده شود و باید فریاد کشیده شود و نباید الماس های خود را بدهیم و شکلات تلخ بگیریم .

باید راهکار بدهیم که سرمایه های کشور در جزیره کیش به مخاطره نیفتند .
در حال مشاهده هستیم که در جزیره کیش سرمایه گذاری ها با مشکلاتی مواجه هستند و بعضا تعطیل و نیمه تعطیل بوده و یا در حال خروج سرمایه ها از جزیره .!!

🖌نمونه بارز یک مدیریت صحیح و هوشمندانه و خردمندانه امروز همسایه پایین دست ما کشور امارات رقم خورده که در سال ۲۰۲۳ امارات ۹۵۳ میلیارد دلار تجارت غیر نفتی را کسب کرده.!؟
کشوری که نه باران دارد و نه چهار فصل ایران را ، بدون کشاورزی و نفت و پتروشیمی و نداشتن هیچ گونه از ثروت ها و منابع طبیعی کشورمان ایران، آنها حتی از نیروی انسانی کارآمد چون ما برخورد نیست.
ولی مدیریت خردمندانه و هوشمندانه دست آوردهای آنچنانی دارد.
🖌امروز اگر مدیران کشور ، نظام تدبیر را پیش بگیرند ایران یکی از ثروتمندترین و توسعه یافته ترین کشورهای دنیا خواهد بود .

🖌بنابر این کیش باید چشم و چراغ و راهگشای اهداف همه مدیران در کشور باشد.

🖌متاسفانه طی سی سالی که من به کیش رفت آمد دارم میبینم که هر ساله از تعداد دوچرخه سوارهای کاسته شده و به تعداد موتور سوار و خودرو سوار افزوده شده.!!
این علامت خوبی نیست جزیره ای که آرامش و امنیت کافی برای دوچرخه سواری داشته و دارد ببینیم مردم دوچرخه را کنار گذاشته اند و خودرو و موتور را جایگزین آن کرده اند .!!

بیاید شما کیش را با قطر مقاسیه کنید طی ۵ سال گذشته تعداد دوچرخه سواران  علیرغم داشتن خودروهای لوکس ارزان قیمت  ۲۸ درصد  افزایش و رونق داشته.

مردم ولیعهد قطر را میبیند که با دوچرخه تردد می‌کند ولی در کیش مدیرعامل و همکارانشان این اقدام فرهنگی را انجام نمی‌دهند.!!

🖌در جزیره کیش هم مردم باید مدیر عامل و مدیران سازمان منطقه آزاد کیش را سوار بر دوچرخه ببینید تا الگوی مناسب برای مردم و جوانان باشند.
ما باید هزینه بدهیم و از خود شروع کنیم خودمان الگوی ادعای خود باشیم

زمانی که خبرنگار از رییس سازمان محیط زیست سوال میکند که چرا آلودگی ها را کنترل نمیکنید چرا مرگ و میر از آلودگی ها هوا هر ساله افزایش پیدا میکند چرا قوانین بازدارند و مناسب برای مقابله با صنایع آلاینده اخذ نمیشود.!؟

🖌در عین ناباواری جواب سلاجقه رییس سازمان حفاظت از محیط زیست این است که مردم کمتر از خودرو استفاده کنند و تا زمانی که مردم برای رفتن به سوپر مارکت و بردن بچه به مدرسه از خودرو استفاده میکنند وضعیت همین است و درست نخواهد شد.
این فرمایشات در حالی است که وی سوار بر خودرو شاسی بلند جواب سوال خبرنگار را پاسخ میدهد.

ما بجای اینکه ناله کنیم و بگویم که چرا گردشگری کیش ضعیت شده و سرمایه ها در حال ورشکستگی است باید راهکار بدهیم .
اگر در نظام تدبیر خود تجدید نظر کنیم و کسوف خرد را کنار بگذاریم بر پایه داشته های واقعی کشور بیش برویم و مزیت‌های و داشته طبیعی خود به بالفعل تبدیل کنیم.
🖌کیش باید چشم و چراغ همه آنهایی باشد که برگشتن اقتصاد به این کشور که آب محور نیست.!!
🖌چرا بجای حفاری در دریا از خاک جزیره استفاده شده که امروز گردشگری و محیط زیست کیش را با چالش مواجه کنند.
وظیفه ما نشان دادن راهکارها و الگو ها است
چگونه در دریای مانش در عمق ۹۰۰ متری حفاری برای استخراج نفت و گاز صورت میپذیرد ولی در خلیج فارس نه .!؟
این هنر یک مدیریت خردمندانه است که متاسفانه در ایران درایت نمیشود.

دولت به اندازه یک وزارت خانه بزرگ چون آموزش پرورش خرج درمان بیماریهای چون فشار خون و دیابت و کبد مردم کم تحرک میکند .
کیش میتواند قبله گاه و امید ما در جهت الگو سازی برای مباحث فرهنگ محور در حوزه های محیط زیست و حتی بهداشت و سلامت باشد

در کرمانشاه یک خانم دوستدار و فعال محیط زیست بنام خانم هایده شیرزادی ۸۰ درصد زباله را بازیافت می‌کنه و سفت و سخت ایستاده و مشکل را حل می‌کنه کیش چرا از چنین فردی برای بازیافت زباله های در کیش بهره نمی برید.
فرق میان بندرعباس و کیش چیست زمانی که ۸۰ هکتار زباله و نخاله تل انبار شده و چگونه انتظار داریم این مشکلات را در شهرهای دیگر برطرف کنیم.
بیاد این بازیافت را تبدیل به پول کنید و کیش را بعنوان شهر پاک معرفی کنید و سرمایه گذار را با هدف تولید ثروت جذب کنید .
لازم به ذکر است مریم محمدی مدیر محیط زیست کیش گفت ، از خانم هایده شیرزادی برای تولید کمپوست و تهیه تجهیزات بازیافت زباله مشاوره میگیریم و آزمایشگاه تخصصی مرکز پژوهش های زیست بوم کیش در حال را اندازی است و تفاهم نامه ای با دانشگاه ژئو فیزیک تهران منعقد شده.

.

مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
سازمان منطقه آزاد کیش
برچسب‌ها
آموزش و پرورش کیش (69) احمد حسن زاده امام جمعه کیش (45) اداره آموزش و پرورش کیش (42) اداره محیط زیست کیش (96) بیمارستان کیش (137) جزیره کیش (53) جعفر آهنگران (30) حجت الله عبدالملکی (49) دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (29) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد (35) دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی (49) دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (32) دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور (75) دکتر رضانیا (54) دکتر رضانیا رئیس بهداشت (75) رئیس پلیس راهور کیش (30) رحیم سرهنگی (60) سازمان منطقه آزاد کیش (184) ستاد پیشگیری از کرونا (83) سرهنگ توانگر (36) سرهنگ علی اصغر جمالی (59) سعید محمد (42) سعید پورزادی (39) شرکت آب عمران خدمات شهری کیش (39) شرکت آب عمران و خدمات شهری کیش (75) شرکت آب و برق کیش (30) شرکت توسعه بنادر و فرودگاه کیش (94) شرکت عمران ، آب و خدمات شهری کیش (36) شورای سلامت کیش (125) عزت الله محمدی (50) غلامحسین مظفری (49) فرماندهی انتظامی ناحیه کیش (33) فرماندهی انتظامی کیش (122) محمد رضا نوایی لواسانی (33) مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش (114) مرکز بهداشت و توسعه سلامت کیش (98) مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش (40) معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش (45) معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (97) معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش (57) معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش (80) مهدی کشاورز (48) هواپیمایی کیش ایر (88) پلیس راهور کیش (55) پلیس فتا (31)
رفتن به ابتدای صفحه